عطوان: چرا آمریکا دنبال انحلال 67 گروه مقاومت عراقی است؟

تحلیلگر سرشناس جهان عرب، با اشاره به خواسته آمریکا برای انحلال ده‌ها گروه مقاومت عراقی، با اشاره به حضور ایران در سوریه نوشت: یقین داریم ایران تا بازگشت ثبات، در سوریه خواهد ماند.
کد خبر: ۳۲۸۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰ - 16January 2019

عطوان: چرا آمریکا دنبال انحلال 67 گروه مقاومت عراقی است؟به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» در بخش سخن سردبیر امروز خود به قلم «عبد الباری عطوان» یادداشتی با طرح سه سوال منتشر کرد.

عطوان نوشت: آیا توصیه‌های نتانیاهو موفق به خارج کردن نظامیان ایران از سوریه می‌شود، آن هم درحالی‌که حملات هوایی او شکست خورده است؟ چرا آمریکا از عراق می‌خواهد 67 گروه وابسته به حشد شعبی را منحل و خلع سلاح کند؟ بین این درخواست آمریکا با تحریک نخست‌وزیر اسرائیل علیه حشد شعبی چیست؟ آیا عادل عبدالمهدی تسلیم می‌شود؟

در مقدمه این یادداشت آمده است: «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی عادت ندارد، دشمنان و رقبایش را نصیحت کند، چون سران اسرائیل از زمان تاسیس این رژیم در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، عادت کردند با این دشمنان خود با زبان قلدری و زور و به رخ کشیدن برتری نظامی هوایی، زمینی و هوایی خود تعامل کنند.

نویسنده افزود: از همین رو سنت‌شکنی نخست وزیر رژیم صهیونیستی و نصیحت آن به ایران برای خروج فوری از سوریه در مراسم انتصاب اَویو کوخاوی، رئیس جدید ستاد ارتش اسرائیل به نفع این رژیم تمام نمی‌شود.

رای الیوم آورده است: نتانیاهو ایرانی‌ها را تهدید کرد که اگر توصیه او را نپذیرند و خاک سوریه را سریعا ترک نکنند، بی‌واهمه خط مشی خود را ادامه خواهد داد، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دو روز پیش از این هم مسئولیت حمله هوایی به جایی نزدیکی فرودگاه دمشق را پذیرفت و ادعا کرد آنجا انبار تسلیحات ایران و حزب الله بوده است، اعترافی که معمولا تا حالا سابقه نداشته و سوال‌های بسیاری را مطرح می‌کند.

این روزنامه افزود: ما اعتقاد نداریم که ایرانیان این توصیه‌های نتانیاهو را بپذیرند و خواسته‌های وی را درباره خروج نیروهایشان و متحدانشان از سوریه را عملی کنند؛ زیرا آن‌ها با اجازه نتانیاهو و متحدان آمریکایی وی به سوریه نرفتند، بنابراین این خواسته نتانیاهو را به عنوان نشانه‌ای از ضعف، اعتراف به شکست و دال بر نگرانی وی، کابینه و ارتش او از آنچه در روز‌های آتی رخ خواهد داد تلقی می‌کنند.

عطوان نوشت: نتانیاهو که در حال حاضر پس از استعفای آویگدور لیبرمن متحد سابق خود مسئول وزارت جنگ است، خبر داد که نیروی هوایی اسرائیل طی هفت سال گذشته از بحران سوریه به صد‌ها هدف ایران در سوریه حمله کرد یعنی نمی‌توانسته ایران را تهدید و مجبور به عقب‌نشینی نیرو‌های خود کند؛ پس چرا می‌خواهد بیش از این اقدام کند؟

نویسنده در ادامه آورده است: این شکست اسرائیل را می‌توان در نظر ما به سه چیز اساسی مرتبط دانست، اولا نتانیاهو دروغ می‌گوید و تمام اهداف ایران را که توسط هواپیما‌ها و موشک‌های خود در سوریه هدف قرار داده است، زاده تخیل او است؛ زیرا حضور نظامی ایران نه‌تنها در سوریه بلکه در لبنان، عراق، یمن و نوار غزه (حماس و جهاد اسلامی) قوی‌تر شده است.

عطوان ادامه داد: مساله دوم، وجود سیستم‌های دفاع قوی و پیشرفته سوریه است که با راندمان بالا این حملات را دفع کرد و مانع از دستیابی به اهدافشان با حمایت روسیه می‌شود و مساله سوم، اینکه حضور ایرانیان در سوریه شامل تعداد زیاد نیروی نظامی یا حضور قدرت بالای نظامی نیست و بحث نتانیاهو در مورد آن بسیار اغراق‌آمیز است تا از این طریق از آمریکا و عرب‌ها گروکشی کند و همچنین حرف خود را درباره خطر ایران برای منطقه به زور به کرسی نشاند.

نویسنده با بیان اینکه این سه احتمال فوق به صورت ترکیبی یا هر کدام جداگانه می‌تواند مطرح باشد و بعید هم نیست، افزود: اگر این حملات اسرائیل به اهداف ایران موثر بود، هیچ سرباز یا مستشار ایرانی در خاک سوریه باقی نمانده بود، به خصوص در شش سال گذشته، که هواپیما‌های اسرائیلی با آزادی تمام در آسمان سوریه گشت زنی می‌کردند؛ چون موشک‌ها و سیستم دفاع هوایی که قادر به مقابله با آنها، باشد وجود نداشت.

وی افزود: اما در حال حاضر در سایه توسعه سیستم‌های دفاع موشکی مدرن و تحویل موشک‌های S-300 روسیه به ارتش سوریه، هواپیما‌های اسرائیل مجبورند از حریم هوایی لبنان استفاده کنند و جرات وارد شدن به سوریه برای شلیک موشک به اهدافی در عمق سوریه را ندارند.

به نوشته رای الیوم چیزی که در سخنرانی نتانیاهو در مراسم انتصاب رئیس جدید ستاد ارتش اسرائیل توجه ما را به خود جلب کرد صحبت وی درباره جنگ علیه ایران با لحنی محتاطانه بود، به ویژه هنگامی که او گفت: ما با یک چالش عمده از سوی ایران و شاخه‌های تروریستی آن روبرو هستیم و شهروندان اسرائیل با این چالش برای تضمین جاودانگی اسرائیل مواجه خواهند بود.

چرا آمریکا دنبال انحلال گروه‌های مقاومت است؟

این روزنامه ادامه داد: آنچه موجب می‌شود ما روی این بخش از سخنرانی نتانیاهو تأمل کنیم این است که دولت آمریکا روز سه‌شنبه (دیروز) از دولت عراق خواست تا 67 گروهی را که در چارچوب بسیج مردمی عراق فعالیت می‌کنند منحل کند، این یک درخواست بی‌سابقه از سوی آمریکایی‎‌هاست، چون همه این گروه‌ها زمانی که در کنار نیرو‌های آمریکایی با هماهنگی یا بدون هماهنگی برای سرکوب داعش در خاک عراق مبارزه می‌کردند، مورد استقبال واشنگتن بودند، اما حالا چه چیزی عوض شده است؟

به عقیده نویسنده، برای پاسخ به این سوال ما می‌گوییم آنچه تغییر کرده این است که عراق بتدریج امنیت، قدرت و هویت ملی خود را دوباره بازیافته است و این گروه‌ها یا رهبران آن‌ها خواستار خروج تمام پنج هزار و پانصد سرباز آمریکایی از خاک عراق هستند و مخالف استفاده پایگاه‌های آمریکایی برای هرگونه حمله به سوریه و ایران هستند و گفتمان سیاسی و رسانه‌ای آنها، یک خصومت واضح با اسرائیل و یک همبستگی واضح‌تر با سوریه را نشان می‌دهد.

عطوان تاکید کرد: نیرو‌های ایرانی و بازو‌های نظامی آن‌ها به درخواست رهبری سوریه وارد این کشور شدند و خون سربازان آن‌ها با خون سربازان سوریه که هدف حملات اسرائیل بودند، در هم آمیخت، ما قطع به یقین می‌گوییم که آن‌ها از سوریه خارج نمی‌شوند تا وقتی که ارتش عربی سوریه همه قدرت خود را بازیابد و آن زمان که سوریه قوی و باثبات شد، حتی یک نظامی ایرانی در سوریه نخواهد بود.

در پایان این یادداشت آمده است: این برای ما دردآور است که نتانیاهو در تمام سخنرانی‌های اخیرش در مورد خطر موجودیتی ایران برای اسرائیل سخن می‌گوید، درحالیکه با افتخار می‌گوید که رئیس جدید ستاد ارتش او با همتایان خود در ارتش‌های عربی، زمانی که معاون رئیس ستاد بوده جلسات گسترده‌ای داشته است و با آن‌ها دوست صمیمی است و آن‌ها را در برابر دوربین‌ها یا پشت دوربین‌ها در آغوش گرفته است.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها