سردار رودکی:

باید راه نفوذ اسنادی همچون ۲۰۳۰ به کشور بسته شود

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس گفت: اگر گنجینه فرهنگ و معارف دفاع مقدس به مدارس و دانشگاه‌ها برود، راه نفوذ اسنادی مانند ۲۰۳۰ بسته می‌شود.
کد خبر: ۳۲۵۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴ - 26December 2018

باید راه نفوذ اسنادی همچون ۲۰۳۰ به کشور بسته شودبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار «محمدنبی رودکی» رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس اظهار داشت: عده‌ای در وزارت آموزش و پرورش به دنبال تصویب سند ۲۰۳۰ بودند، سندی که به واسطه آن یونسکو می‌خواهد تربیت و آموزش را جهانی سازی کند؛ درحالی‌که ما گنجینه‌ای غنی به نام دفاع مقدس داریم، زمانی‌که ما علوم و معارف دفاع مقدس را به مدارس و دانشگاه‌ها نبریم، دشمن، آموزش و تربیتی که غیر از آموزه‌های اسلامی و تعالیم فرهنگی ملت و بر اساس تفکرات و اندیشه‌های غربی است را وارد خواهد کرد.

سردار رودکی با اشاره به ورود موضوع دفاع مقدس به کتاب پایه درسی دانش آموزان پایه دوازدهم، ادامه داد: ما از وزارت آموزش و پرورش تشکر می‌کنیم که برای اولین بار در کتاب‌های پایه دوازدهم، ۱۱ صفحه را به دفاع مقدس اختصاص دادند و در کتاب نگارش، ۹ صفحه از نامه مقام معظم رهبری خطاب به جوانان اروپایی، نامه حضرت امام(ره) به عروسشان و نامه شهید موسی صدر به صادق طباطبایی را گنجاندند.

فرمانده لشکر فجر در دوران دفاع مقدس با تأکید بر ضرورت انتقال علوم و معارف دفاع مقدس به نسل‌های آینده، گفت: اگر ما علوم و معارف، فرهنگ و اندیشه دفاع مقدس و نقاط برجسته و مسلم جنگ را به مدارس و دانشگاه‌ها ببریم، سند حقانیت ملت ایران را برای نسل‌های آینده به ارث خواهیم گذاشت، این نسل و نسل‌های آینده خواهند فهمید که پدرانشان در آن هشت سال چه مقاومتی در برابر دنیای آن روز کردند.

وی با بیان اینکه جنگ بزرگترین مدیریت بحران بود، تصریح کرد: اگر ما علوم و معارف دفاع مقدس را به مدارس و دانشگاه‌ها ببریم، سبک مدیریت جهادی را به نسل‌های آینده انتقال خواهیم داد، چون ما درحالی‌که تحریم تسلیحاتی و در محاصره جغرافیایی بودیم و ۳۵ کشور با صدام همراه بودند، روی پای خودمان ایستادیم و با تکیه بر توانمندی‌های داخل و دانش نظامی و نبوغ جوانان درون کشور، تمام نیاز‌های دفاع از کشور را در جبهه‌ها برطرف کردیم و از بحران جنگ با پیروزی عبور کردیم.

وی افزود: ما می‌توانیم با انتقال خاطرات و تجربیات هشت سال دفاع مقدس، مدیران فداکار، شجاع، ایثارگر، ولایی و مقاوم در برابر همه سختی‌ها را در کشور تربیت کنیم و سکان مدیریتی کشور را در آینده در اختیار مدیرانی لایق و متعهد قرار دهیم.

سردار رودکی با اشاره به توطئه‌ها و نقشه‌های آمریکا علیه ملت ایران خاطرنشان کرد: در بعد سیاست داخلی و سیاست خارجی، ما امروز بیش از هر زمان دیگری به بازخوانی فرهنگ دفاع مقدس نیازمندیم. اگر دستگاه دیپلماسی کشور از تجربیاتی که در بعد سیاسی جنگ داشتیم استفاده کند، در مناسبات جهانی بیشتر و بهتر می‌تواند در برابر عربده کشی‌ها و زورگویی‌های استکبار جهانی ایستادگی کند.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با انتقاد از تناقض گویی‌ها و بیان نادرست حقایق جنگ توسط برخی از افراد گفت: پیشنهاد می‌شود ساختاری از فرماندهان زمان دفاع مقدس شامل سپاه، ارتش، جهاد سازندگی، مدیران صنعت کشور و... ایجاد کنیم و این فرماندهان روی عملیات‌ها بنشینند و با سند و مدرک مباحثه کنند، مثل حوزه‌های علمیه که طلبه‌ها کنار هم می‌نشینند، مباحثه و سپس نتیجه‌گیری می‌کنند. این کار باعث جلوگیری از تحریف تاریخ و تناقض گویی می‌شود.

وی بیان غلوآمیز، تحریف و انتقال وارونه حقایق را آفتی برای دفاع مقدس دانست و تصریح کرد: برخی از محققان و پژوهشگران غیرنظامی که در جنگ نبودند، آن حماسه بزرگ را با تردید و ابهام مواجه می‌کنند، برای پاسخگویی به این ابهام زایی و تردیدافکنی‌ها باید جلساتی را ترتیب دهیم و از آن‌ها بخواهیم اسناد و مدارک اثبات این شبهه‌هایی که وارد می‌کنند را بیاورند، ما هم اسناد زمان جنگ را ببریم و در نهایت جلوی تحریف تاریخ را بگیریم.

سردار نبی رودکی با اشاره به اسناد و مدارک موجود در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه هم اکنون بیشترین اسناد و مدارک را شامل نوار‌های صوتی، صدای فرماندهان در جلسات، بیسیم ها، نقشه‌های عملیاتی، گزارش‌های عملیات و... دارا است و این ذخیره بزرگ اسنادی، مرهون مجاهدت راویانی است که در کنار فرماندهان سپاه در دوران جنگ حضور داشتند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: راویان زمان جنگ علاوه بر همراه داشتن یک ضبط کوچک، نکات برجسته جنگ را یادداشت کردند. این دو محور سند به همراه کالک‌ها و نقشه‌های عملیات‌های بزرگ جنگ، مجموعه بی نظیری از اسناد متقن و غیرقابل انکار را در اختیار کشور قرار داده است.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با اشاره به راه اندازی نهضت خاطره گویی در نیرو‌های مسلح گفت: نضهت خاطره گویی که با فرمان مقام معظم رهبری به سرلشکر صفوی ایجاد شده، ساختاری برای بیان خاطرات و تجربیات و انتقال علوم و معارف دفاع مقدس است.

وی با مقایسه خاطره گویی با بیان تاریخ گفت: خاطره برای عموم مردم جذابیت بیشتری دارد و جوانان را ترغیب به مطالعه می‌کند.

رودکی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مراسم شب خاطره دفاع مقدس که در مهرماه سال جاری برگزار شد، گفت: مقام معظم رهبری در آن دیدار فرمودند: چرا ملت فرانسه، انگلیس و آلمان نباید بدانند که دولت‌هایشان در ۸ سال جنگ علیه ملت ایران چه اقداماتی انجام دادند؟ و این مسئله را یک کوتاهی دانستند. ما برای اینکه حقیقت دفاع مقدس را به ملت‌های دیگر انتقال دهیم، باید نهضت ترجمه آثار دفاع مقدس را راه اندازی کنیم و هر آنچه که تاکنون انجام شده را ۱۰۰ برابر تقویت کنیم.

رودکی تأکید کرد: متأسفانه طی سال‌های پس از جنگ کتاب‌هایی که در خارج از کشور برای جنگ عراق علیه ایران نوشته شده را در داخل کشور ترجمه و چاپ کرده‌ایم، اما در مقابل نتوانسته‌ایم آثار و کتاب‌های دفاع مقدس شامل تاریخ شفاهی، رمان، کتاب‌های مصور، تحلیل‌ها و... را به زبان‌های دیگر ترجمه و در کشور‌های دیگر منتشر کنیم. اعتقاد ما این است که پیام ملت ایران در دوران مظلومیت دفاع مقدس، یک پیام الهام بخش و تأثیرگذار است که قطعا برای مردم دنیا و جوانان کشور‌های دیگر جذابیت خواهد داشت.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها