معرفی برگزیدگان چهارمین «آوای بیداری»؛

«من یک بسیجی‌ام» بهترین سرود مردمی شد

برگزیدگان چهارمین جشنواره سرود‌های حماسی و آوا‌های انقلابی «آوای بیداری» معرفی شدند و گروه استان چهارمحال و بختیاری با سرود «من یک بسیجی‌ام» منتخب مردم شناخته شد.
کد خبر: ۳۲۸۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۷ - 18January 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، مراسم اختتاحیه چهارمین جشنواره سرود‌های حماسی و آوا‌های انقلابی بسیج «آوای بیداری» شامگاه پنج‌شنبه ۲۷ دی‌ماه، با قرائت آیاتی از قرآن کریم و اجرای زنده سرود ملی، در خرم‌آباد برگزار شد.

سیدمحمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، سردار مرتضی کشکولی فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع)، امیر نصیربیگی رئیس سازمان بسیج هنرمندان، محمود ردایی مدیر امور انجمن‌های سازمان، جمشید جم، محمد گلریز، هادی آرزم، اسفندیار قره‌باغی، بابک رضایی، سروش کریمی و احمد میرمعصومی اعضای هیئت داوران جشنواره در این مراسم حضور داشتند.

همکاری ۷۰ هزار مخاطب در جشنواره «آوای بیداری»

در ابتدا جمشید جم دبیر جشنواره با بیان اینکه قبل از چهلمین سالگرد انقلاب با این جشنواره به پیشواز سالگرد پیروزی انقلاب رفتیم، اظهار داشت: این جشنواره تحت عنوان آوای بیداری شکل گرفت و خوشحالیم که لرستان میزبان ما شد. سرود در این سال‌ها بضاعت کمی داشت و تقریبا فراموش شده بود درحالی که دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس آوا‌ها و نغمه‌های زیبای شکل گرفت. خوشبختانه دوباره زمزمه‌هایی برای پرداختن به سرود شکل گرفته چراکه در گذشته تقریبا همه متولیان در این زمینه کم‌کاری کردند.

وی به تاکیدات رهبر انقلاب برای تولید سرود اشاره کرد و گفت: بسیج هنرمندان چهارمین قدم از «آوای بیداری» را با رویکرد پرداختن تخصصی به سرود برگزار کرد و طی فراخوانی آثاری از سراسر کشور را جمع‌آوری کردیم که برای اولین بار پیش‌قراول شکل دادن سرود شدیم و مردم نیز با رای دادن به آثار به جشنواره جان دادند.

دبیر جشنواره آوای بیداری افزود: ۱۶ گروه سرود در این جشنواره به رقابت پرداختند. هیئت داوران در کنار رای مردم گروه‌هایی را انتخاب کردند. سابقه نداشته ۷۰ هزار شرکت کننده در جریان یک رویداد فرهنگی و هنری باشند که در این جشنواره مشارکت داشتند. خوشحالیم که یک بار دیگر سرود جان می‌گیرد تا نظر رهبر انقلاب تامین شود.

اسفندیار قره‌باغی در ادامه قطعه «مرگ برآمریکا» را اجرا کرد و در توضیح کوتاهی گفت: شبی که آمریکا در برجام بدعهدی کرد، شعری سرودم و آهنگ‌سازی، تنظیم و ضبط را انجام دادیم.

در ادامه از خانواده‌های شهید مدافع حرم حاج رضا رسمتی، شهید حجت‌الله یخچالی و شهید علی کیارش تجلیل به عمل آمد.

موسیقی یکی از مؤلفه‌های تمدن‌ساز است

سردار کشکولی فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) در ادامه این مراسم اظهار داشت: اگر ۴۰ سال از انقلاب را در شرایط جنگ سخت و جنگ نرم طی کردیم، حتما بخش مهمی از این بار بردوش موسیقی و سرود و آوا‌های انقلابی بوده است. خوشحالیم که امروز نقطه عطفی با موسیقی تعالی بخش شکل گرفته است.

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) به ضرورت پرداختن به موسیقی انقلابی پرداخت و عنوان کرد: لازم است حزب‌الهی‌ها و بسیجی‌ها سهم‌شان را از موسیقی حفظ کنند. در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس سرود‌های حماسی نقش تثبیت کننده در همه فهم کردن مفاهیم دینی و فرهنگی داشت چراکه همه فهم کردن این مسائل همواره سخت بوده و با موسیقی این اتفاق رخ می‌داد و مردم با شهید و شهادت همراه می‌شدند.

وی گفت: موسیقی رزمندگان را برای رزم آماده می‌کرد. در اتحاد مردم موسیقی نقش داشته و امروز نیز قطعات زیادی همچون «ای ایران» موجب همگرایی روحی روانی و فرهنگی می‌شوند که باید آن را قدر دانست و به همین دلیل است که رهبر انقلاب یکی از مؤلفه‌های تمدن‌ساز را موسیقی می‌دانند.

اکثر موسیقی قبل از انقلاب وارداتی و بی‌هویت بود

در ادامه این مراسم حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی به اهمیت برگزاری جشنواره «آوای بیداری» اشاره داشت و گفت: با کمک سرود شعار‌ها در جریان انقلاب به اشعار مهیج تبدیل شد. وقتی حضرت امام (ص) از پاریس وارد ایران شد، سرود به استقبال ایشان رفت. در هر مقطعی سرود خیلی ساده با صفا و با معنویت همراه انقلاب بود و جاودانه و ماندگار شد. دلنشینی سرودی‌هایی مانند «دایه دایه» علیرغم زیبایی نوع موسیقی، بخاطر همین ویژگی‌ها بوده است.

حسینی افزود:‌ ای کاش در مدارس گروه‌های تربیتی تعطیل نمی‌شد تا بچه‌های ما با محراب و مسجد آشنا شوند و دست ما از موسیقی خالی نباشد در حالی که رهبر فرزانه ما در درس‌های خارج به موسیقی می‌پردازند.

وی گفت: برخی تبلیغ می‌کنند نگاه انسدادی نسبت به موسیقی، ترانه و برنامه‌های مفرح و شاد در کشور وجود دارد، درحالی که چنین نیست. این جریان بدیهیات عرصه موسیقی را انکار می‌کند در حالی که ما قبل از انقلاب تنها یک دانشکده موسیقی داشتیم، اما امروز ۲۰ دانشکده و مرکز آموزش موسیقی وجود دارد و تعداد مراکز تکثیرمان از ۲۰ مرکز به ۴۰۰ مرکز افزایش داشته است. کسانی که فکر می‌کنند انقلاب اسلامی به موسیقی مجال نمی‌دهد، آمار‌ها چیز دیگری را نشان می‌دهد.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ۹۰ درصد موسیقی قبل از انقلاب وارداتی و بی‌هویت بود و موسیقی بی‌هویت بر ما سیطره پیدا کرده بود. انقلاب اسلامی موسیقی بی‌هویت را به موسیقی هنری و موسیقی متعالی تبدیل کرد که اهداف آن استکبارستبزی است.

در ادامه «اسنفدیار قره‌باغی» تجلیل شد و از آلبومی موسیقی «آخرین قرار» با قطعاتی از قره‌باغی، گلریز، جمشید جم و ستار سهرابی رونمایی شد.

سپس برگزیدگان چهارمین جشنواره سرود‌های حماسی و آوا‌های انقلابی «آوای بیداری» معرفی و تجلیل شدند.

بهترین آهنگساز:

احسان جوادی آهنگساز گروه سرود نسیم رحمت از تهران
محمد آشوری آهنگساز گروه سرود انوار المهدی از قم

بهترین تکخوان:

هادی قاسمی تکخوان گروه مهدی موعود از مرکزی
پویا فرج‌پور تکخوان گروه شهید قربانی از آذربایجان شرقی
محمدعلی صداقتیان تکخوان گروه ترنم ولایت از خراسان جنوبی

گروه‌های برتر:

رتبه اول: گروه مهدی موعود با اثر گمشدگان از مرکزی
رتبه دوم: گروه طا‌ها با اثر دفاع مقدس از اصفهان
رتبه سوم: گروه مصباح الهدی با اثر «من انقلابی‌ام» از فارس

گرو‌های تقدیری:

گروه شهید قربانی با اثر سفیر عشق از آذربایجان شرقی
گروه آوای انقلاب با اثر رزمنده‌های عشایر از لرستان

گروه استان چهارمحال و بختیاری با سرود «من یک بسیجی‌ام» منتخب مردم شناخته شد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها