سردار زهدی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

کربلای ۴ زمینه را برای موفقیت در کربلای ۵ فراهم کرد

فرمانده توپخانه سپاه در دفاع مقدس گفت: برای فریب دشمن اعلام کردیم عملیات کربلای ۴ عملیات اصلی بوده تا آنها فکر کنند عملیات تمام شده و بدین وسیله آماده باش نیروهای خود را کنسل کرده و به نیروهای خود مرخصی دهند.
کد خبر: ۳۲۵۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۹ - 30December 2018

کربلای ۴ زمینه را برای موفقیت در کربلای ۵ فراهم کردسردار یعقوب زهدی از فرماندهان دوران دفاع مقدس که در قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) نیز حضور داشته، درباره حواشی بوجود آمده پیرامون اظهارات سردار محسن رضایی فرمانده کل سپاه در زمان دفاع مقدس به خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس مواردی پیش می‌آمد که فرماندهان مجبور بودند در حین عملیات تغییر تاکتیک دهند به عنوان مثال در عملیات بیت المقدس، چون نیرو‌های عمل کننده در شلمچه متوقف شده بودند به ناچار فرماندهان فلش عملیات را به سمت خرمشهر تغییر دادند و این عملیات با موفقیت به اتمام رسید.

وی افزود: این گونه عمل کردن فرماندهان و تصمیم گیری در صحنه عملیات از نشانه‌های نبوغ آن‌ها است یعنی اینکه بتوانند با توجه به آنچه در صحنه جنگ وجود دارد، یگان‌ها را به نحو مطلوبی هدایت کنند. این موضوع موفقیت بزرگی محسوب می‌شود.

سردار زهدی در ادامه عنوان کرد: پس با توجه به این موضوع باید گفت که عملیات کربلای ۵ در ادامه و تکمیل کننده عملیات کربلای ۴ بود بدین صورت که وقتی در ساعات اولیه عملیات کربلای ۴ یگان‌های عمل کننده اعلام کردند امکان پیش روی وجود ندارد، از نیرو‌ها خواسته شد به مواضع اولیه خود باز گردند.

وی ادامه داد: این در حالی بود که دو لشکر ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) به فرماندهی سردار روح الله نوری (جانشین فعلی فرمانده نیروی زمینی سپاه) و لشکر ۱۹ فجر به فرماندهی سردار محمد نبی رودکی (رئیس فعلی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس) توانسته بودند به مواضع عراقی‌ها نفوذ کنند، اما چون احتمال اینکه آن‌ها بتوانند با سایر نیرو‌ها الحاق کنند بسیار کم بود، آن‌ها نیز به عقب بازگشتند.

فرمانده توپخانه سپاه در دوران دفاع مقدس تاکید کرد: برای فریب دشمن اعلام کردیم عملیات کربلای ۴ عملیات اصلی بوده تا آنها فکر کنند عملیات تمام شده و بدین وسیله آماده باش نیروهای خود را کنسل کرده و به نیروهای خود مرخصی دهند.

وی تصریح کرد: پس با این ترفند زمینه را برای انجام موفقیت آمیز عملیات کربلای ۵ فراهم کردیم؛ به عبارت دیگر عملیات کربلای ۵ همان گونه که عنوان شد در ادامه عملیات کربلای ۴ است.

سردار زهدی سپس با اشاره به اینکه بیان مطالبی همچون اینکه عملیات قبل از انجام لو رفته بود، ادعای غلطی است، گفت: اینکه ادعا می‌شود عملیات کربلای ۴ قبل از انجام آن لو رفته بود، ادعای غلطی است. هیچ فرمانده‌ای، عملیاتی را که مطمئن باشد لو رفته انجام نمی‌دهد. به عنوان مثال در منطقه اروند رود قرار بود عملیاتی با هلی برن نیرو‌ها به «ابوالخصیب» صورت بگیرد و در این رابطه نیرو‌ها تمرینات لازم را هم انجام داده بودند، ولی در آستانه شروع تصمیم به لغو عملیات گرفته شد.

وی با بیان اینکه لو رفتن و نرفتن عملیاتی به سه عامل مکان، زمان و تاکتیک بستگی دارد، اظهار داشت: وقتی این سه عنصر با هم جمع شوند موجب غافلگیری دشمن می‌شود البته این نکته را هم باید اضافه کرد که در تمام عملیات‌های انجام شده در دوران دفاع مقدس دشمن از نظر زمان و مکان غافلگیر نشده است حتی در عملیات فتح المبین، دشمن زمان تقریبی عملیات را می‌دانست، اما چون رزمندگان ما از نظر تاکتیک برتری داشتند، همین عامل باعث پیروزی آن‌ها می‌شد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس سپس درباره این موضوع که گفته می‌شود عملیات توسط یک فرد خائن لو رفته و اینکه آمریکایی‌ها بواسطه رسوایی در ماجرای مک فارلین، اطلاعات تحرکات نظامی ایران را به عراق داده بودند، گفت: در این رابطه هم باید گفت عراق به صورت دایم اطلاعات مربوط به وضعیت خطوط رزمندگان ما را بوسیله آواکس‌هایی که از عربستان پرواز می‌کردند دریافت می کرد و آن‌ها علاوه بر اطلاعاتی که از جاسوسان خود به دست می آوردند، از اطلاعات ماهواره‌ای آمریکا هم بهره‌ می بردند و این هم فقط مربوط به این عملیات نمی‌شد.

وی در توضیح بیشتر این موضوع عنوان کرد: تمام عملیات‌ها با درصدی از احتمال موفق نشدن همراه بود یعنی هیچ عملیاتی نبود که از قبل با اطمینان ۱۰۰ درصد انجام شود به عنوان مثال در عملیات والفجر ۸، فرماندهان درصد موفقیت را ۶۰ درصد تعیین کرده بودند که اگر آن عملیات هم موفق نمی‌شد، همین مباحثی که در رابطه با کربلای ۴ مطرح می‌شود، درباره این عملیات هم بیان می‌شد.

سردار زهدی با تاکید بر اینکه بیان چنین مطالبی مربوط به بعد از عملیات است، افزود: زمانی که عملیات کربلای ۵ با موفقیت انجام شد، شهید سوداگر در سنگر فرماندهی عراق «کالکی» پیدا کرد که مربوط به عملیات کربلای ۴ بود یعنی در آنجا بود که فهمیدیم دشمن کالک عملیات مورد اشاره را داشته است.

انتهای پیام/ 231
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار