نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

رسانه ملی باید مردم را به مطالعه تشویق کند/ نباید بگوییم هرچه کتاب فروش رفت مطلوب است

حجت‌الاسلام «سید علیرضا عبادی» گفت: برابر گزارشات در ایران، سرانه مطالعه اندک است و رسانه‌ها از جمله رسانه ملی باید مردم را در تشویق به مطالعه کمک کنند.
کد خبر: ۳۲۷۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰ - 16January 2019

نویسنده کتاب باید مهارت و تعهد داشته باشد//تیتر و لید بهتر و خبری لحاظ شود///به گزارش خبرنگار دفاع پرس از بیرجند، حجت‌الاسلام «سید علیرضا عبادی» نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، امروز (چهارشنبه) در دیدار با مسئول امور کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در بیرجند، اظهار داشت: اینکه در تبلیغات برای کتاب، بگوییم هرچه کتاب فروش رفت مطلوب است، قابل قبول نیست.

وی افزود: در گذشته تبلیغ می‌کردند که هر کتاب به یک‌بار خواندنش می‌ارزد که این حرف هم اشتباه بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه کتاب گاهی حکم غذا را دارد و می‌توان از آن تغذیه کرد و گاهی حکم دارو و یا زهر را دارد، عنوان کرد: باید مشخص شود چه کتابی این آثار را دارد.

عبادی متذکر شد: باید در جامعه بیان شود که مخاطب وقتی می‌خواهد با کتاب یا جایگزین‌های کتاب و هرچه انسان را به نحوی تحت تاثیر قرار دهد روبرو شود، بداند چه محتوایی استفاده می‌کند و آثارش چیست.

وی تصریح کرد: آن‌قدر این مسئله مهم است که در روایات داریم «هرکس به سخنی گوش دهد، در واقع او را عبادت می‌کند، اگر منبع الهی دارد، عبادت خدا می‌شود و اگر منبع نفسانی و شیطانی دارد، عبادت ابلیس می‌شود».

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تاکید بر این‌که باید به مخاطبین تفهیم کرد که کتاب باید قداست داشته باشد و ببینیم چه کتابی را می‌شود مطالعه کرد، گفت: نکته دوم این است که باید مخاطب بداند هر کتابی که در سطح استفاده‌ استفاده کننده باشد را مطالعه کند والا نمی‌تواند بهره بگیرد.

عبادی اضافه کرد: اگر سطح کتاب از سطح مخاطب پایین‌تر باشد وقت او ضایع شده و اگر بالاتر باشد نمی‌تواند محتوا را بفهمد و حتما باید تناسب خواننده با کتاب را رعایت کند.

وی با اشاره به اینکه کتاب باید مطابق با سطح سواد و سن شخص باشد، گفت: رعایت این همسطح بودن باعث می‌شود که مخاطب حداکثر استفاده را از کتاب ببرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی شروع و پایان مطالعه کتب یک نویسنده را مهم دانست و افزود: افرادی روی این قضیه کار کرده‌اند، به‌عنوان مثال روی کتب شهید «مطهری» کار شده که سیر مطالعاتی کتاب‌های ایشان باید چطور باشد که البته این نباید منحصر به آثار ایشان باشد.

حجت‌الاسلام عبادی با بیان اینکه در هر رشته مفیدی باید بهترین کتاب انتخاب شود، تبیین کرد: ۲ خصلت در نویسنده باید باشد تا بهترین کتاب در هر رشته‌ای انتخاب شود.

وی اضافه کرد: نکته اول این است که نویسنده باید در هر بحثی که به آن می‌پردازد مهارت کافی داشته باشد که اگر این‌گونه نباشد، نوشته ممکن است کلی آسیب به مطالعه‌کننده برساند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: نکته دیگر این که نویسنده باید تعهد کافی داشته باشد و اگر تعهد نباشد ممکن است نویسنده چیز‌هایی به مردم انتقال بدهد که برای‌شان سم است.

عبادی ابراز داشت: برابر گزارشات، در ایران سرانه مطالعه اندک است و رسانه‌ها از جمله رسانه ملی باید مردم را در تشویق به مطالعه کمک کنند.

وی با بیان اینکه ۲۴ ساعته کانال‌ها و شبکه‌های مختلف و دیگر رسانه‌ها فعالیت دارند و مطالب غیرمفید زیاد دارند، خاطرنشان کرد: لازم است ده‌ها مسئله که مردم نیاز دارند برای‌شان باز شود که از جمله آن‌ها همین مطالعه است که کمتر برای مردم بیان می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار