در مناظره «جمهوری اسلامی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» عنوان شد؛

منتظمی: دلیل مشکلات کشور بی‌تدبیری مسئولان دولت‌هاست/ زیباکلام: خواسته مردم در سال 58 مطالبات مدنی بود

مناظره «فرصت‌ها و چالش‌ها» با حضور صادق زیباکلام عضو هیات علمی دانشگاه تهران و متین منتظمی دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد.
کد خبر: ۳۲۵۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴ - 26December 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، مناظره «جمهوری اسلامی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» با حضور صادق زیباکلام عضو هیات علمی دانشگاه تهران و متین منتظمی دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

هدف مردم از انقلاب کردن تحقق مطالبات مدنی بود

صادق زیباکلام در این مناظره در رابطه با موضوع بحث گفت: ما باید در ابتدا اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی را تبیین کنیم و ببینیم انقلاب برای چه ایجاد شده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نسل جدید این پرسش را از نسل‌های قبل انقلاب دارند که برای چه انقلاب کردید؟ به نظر شما اگر در راهپیمایی‌های زمان انقلاب از مردم نظرسنجی می‌شد که دلیل اعتراضتان چیست، چه می‌گفتند؟

زیباکلام تصریح کرد: ما منابعی در اختیار داریم که به ما می‌گوید خواسته مردم چه بوده است. حجم انبوهی از منابع و مدارک وجود دارد که نشان می‌دهد مردم به دنبال چه بوده‌اند.

وی تاکید کرد: ابتدایی‌ترین پرسشی که از امام (ره) در پاریس مطرح شد این بود که دلیل مخالفت مردم با رژیم شاه چیست و امروز شاهد شکاف‌هایی در آنچه امام به عنوان هدف می‌گویند و آنچه امروز وجود دارد، می‌بینیم.

زیباکلام در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر شما یک بررسی کامل از سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های ابتدای انقلاب داشته باشید که سال 57 ما با به دنبال تحقق کدام آرمان‌ها و امید‌ها بودیم و مشکل ما با رژیم شاه چه بود و نگاهی به امروز بیاندازیم می‌بینیم که یک شکاف و دوگانگی عمیقی به وجود آمده است.

وی افزود: در بیش از 120 مصاحبه‌ای که امام در ابتدای انقلاب داشتند یک بار نمی‌گویند که ما می‌خواهیم آمریکا را به زانو درآوریم، انقلاب را صادر کنیم و یا اسرائیل را نابود کنیم. اعتراض اصلی در سال 57 و 58 این بوده که چرا باید زندانیان سیاسی داشته باشیم، چرا انتخابات آزاد نداریم، چرا آزادی بیان و مطبوعات وجود ندارد و...، یعنی مطالبات خواسته‌های مدنی بوده، ولی این خواسته‌ها را امروز از مسئولان نمی‌شنویم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در طول 40 سال گذشته یکسری اهداف و گفتمان‌های دیگر جایگزین اهداف و آرمان‌های اولیه انقلاب شده است. انقلاب ایران برای آزادی زندانیان سیاسی، آزادی بیان، انتخابات آزاد و مطالبات مدنی بوده است.

زیباکلام ادامه داد: اگر اهداف و آرمان‌های انقلاب را در دشمنی با آمریکا، آمریکا ستیزی و اینگونه مسائل ببینیم، انقلاب نمره بالایی خواهد گرفت، ولی اگر آرمان‌ها را دموکراسی، پیشرفت اقتصادی و بوجود امدن اقتصاد سالم و پویا تعریف کنیم، آن وقت با مشکل روبرو خواهیم شد.

وی با اشاره به آمار پرونده مفاسد اقتصادی گفت: باید ببینیم ده سال پیش چقدر پرونده‌های مفاسد اقتصادی داشتیم، این پرونده‌ها بیست سال پیش چقدر بوده و امروز وضعیت چگونه است، آن وقت به می‌توان به به بسیاری از سوالات پاسخ داد.

زیباکلام گفت: آمریکا ستیزی به جریان تندرو برمی گردد به نحوی که اگر آمریکا ستیزی را از آن‌ها بگیریم در تعریف انقلاب به مشکل می‌خورند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: من به هیچ وجه نمی‌گویم به سمت آمریکا برویم و نوکر آمریکا شویم و یا پرچ سفید دست بگیریم، اصلا مگر کشور‌های دیگر در مواجهه با آمریکا پرچم سفید دست گرفته‌اند. اما شما نشان بدهید آمریکا ستیزی چه نفعی برای جمهوری اسلامی ایران داشته است.

مشکلات کشور به دلیل بی تدبیری مسئولان دولتی است

متین منتظمی هم در این مناظره در رابطه با موضوع بحث گفت: در علوم سیاسی می‌گویند انقلاب تمام شده، ولی از نگاه ما انقلاب اسلامی یک گفتمان است که در حوزه‌های مختلف حرف دارد. برخلاف تفکر برخی ها، گفتمان و نگاه انقلاب اسلامی متفاوت با انقلاب‌های دیگر است.

وی با اشاره به فرصت‌ها و چالش‌ها در جمهوری اسلامی ادامه داد: در کشور انتخابات فرصت است، ولی عده‌ای با فتنه 88 آن را تبدیل به چالش کردند، دانشگاه فرهنگیان و معلم فرصت است که برخی آن را با اقداماتی به چالش تبدیل می‌کنند. خصوصی سازی فرصت است، ولی با تقدیم بنگاه‌ها در دولت اصلاحات به خودی ها، چالش می‌شود.

منتظمی تاکید کرد: هدف ما از انقلاب رساندن پرچم به دست صاحب اصلی آن است، ولی برخی این را دوست ندارند، به همین دلیل از قطار انقلاب پیاده شده‌اند.

دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در بخش دیگری اظهار داشت: اینکه بسیاری از شهدای مدافع حرم دهه هفتادی هستند نشان می‌دهد پیام انقلاب به نسل جدید هم رسیده است. وقتی دهه هفتادی ما می‌رود برای دفاع از کشور و اهل بیت شهید می‌شود یعنی اینکه پیام انقلاب را فهمیده است.

وی در ادامه تاکید کرد: دانشگاه در جمهوری اسلامی فرصت است و آنجایی که رئیس جمهور می‌گوید کاری نکنید بگویم از سالن بیرونتان کند، می‌شود چالش. انقلاب اسلامی یک شعار عمده داشت با عنوان «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و معنای این شعار هم کاملا مشخص است.

منتظمی در تعریف بحث استقلال گفت: ما یک روزی انرژی هسته‌ای داشتیم و همه جای دنیا می‌گفتند ایران مقتدری که به انرژی هسته‌ای رسیده است ما بواسطه استقلال این توان را به دست آوردیم.

وی در تعریف آزادی هم یادآور شد: اگر بحث آزادی نبود آقای زیباکلام با مصاحبه‌هایی که با رسانه‌های معاند داشتند و حرف‌هایی که در مخالفت با نظام زده‌اند الان باید چندین مرتبه حکم حبس ایشان صادر می‌شد. البته در بحث آزادی باید مولفه قانون را هم در نظر بگیریم.

دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اضافه کرد: 40 سال گذشته انقلاب اسلامی را بررسی کنید و ببینید چه اتفاقاتی رخ داده است، این توطئه‌ها از ابتدای انقلاب شروع شد و تا امروز هم وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما در جمهوری اسلامی از یک طرف با هجمه خودفروخته‌های داخلی مواجه هستیم و از طرفی هم با یک سری کشور‌ها که همیشه می‌خواستند ما تحت استعمار آن‌ها باشیم مواجهیم و از طرفی هم در داخل افرادی هستند که با شعار‌های خود دستگاه‌های اجرایی را بدست می‌گیرند و بعد حرف‌هایی علیه کشور می‌زنند، دولتی می‌آید که مسئولش می‌گیود ما کجا گفتیم باید اسرائیل را نابود کنیم! به نظر بنده نباید جوگیر شد.

منتظمی تصریح کرد: این‌ها نمی‌خواهند متوجه شوند جمهوری اسلامی با همه هجمه‌ها پیشرفت‌های بی نظیری داشته است. اگر می‌بینید وضعیت مردم هم اینگونه است به دلیل بی تدبیری مسئولان در دولت‌های مختلف است.

وی در بخش دیگری با اشاره به فتنه سال 88 اظهار داشت: اینکه می‌بینیم یک عده نتیجه انتخابات را قبول ندارند، ولی به جای روی آوردن به قانون، بی قانونی می‌کنند، بیسوادی است، چون قانون را نمی‌دانند.

دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان یادآور شد: امروز بیکاری فریاد می‌زند، مرغ به بیش از 14 هزار تومان رسیده است، ولی برای دوستان توسعه گرا اصلا مهم نیست، آن‌ها می‌گویند اگر یک عده نمی‌توانند خودشان را بالا بکشند پس بهتر است نباشند، مرحومی که انشالله خدا رحمتش کند می‌گفت: اگر برای توسعه بخشی از مردم زیر چرخ اقتصاد له شوند اشکالی ندارد! نگاه این‌ها به مستضعفین اینگونه است.

منتظمی گفت: انقلاب ما انقلاب مستضعفان است، حرف امام و رهبر ما همین است، اما مسئولانی که سرکار می‌آیند می‌گویند عده‌ای باید زیر چرخ‌های توسعه له شوند، الان هم این تفکر توسعه گرا که حاکم است برایش مهم نیست که چه بر سر مردم می‌آید.

وی ادامه داد: شما علاوه بر اینکه باید مصاحبه‌های امام را بخوانید، باید شعار‌های ایشان را هم ببنید، امام می‌گفت: هرچه فریاد دارید سر آمریکا بزنید، آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و یا دست آمریکا باید از کشور کوتاه شود، مسلما پشت سر این شعار‌ها و مواضع اعتقادات خاصی است و ما نباید شعار‌های امام را نادیده بگیریم.

دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اضافه کرد: امروز در مهد دموکراسی به قول برخی آقایان، با جلیقه زرد‌ها به بدترین شکل برخورد می‌کنند، ولی اگر اینجا کوچکترین اتفاقی رخ دهد برخی غوغا می‌کنند.

منتظمی گفت: نباید حاکمیت و دولت را با هم یکی کرد. حاکمیت ما امروز با قدرت تمام جلو می‌رود و به رای مردم احترام می‌گذارد، کسانی که باعث شدند امروز به اینجا برسیم چه کسانی بودند؟ برخی از دوستان هرجای قانون به نفعشان باشد، قبول می‌کنند، ولی اگر خلاف آن باشد زمین و آسمان را به هم می‌ریزنند.

وی در بخش دیگری گفت: برخی دوستان یک روز برای فرستادن نماینده به مجلس تکرار می‌کردند، ولی همان نماینده در گمرک مامور این سازمان را به باد فحش می‌بندد، بعد هم به جای پاسخگویی می‌رود از لیست تکرار 40 امضا برای استیضاح وزیر جمع می‌کند.

دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اضافه کرد: حاکمیت ما بار‌ها گفته برای مردم فکری کنید، حتی برای اقتصاد برنامه داده شد، ولی وقتی دولت گوشش با نوار آمریکا دوستت دارم پر شده باشد، مسلما به این مسائل اعتنایی نمی‌کند. درباره مفاسد اقتصادی هم مگر آقای بابک زنجانی نبود که برای اولین بار از دست آقای هاشمی تقدیرنامه گرفت؟ پرونده‌های مفاسد اقتصادی را جلویشان بگذارند و ببینند چند درصد آن به مسئولان اجرایی کشور برمی گردد.

در پایان این مراسم دانشجویان انقلابی پیراهنی را که روی آن آرم سپاه و جهاد سازندگی بود را به زیباکلام هدیه کردند. زیباکلام هم در پاسخ به این اقدام گفت: حتما این لباس را می‌پوشد.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار