وحید جلیلی در نشست خبری جشنواره عمار:

بودجه‌های میلیاردی صدا و سیما در اختیار فیلمسازان ضد انقلاب/ عمار جشنواره‌ای سانسورشکن است

مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار گفت: عمار جشنواره‌ای به شدت سانسورشکن است، ما به سوژه‌هایی می‌پردازیم که در طول 40 سال گذشته مورد بی اعتنایی قرار گرفته‌اند.
کد خبر: ۳۲۴۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۷ - 25December 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، دومین نشست خبری نهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، با حضور نادر طالب زاده دبیر جشنواره، وحید جلیلی مسئول شورای سیاست‌گذاری و سید رسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره در پژوهشگاه رویان برگزار شد.

شاهوردی: پژوهشگاه رویان مولود انقلاب اسلامی

در ابتدای این نشست عبدالحسین شاهوردی رئیس پژوهشکده رویان به معرفی این موسسه پرداخت و اظهار داشت: این پژوهشگاه مولود انقلاب اسلامی است که در عرصه علمی رقم خورده است. البته این پژوهشگاه بر اساس نیازهای روز رقم خورد.

وی گفت: اگر دانشمندان ما در زمینه ناباروری و سلول‌های بنیادین همت نمی‌کردند امروز کشورمان وابسته جهان بود که البته در این عرصه نقش دکتر کاظمی آشتیانی مهم و موثر بود.

وی به فعالیت سه مجموعه دانشکده رویان اشاره داشت و گفت: این پژوهشگاه فضاهای جدیدی را به روی جوانان باز کرده تا «ما می‌توانیم» را رقم بزنند. پژوهشگاه در زمینه علوم پایه قدم‌های بزرگی برداشته که از تولید علم تا کاربرد حلقه‌هایی است که در این مجموعه قابل دیدن است.

جلیلی: سهم دانشمندان و صدها نوابغ علمی ایران از سینما چیست؟ چرا هرقدر پیشرفت علمی ایران بیشتر می‌شود بازنمایی آن ضعیف‌تر است

وحید جلیلی در ادامه از آماده شدن دو کتاب «داستان آینده» و «سلول‌های بهاری» خبر داد و گفت: این دو کتاب در مجموعه دفتر جبهه انقلاب اسلامی تهیه شده که در ایام فجر انقلاب اسلامی رونمایی خواهد شد.

وی گفت: بیش از ۳۰۰ فیلم در تجلیل روایت دانشمندان آمریکایی در حوزه پزشکی توسط سینمای غرب ساخته شده است. یکی از مهمترین وظایف جشنواره عمار نشان دادن فیلم‌هایی است که در سینمای ایران ساخته نمی‌شود. با دیدن پژوهشگاه رویان انسان مفتخر می‌شود که دانشمندان ایرانی به این سطح از علم رسیده‌اند.

مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار با طرح سوالی گفت: چرا بااینکه پیشرفت‌های جمهوری اسلامی بیشتر می‌شود و در حوزه علم پیشرفت می‌کنیم بازنمایی تصویر ایران ضعیف‌تر می‌شود؟! در حالی که در همه دنیا بخشی از سینما به بازنمایی دستاوردهای کشورها می‌پردازد. آیا متفکران و دانشمندان ایرانی حق ندارند از سینما سوال کنند که سهم ما از سینمای ایران چیست؟ آیا متخصصین نانو تکنولوژی، هوافضا و صدها نفر از دانشمندان و نوابغ علمی اجازه دارند که بگویند سهم ما از صدها فیلم ساخته شده در سینمای ایران چیست؟ فکر می‌کنیم وقت این پرسش فرا رسیده است.

جلیلی به بخش تجلیل‌های جشنواره عمار پرداخت و گفت: در افتتاحیه جشنواره از «شیخ زکزاکی» که در نیجریه همچنان دربند ظلم است و پرچم مقاومت را همچنان برافراشته است تجلیل می‌کنیم. چراکه ایشان نماینده اسلام ناب در آفریقا است. او زیر پرچم انقلاب اسلامی مبارزه می‌کند. نکته جالب این است که ایشان از سال‌ها پیش برای سینما برنامه داشته و به تأسیس شهرک سینمایی پرداخته و یک فیلم سینمایی ساخته است.

این فعال فرهنگی ادامه داد: شیخ زکزاکی مشهور به «خمینی آفریقا»ست. در این شهرک سینمایی فیلمی درباره یکی از قهرمانان آفریقا ساخته شده، نکته قابل توجه این فیلم شهادت اکثر بازیگران آن فیلم است. از این جهت این اثر سینمایی، یک کار خاص است. از فعالین رسانه‌ها خواهشمندیم پیام این شهدای انقلاب را به گوش جهان برسانید.

جلیلی: سیروس مقدم با پایتخت مدافع، مدافعان حرم شد

مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار افزود: «سیروس مقدم» با پایتخت که در مجموعه تلویزیون ایران یک کار ممتاز است، نیز در جشنواره تجلیل می‌شود. به خصوص بخاطر شجاعت ایشان در قسمت پنجم پایتخت که دفاع مقدسی بود در دفاع مقدس ما در سویه؛ در واقع این بخش مدافع، مدافعان حرم شد.

وی گفت: «حامد زمانی» هنرمند دیگری است که در جشنواره تجلیل می‌شود. او در ۱۰ سال گذشته به تنهایی اندازه کل صدا و سیما در زمینه موسیقی انقلابی تولید داشته و خط شکنی کرد. در بحث ۴۰ سالگی انقلاب «نگاه به آینده» بخش جشنواره عمار خواهد بود. این شاخه هنری در ایران بسیار ضعیف است چرا بخشی از دستاوردهای علمی مدیون تخیل هنرمندان است. این اشکال عرصه هنر ایران است.

جلیلی به بخش جنبی جشنواره اشاره کرد و تاکید کرد: امسال در فضاهای مختلف کتاب «زایو» را به عنوان بخش جنبی جشنواره خواهیم داشت. نویسنده این کتاب ژانری را آغاز کرده که نشان دهنده رویای ایرانی است که باید تبیین شود و تأثیراتی را در آینده خواهد داشت.

این فعال فرهنگی از سخنرانی‌های متعدد جشنواره خبر داد و گفت: سخنرانی‌های متعددی با مضوع نگاه به آینده با حضور استادان آیت‌‌الله میرباقری، حسن عباسی، حجت‌الاسلام پناهیان و حسن رحیم‌پور ازغدی خواهیم داشت.

مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار خاطرنشان کرد: مردم روستاها تقریبا هیچ سهمی از رسانه ملی ندارند و ما تلاش داریم صدا و سیمای جمهور مردم باشیم. در این جشنواره از تنوع جغرافیایی تا اقلیمی مردم ایران تا ظرفیت‌ها و مشکلات و نابسامانی را منعکس می‌کنیم. نگاه ناب عمار بخاطر ترکیب داشته‌ها با نداشته‌های جامعه است چراکه چشم بر مسائل و مشکلات نمی‌بندیم. در عین اینکه منتقد مشکلات هستیم از طرفی معتقدیم یک جریان جسور متعهد مردمی به آسیب‌ها می‌پردازد. بخاطر همین بخش نقد را به طوری جدی پیش گرفتیم. ما جشنواره عمار جریانی حزب‌اللهی و متعهد به انقلاب هستیم و موضع ما در نقد هموسی بی‌بی‌سی نیست.

جلیلی اظهار داشت: ما در جریان نقد به دنبال راه سوم یعنی راه حل هستیم. یعنی اینکه تلاش می‌کنیم الگوی درستی در سینمای داستانی و مستند شکل گیرد. البته ما بودجه و امکانات کافی نداریم و در حد توانمان کار می‌کنیم این درحالی است که بخش‌های داستانی صداسیما در تسخیر جریان فاسد ضد انقلابی است که هیچ اعتقادی به نظام اسلامی ندارد. جشنواره عمار در دوره ضرغامی اساساً بایکوت بود و امروز نیز این مجموعه در تسخیر جریان ضد انقلاب و کسانی است که بودجه‌های میلیادی دیافت می‌کنند.

وی از رویکرد رسانه ملی در حمایت از فیلمسازان فاسد انتقاد کرد و گفت: عمار جشنواره‌ای به شدت سانسور شکن است. ما به سوژه‌هایی می‌پردازیم که در طول 40 سال گذشته مورد بی اعتنایی قرار گرفته‌اند. متاسفانه صدا و سیمای ما هر کسی علیه داعش فیلم‌ بسازد او را تمسخر و مورد هجمه قرار می‌دهد. این اتفاقی است که از سوی دو شبکه رسمی برای فیلم حاتمی‌کیا رخ داد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها