رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق:

آمریکا برای بازگشت داعش به عراق تلاش می‌کند/ در کنار دشمن ایران نمی‌ایستیم

همام الحمودی در گفت‌وگو با شبکه دو سیما روابط تاریخی و فرهنگی بین ایران و عراق را دیرینه توصیف کرد و گفت که بغداد هرگز در کنار دشمنان جمهوری اسلامی ایران قرار نخواهد گرفت.
کد خبر: ۳۲۵۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷ - 29December 2018

آمریکا برای بازگشت داعش به عراق تلاش می‌کند/ در کنار دشمن ایران نمی‌ایستیمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، «همام الحمودی»، رئیس مجلس اعلای عراق با حضور در برنامه تلویزیونی «بدون مرز» شبکه دو سیما، درباره سازوکار جدید پارلمان عراق، مبارزه با داعش، برنامه‌های جدید دولت عراق، تاثیر حشدالشعبی بر پیروزی‌های عراق و اشتراکات فراوان ملی و مذهبی با ایران صحبت کرد.

الحمودی تاکید کرد که ایران شریک غم و شادی عراق بوده و مهم‌تر از همه ایرانی‌ها زوار امام حسین (ع) هستند و عراق هیچ وقت این اشتراکات مذهبی و عقیدتی را فراموش نمی‌کند. او گفت: مردم عراق نسبت به حمایت کامل ایران در روز‌های سخت جنگ با داعش وفادار خواهند ماند و هیچگاه شریک تحریم‌های ظالمانه نخواهند شد؛ چون خود قربانی تحریم هستند.

رئیس مجلس اعلای عراق گفت: خبر‌های دقیقی از تلاش آمریکا برای برگرداندن داعش از سوریه به عراق وجود دارد. اما بسیج مردمی عراق هویت، عظمت و احترام را به نیرو‌های نظامی عراق برگرداند و این کشور را دوباره تبدیل به یک قدرت منطقه‌ای کرده است که همه به برکت فتوای آیت‌الله سیستانی بوده است.

-انتخابات پارلمانی عراق با موفقیت انجام شد. به نظر شما اولویت پارلمان آینده عراق در این مرحله چه خواهد بود؟

ماموریت‌های جدید مجلس نمایندگان عراق در گام نخست باید متناسب با توسعه روند سیاسی و دموکراتیک در کشور و در مرحله دوم توجه به دوران پساداعش و بازسازی کشور باشد. در ماموریت اول دو موضوع با اهمیت وجود دارد که بایستی مورد توجه قرار گیرد، اول بازسازی مناطق آسیب دیده و ایجاد شرایط مناسب برای بازگشت آوارگان و دوم ایجاد امنیت و جلوگیری ازظهور مجدد داعش است.

اما درباره روند توسعه سیاسی و دموکراتیک در عراق باید بگویم که از نحوه ائتلاف‌ها اینگونه بر می‌آید که ما در توسعه سیاسی و گفتمان پیشرفت کرده‌ایم و از تقسیم‌بندی‌های قومی و مذهبی گذشته و به هویت سیاسی رسیده‌ایم که بتوانیم با یکدیگر تعامل داشته باشیم. دولت آینده عراق باید پاسخگویی و رفع نیاز‌های مردم از جمله مسکن، امنیت و شغل باشد.

نخست وزیر جدید برنامه‌ای هم ارائه کرده که در مقایسه با برنامه‌های گذشته جامع‌تر است، اما در این میان یک اولویت مهم دیگر وجود دارد که مجلس و دولت باید آن را انجام دهند که آن ایجاد حاکمیت قانون در کشور و مبارزه با فساد است. پس می‌توان گفت: ماموریت‌های ما و دولت گوناگون و مفصل است.

-بر اساس توافق احزاب، قرار بود نخست وزیر در انتخاب وزراء آزاد باشد، اما با گذشت چند ماه از اقدام نخست وزیر در معرفی وزراء به پارلمان، هنوز پارلمان پاسخی نداده است؟

در این قضیه قرار بود نخست وزیر وزرایی را معرفی کند که به او تحمیل نشده باشد و بلکه انتخاب از فهرست‌های پیروز انتخابات باشد. می‌دانید نظام سیاسی عراق نظام پارلمانی است در نتیجه موافقت مجلس نمایندگان شرط اساسی است. ممکن نیست بتوان وزیری را معرفی کرد که پارلمان او را نپذیرد. در این زمینه نیاز به رضایت‌مندی دو جانبه یعنی رضایت نخست وزیر و پارلمان است، اما در فهرست معرفی شده، برخی از وزرا فقط آرای نیم یا یک چهارم از اعضای پارلمان را دارند. همین اتفاق اساس مشکل بود و انتظار می‌رود به زودی حل شود.

- در انتخابات دوره گذشته پارلمان حدود ۶۲.۵ درصد واجدان شرایط رای دادند، اما در این دوره فقط ۴۴.۵ درصد از مردم پای صندوق‌های رای آمدند. با توجه به اینکه در دولت گذشته اقدامات مهمی در مبارزه با داعش و تقویت حوزه امنیتی کشور انجام داده است. چرا میزان مشارکت در انتخابات در این دوره کاهش داشت؟

تجربه‌ای که در عراق آغاز شد تجربه‌ای جدید است و دشمنان تلاش دارند که مردم عراق در برابر این تجربه دموکراتیک ناکام بمانند. کسانی که در پی عقبگرد در کشورند چنین تبلیغ می‌کنند که فایده برگزاری انتخابات چیست؟ مدعی هستند که نتیجه انتخابات تنها عوض شدن چهره‌هاست و متاسفانه این تبلیغات به همراه اختلافات قومی و سیاسی نیز موجب شد که این حضور کمرنگ‌تر شود. نکته دوم اینکه در خطبه‌های نماز جمعه که منتسب به مرجعیت عالی کشور است چندان برای مشارکت در انتخابات تبلیغ نشد و اعلام شد مشارکت یا عدم مشارکت در حوزه اختیارات مردم است؛ این روند برای اولین بار در عراق مشاهده و از بیانات مرجعیت اینگونه برداشت شد.

-شما از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۸ نماینده مردم عراق در پارلمان بودید. مدتی هم نایب رئیس پارلمان بودید. با توجه به ساختار کنونی آیا معتقدید این پارلمان می‌تواند تشکل‌های سیاسی کشور را گرد هم بیاورد و نوعی وحدت ملی در کشور ایجاد کند و هم زمان رویکرد نظارتی دقیقی بر قوه مجریه داشته باشد؟

باور ندارم در این زمینه شاهد تغییرات بزرگی باشیم. مهمترین تغییر همان تغییر نخست وزیر و شیوه کار نخست وزیر است. نمایندگان جدید پارلمان هنوز فرصت می‌خواهند تا با سازوکار پارلمان آشنا شوند در نتیجه پارلمان جدید با پارلمان‌های قبلی تفاوت چندانی نخواهد داشت.

- مسعود بارزانی [رئیس حزب دموکرات کردستان عراق]در هفته‌های گذشته سفری به بغداد داشت و در این سفر با برخی از شخصیت‌های حزبی و سیاسی اعم از دولتی یا غیر دولتی دیدار داشت. ارزیابی‌های مختلفی از این دیدار‌ها شده است. ارزیابی شما از این رفتار بارزانی چیست؟

پس از برگزاری همه پرسی برای جدایی کردستان عراق شاهد ایجاد سدی روان میان بارزانی و بغداد و دیگر طیف‌های کشور بودیم. درست است که دیدار‌هایی با سیاستمداران و شخصیت‌های دولتی در بغداد انجام شده است، اما محور این دیدار‌ها انتخابات بود و ارتباطی به حکومت محلی کردستان یا مسائلی از این قبیل نداشت. از نگاه من مسعود بارزانی سعی کرد صفحه جدیدی را بگشاید و بار دیگر مشارکت فعالی را در روند سیاسی کشور و حل مشکلات عراق متحد آغاز کند.

- آمریکا و عربستان خیلی تلاش کردند تا الحشدالشعبی یا همان بسیج مردمی نتواند ماموریت واقعی خود را انجام دهد چنانچه سعی کردند نامش به عنوان یک نیروی شبه نظامی رسمی ثبت نشود؛ با این اوصاف بازهم پارلمان نام بسیج مردمی را در میان نیرو‌های رسمی کشور ثبت و دولت هم این مصوبه را اجرا کرد. به نظر شما چرا آمریکا و عربستان نمی‌خواهند بسیج مردمی در عراق پابرجا بماند؟

بسیج مردمی در بازگرداندن جایگاه قدرت و احترام به نیرو‌های امنیتی کشور نقش مهمی داشت. پس از سقوط موصل و خرابی‌های بر جای مانده از این اتفاق، نیرو‌های امنیتی مستقر در موصل که تعدادشان نیز قابل توجه بود در برابر هفتصد داعشی دوام نیاوردند. این اتفاق پیام بسیار نامناسبی داشت؛ زیرا مردم عراق به این تصور رسیده بودند که دیگر نیرویی که بتواند مرز‌های کشور و امنیت مردم را تامین کند در کشور وجود ندارد، اما به برکت فتوای حضرت آیت‌الله [سید علی]سیستانی، نیرو‌هایی بسیج مردمی شکل گرفت و آن‌ها سرنوشت میدان‌های نبرد را به طور کلی تغییر دادند.

نیرو‌های ارتش که پیش از این مقاومت نکرده بودند همچون نیرو‌های بسیج مردمی در عرصه نبرد حاضر شدند و دوشادوش نیرو‌های بسیج مردمی جنگیدند و دشمن را شکست دادند. بروز چنین تحولی بار دیگر هیبت و قدرت را به نیرو‌های امنیتی بازگرداند. بسیج یک نیروی عقیدتی است و در مقابل داعشی قرار داشت که با عقاید انحرافی و باطل به میدان نبرد آمده بود. بسیجی‌های عراق حاضر بودند در راه باورهایشان کشته شوند. مقابله با چنین عناصری نیازمند آن است تا نیروی مقابل نیز نیروی عقیدتی داشته باشد. نتیجه چنین تحولی این شد که عراق بازهم به قدرت قابل توجهی در منطقه تبدیل شد.

-داعش و افراطی‌گری‌های موجود در عراق و سوریه موجب شد تا کشور شما به محور مقاومت یعنی به ایران، حزب الله لبنان، مقاومت فلسطین و یمن بپیوندد. همین جهت‌گیری، فشار‌های سیاسی آمریکا برعراق را افزایش خواهد داد. برای مقابله با این فشار‌ها چه برنامه‌ای دارید؟

ما به عنوان مردم عراق به تاریخ و ملی‌گرایی خود افتخار می‌کنیم. ما می‌خواهیم کشورمان قدرتمند و مستقل باشد. نکته قابل توجه اینکه پس از پیروزی ما بر داعش و فرار داعشی‌ها به سوریه، اطلاعات تقریبا دقیقی از آنجا رسید که آمریکا تلاش می‌کند بار دیگر داعش را از مرز‌های مشترک وارد عراق کند تا عراق همچنان با مشکلی به نام داعش روبرو باشد و باز هم مجبور شود از آمریکا و دیگران کمک بخواهد. معتقدم نخست وزیر، دولت جدید، نیرو‌های مقاومت و بسیج مردمی کاملا به این موارد اشراف دارند. مهم‌ترین ماموریت ما در چنین شرایطی این است که بی توجه به فشار‌ها از امنیت‌مان حراست کنیم.

- همانطور که می‌دانید ایران با تحریم‌های آمریکا مواجه شد و واشنگتن دیگر کشور‌ها را تهدید کرده است تا ارتباطی با ایران نداشته باشند؛ یکی از این کشور‌ها عراق، دوست و همسایه ایران است. موضع مجلس اعلای اسلامی عراق در قبال این تحریم‌های ضد ایرانی چیست و این تحریم‌ها چه تاثیری بر روابط میان تهران- بغداد خواهد داشت؟

در موضوع تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی باید به این نکته اشاره کنم که این تحریم، تحریمی بین‌المللی نیست بلکه تحریمی یک جانبه از سوی آمریکا علیه ایران است. تحریم ناشی از تصمیم یک دولت خاص است نه سازمان ملل متحد. در نتیجه ما ملزم به پایبندی به این تحریم‌ها یا اجرای آن نیستیم. این نکته‌ای است که ما چه در مجلس اعلای اسلامی عراق و چه در سطح حکومت به وضوح به آن اشاره کرده‌ایم.

