شیخ‌الاسلام:

خروج آمریکا از سوریه باعث تقویت محور مقاومت می‌شود/ ترامپ به دنبال پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری است

سفیر اسبق ایران در سوریه با بیان اینکه قدرت آمریکا در منطقه تضعیف شده است، گفت: در صورت خروج نظامیان آمریکا از سوریه قدرت متحدان اصلی آمریکا در منطقه تضعیف خواهد شد؛ لذا اگر قدرت متحدان آمریکا در منطقه کاهش یابد، در مقابل توان محور مقاومت نسبت به گذشته افزایش خواهد داشت.
کد خبر: ۳۲۵۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 31December 2018

خروج آمریکا از سوریه باعث تقویت محور مقاومت می‌شود/ ترامپ بدنبال پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری دور بعد است«حسین شیخ‌الاسلام» سفیر اسبق ایران در سوریه و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس پیرامون خروج نظامیان آمریکایی از سوریه اظهار داشت: آمریکایی‌ها در منطقه شکست خورده‌اند. این حضور نظامی یک هزینه گزاف برای آمریکا در پی داشت. آمریکایی‌ها در سرنوشت سیاسی سوریه شریک نیستند و در هیچ جای معادله سیاسی سوریه قرار ندارد؛ پس حضور نظامی آن‌ها در سوریه هیچ توجیه عقلانی ندارد.

وی در ادامه افزود: آمریکایی‌ها هزینه‌ای که در سوریه متحمل شدند، هیچ استفاده‌‎ای برای آن‌ها نداشت؛ لذا عاقلانه است که دیگر این هزینه‌ها را متحمل نشوند. البته آمریکایی‌ها قصد نداشتند که مستقیم درگیر شوند؛ بنابراین با کرد‌ها همکاری کردند، این همکاری با کرد‌ها باعث ناراحتی ترکیه شد؛ امری که نه‌تنها برای آن‌ها هزینه‌های هنگفتی در برداشت، بلکه ضرر سیاسی هم برای آنها بوجود آورد.

شیخ‌الاسلام در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: قدرت آمریکایی‎ها در منطقه رو به افول است؛ آن‌ها دیگر نقشی در آینده سیاسی خاورمیانه ندارند. تصمیم خروج نظامیان از سوریه نیز به خاطر شرایط داخلی آمریکا بود.

سفیر اسبق ایران در سوریه گفت: هر رئیس جمهوری در آمریکا و در همه جای دنیا به دنبال این است که به گونه‌ای رفتار کند در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، در مسند قدرت همچنان باقی بماند. اکنون بهترین زمان برای اجرای «دیپلماسی مردم» در آمریکاست. برای این که ساختار خانواده‌ها در آمریکا به گونه‌ای است که فرزندان پس از استقلال از خانواده به گوشه‌ای از آمریکا مهاجرت می‌کنند، ولی از کریسمس تا سال نو میلادی خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند. در جمع خانواده‌ها این مسئله مطرح می‌شود که ترامپ، قصد دارد نظامیان آمریکایی را از خاک سوریه خارج بکند و همین امر می‌تواند تا حدودی محبوبیت از دست رفته ترامپ را نزد آمریکایی‌ها احیا بکند.

وی بیان کرد: در حقیقت این اقدام باعث می‌شود ابتکار عمل از حزب دموکرات‌ها گرفته شود؛ زیرا دموکرات‌ها از دیرباز معتقد بودند که جمهوری‌خواهان خواهان جنگ و جنگ افروزی علیه کشور‌های دیگر هستند.

شیخ‌الاسلام خاطرنشان کرد: ترامپ ناچار به این عقب‌نشینی شد. ترامپ در روز اولی که رئیس جمهور شد با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درگیر شد؛ زیرا خیلی‌ها معتقد بودند که در انتخابات ریاست جمهوری، روس‌ها نقش کلیدی داشتند. بعدتر هم با اصحاب رسانه به درگیری لفظی و مجادله پرداخت. در تازه‌ترین اقدامش هم با ارتش هم به مشکلات عدیده‌ای برخورد کرده است؛ لذا در نهایت تنها جایی که اکنون می‌تواند به آن تکیه کند، اقشار مختلتف آمریکاست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان اظهار داشت: افغانستان با سوریه تفاوت‌های آشکاری دارد. افغانستان کشوری است که پلی مابین ایران، چین و روسیه محسوب می‌شود و با حضور نظامی‌اش می‌تواند بر این کشور‌ها احاطه پیدا کند. آمریکا در افغانستان نقش سیاسی دارد و حکومت افغانستان با آمریکایی‌ها همسو هستند؛ ولی در سوریه چنین چیزی وجود ندارد. البته آمریکایی‌ها شعار خروج نظامیانش را از افغانستان سر داده است، حالا اگر این طرح را عملیاتی بکند یا نه، امری جداگانه است و حتی در صحبت‌هایی گفته‌اند که هفت هزار نیروی آمریکایی را از افغانستان خارج می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تصمیم ترامپ بر جنبه سیاست داخلی است؛ در جا‌هایی که کم هزینه‌تر و عقلانی‌تراست مانند خروج نظامیان از سوریه، عملیاتی میشود. ولی فشار‌های جدی از سوی داخل آمریکا همچنان علیه اوست. همپیمانان اصلی آمریکا همانند کرد‌ها بلاتکلیف مانده‌اند و اروپایی که تاکنون مواضع‌شان در رابطه با درگیری‌های بحران سوریه با آمریکایی‎‌ها هماهنگ بود، رها شده‌اند.

شیخ الاسلام در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا خروج آمریکا از سوریه پیامد‌هایی برای رژیم صهیونیستی و عربستان به همراه خواهد داشت، گفت: به طور قطع مواضع عربستان و رژیم صهیونیستی تضعیف خواهد کرد. خروج آمریکا بلاشک به نفع ما و به ضرر رژیم صهیونیستی خواهد بود. وقتی می‌گوییم که قدرت آمریکا در منطقه تضعیف شده است و بالطبع قدرت متحدان اصلی آمریکا در منطقه هم تضعیف خواهد شد. زمانی که این نیرو‌ها تضعیف شوند، محور مقاومت در منطقه به قدرت بیشتری از قبل دست می‌یابد.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار