به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس، چهل سال از انقلاب میگذرد و همین بهانهای میشود برای خلق اثری با همین عنوان «چهل سالگی» به خوانندگی و آهنگسازی «حمید قربانی» و با شعری از «قاسم صرافان». این اثر را میتوان نوعی از ژانر پاپفیوژن نامید که رگههایی از کلام خواننده نیز اشاراتی بر راک و هارد راک دارد، تلفیقی که شعر از آهنگساز به درستی طلبیده و به سرانجام رسیده است.
چهل سال از انقلاب اسلامی میگذرد و آثاری ماندگار در این چهار دهه که صرفا به نیت انقلاب خلق شدهاند کم نبوده و خوشبختانه در چند ژانر اصلی از جمله «موسیقی کلاسیک ایرانی» «کلاسیک غربی» «تلفیقی» «پاپ» و «محلی» آثاری ماندگار برای انقلاب خلق شده است. ماندگارترین این آثار همانهایی هستند که در بحبوحه انقلاب خلق شدهاند از آثار «چاووش» در ژانر موسیقی اصیل ایرانی گرفته تا «کجاییدای شهیدان خدایی» در ژانر کلاسیک غربی و «آمریکا ننگ به نیرنگ تو» در ژانر پاپ و «دایه دایه» در ژانر محلی لری همه نمونههایی از ژانرهای مختلف هستند که آثاری موفق و ماندگار در آنها و برای انقلاب ساخته شده است. لیکن این ماندگاری هرچه به جلوتر آمدیم کمرنگتر شد.
با این وجود که تولید آثار به مراتب بیشتر شده لیکن ماندگاری نیز به مراتب کمتر شده که دلائل فراوانی دارد که نه در این مقال میگنجد و نه موضوع این مقال است. ازینرو بسیاری از آثاری ازین دست که ساخته میشود تکرار مکرّرات بوده و بیشتر جنبه مصرفی و زودگذر یافته و به ندرت اثری ماندگار میشود. یکی از مهمترین دلایل این اُفت، نبود آن درونمایه و حس انقلابیست که در آن روزها وجود داشت و حالا به فراموشی سپرده شده است.
«چهل سالگی» از جنبه «لایت موتیف» اثری کاملا حماسی با درونمایهای از عشق و فداکاریست، از چهار دهه ایثار توامان با عشق به میهن و اسلام و خالق اثر به خوبی توانسته در انتقال و القاء معنی برآید. هرچند موتیفهای تکراری در جای جای این اثر شنیده میشود و آهنگساز میتوانست تا حد ممکن از موتیف تکراری اجتناب جوید لیکن ویژگیهای مثبت اثر از جمله تلفیق درستِ موسیقی و شعر و درهم تنیدگی این دو در نیل به هدفی مشترک، آن جنبهها را کمرنگ مینماید.
بهره از پُلیفونی و هارمونی چه در تنظیم سازی چه در بخش هارمونیزه کُرال، بر زیبایی و پختگی اثر افزوده و نشان از توانایی «امید رهبران» در مقام تنظیمکننده دارد. بخش بسیار قدرتمند «زهینوازی» قطعه با پردازش و اجرای مخملین خطوط ویلن «پیام طونی» و اجرای پاساژها و سنکُپها و سایههای دشوار که اجرای صحیح و ژوست این میزانها از عهده هر نوازندهای برنمیآید، زیبایی قطعه را مضاعف کرده است. بخش «ارکستر سازهای بادی» را نیز نمیتوان نادیده گرفت که جلوه سازهای بادی بیشتر در بخش جواب کلام خواننده به زیبایی در تنظیم گنجانده شده است و نوازندهها هم با بهترین وجه ممکن اجرا کردهاند.
«حمید قربانی» خواننده و آهنگساز این قطعه نیز با توانمندی و تسلط قطعه را خوانده و توانسته بار عاطفی و معنایی کلام را به درستی منتقل کند و به آکسانگذاری درست شعر اهتمام ورزیده لیکن برخی از حالتهایی که در خوانندگی به کار بسته بسیار شنیده شده و برای گوش هر شنوندهای تکراری مینماید و چنانچه این اثر که به این خوبی ساخته و نیز خوانده شده با موتیفهایی نو و حالتها و تحریرهایی نوآورانه و غَلت و ویبره و نمودارهایی تازهتر اجرا میشد قطعا با استقبالی بهتر مواجه میگردید بخصوص در تَشَرها و آکسانها و نُوانسهای اول واژگان و نُتهای زینتی که پیش از نت اصلی بصورت تکیه اجرا میکند یکی از خوانندگان را که بسیار در همین سبک معروف و پرکار است را در ذهن متبادر میسازد و امید است که خواننده این جوانب را برای آثار آتی خود لحاظ کند و به سبکی مستقلتر و متمایزتر از دیگر خوانندگان برسد.
«چهل سالگی» را در مجموع میتوان اثری موفق توصیف کرد که از تلفیق درست موسیقی و کلام با تسلط خواننده و تنظیم کوبنده و نافذ و نوازندگیهای ژوست و دینامیک بالا بهرهمند است. این قطعه جزء به جزء از فاکتورهای مناسبی برخوردار است و میزان به میزان با حساسیت، خلق شده و کم ایراد است لیکن کُلّیت اثر انگار پیشتر شنیده شده و حسی از نوآوری و تازگی را آنچنان که باید به مخاطب القاء نمیکند لیکن از ارزشهای کارکردی این اثر هیچ کاسته نمیشود. نکته آخر اینکه این قطعه از حیث ضبط و میکس و مَستِر نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار است و از شفافیت و حجم قطعه مشخص است که زمان زیادی صرف میکس، مَستِر و پالایش صداها شده است.
«حمید قربانی» خواننده و آهنگساز، «قاسم صرافان» شاعر، «امید رهبران» تنظیم کننده، «پیام طونی» نوازنده ارکستر زهی، «حسن فراهانی» نوازنده سازهای بادی، «کیام دارات» نوازنده گیتار، و «کوروش بزرگپور» نوازنده دف اعضای گروه خالق قطعه «چهل سالگی» هستند. در ادامه فایل صوتی قطعه «چهل سالگی» را میتوانید بشنوید.
منبع: فارس