نخست وزیر عراق به این نکته به صراحت اشاره کرد و گفت: ما در مجموعه و دایره تحریم علیه جمهوری اسلامی قرار نداریم؛ زیرا این تحریم در درجه اول برای عراق زیان‌بار است. یک سوم انرژی ما یا با واردات گاز یا با واردات مستقیم برق ازجمهوری اسلامی تامین می‌شود. بسیاری از مواد غذایی مورد نیاز مردم عراق از جمهوری اسلامی وارد می‌شود. به طور کلی ما با ایران چه در سطح دولت چه در سطح ملت و عشایر روستایی روابط عمیقی داریم و بخشی از این روابط ناشی از وفاداری ما به کشوری است که با تامین سلاح و آموزش نظامی نیرو‌های عراقی، به ما در مبارزه با داعش کمک کرد.

ایران کشوری است که با ما در مبارزه با رژیم صدام کمک کرد. نظام سلطه آمریکا در حال تنزل یافتن است و این موضوع را می‌توان در عرصه نظامی و اقتصادی آمریکا مشاهده کرد. آمریکا جنگ اقتصادی را در پیش گرفته است، اما هیمنه آن فرو ریخته است. تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران، سوریه، روسیه، چین و یا ترکیه راه انداخته است شکست می‌خورد. ما در مقابل سلطه نظامی ایستاده‌ایم و با ایجاد وحدت و انسجام میان این کشورها، می‌توان دلار را زمین زد.

ما به وابستگی‌های دینی و فرهنگی با ایران و پاسخ به وفاداری‌های ایران افتخار می‌کنیم. پس در مسائلی، چون تحریم در کنار دشمنان جمهوری اسلامی قرار نخواهیم گرفت بلکه سعی خواهیم کرد این برنامه را به شکست بکشانیم و این پیام را برای آمریکا ارسال کنیم که حاکم بر کل جهان نیستند.

ما با بیرون راندن اشغالگران آمریکایی از عراق، سلطه‌جویی آمریکا بر جهان را زیر سئوال بردیم و امروز هم در موضوع تحریم‌های تحمیلی علیه جمهوری اسلامی یا هر کشور دیگری، چون ترکیه، چین و روسیه موضع شفافی داریم و با این تحریم‌ها همراه نیستیم. ما خود قربانی تحریم هستیم و همین تجربه شرایطی روانی برای مردم ما ایجاد کرد تا با تحریم علیه دیگر کشور‌ها همراه نشویم. حال که موضوع تحریم علیه ملت ایران مطرح شده است و وظیفه ماست در برابر آن بایستیم و مانع موفقیت آن شویم تا به خواست خدا آن را به شکست بکشانیم.

-‌مردم ایران و عراق مشترکات فراوانی دارند؛ دو کشور هم مرزی که بخش‌هایی از ملتشان هم زبان هستند، ضمن اینکه اشتراکات دینی دارند و از تاریخی مشترک بهره می‌برند. برکت بارگاه‌های ائمه نیز موجب شد تا این همدلی مستحکم‌تر شود، اما برخی از کشور‌های منطقه تمایل ندارند دو ملت ایران و عراق همدل و متحد باشند و طبیعی است در این زمینه توطئه‌هایی را تدارک خواهند دید. راهکار شما برای مقابله با این توطئه‌های تفرقه آمیز چیست؟

وقتی ما یک در را به روی ایرانی‌ها باز کردیم طبیعی است که در‌های دیگر و تمامی در‌ها را به رویشان باز خواهیم کرد؛ زیرا آنان زوار امام حسین (ع) هستند و ما از اینکه شرف میزبانی زائران امام حسین (ع) نصیبمان شده افتخار می‌کنیم. آنان در خوشحالی‌ها و غم‌ها با ما هستند، هر گونه جدایی دو ملت به زیان عراق نیز خواهد بود.

همچنین معتقدیم جمهوری اسلامی نیز از حمایت عراق سود می‌برد. روابط میان ملت و دولت دو کشور اتفاقی است که تاریخ بر اساس منافع دو کشور و تلاش‌ها برای ساختن آینده بر هر دو طرف تحمیل کرد. در پیاده‌روی اربعین دست‌های آلوده سعی کردند مشکلاتی را به وجود بیاورند، اما الحمدلله نتایج بر خلاف خواسته‌هایشان بود.

این انسان‌های خبیث در هر جایی که پا نهادند مشاهده کردند پرچم ایران و عراق در کنار هم قرار دارد و محبت میان دو ملت بیش از گذشته است. این پیامی برای همه آنانی است که در پی تفرقه میان ما هستند. آنان بدانند به برکت امام حسین (ع) محبت و همکاری‌های این دو ملت بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها