به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، کوروش پارسانژاد در نشست تخصصی آسیب شناسی گرافیک و طراحی کتاب، پیش از ظهر امروز، سه شنبه دوم بهمن ماه با حضور تعدادی از ناشران برتر حوزه کتاب دفاع مقدس، مدیران هنری انتشارات و طراحان گرافیک در تالار قصرشیرین موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار داشت: برای آنکه شاهد طرحهای روی جلد کتابهای دفاع مقدس، ارتقا یابد، نیازمند حضور مدیران هنری در انتشارات هستیم تا بتوانند با رعایت نکات حرفهای، طرح هایی را رقم بزنند که در جذب مخاطب تأثیر داشته باشند. وظیفه هنرمند است که بتواند سلیقه مردم تصحیح کنند و به مرور سطح سلیقه کتابخوانان را افزایش دهند. یک طراح گرافیک باید اصول حرفهای را رعایت کند و در عین حال در زمینه فعالیتش خلاق بوده و حتی اگر طراحی سفارشی را قبول میکند در نهایت یک نوآوری به همراه داشته باشد.
وی با اشاره به مظلومیت طراحی کتاب های حوزه دفاع مقدس گفت: در حوزه مطالعه شاهد 2 نوع از مخاطبان هستیم. گروه اول کتابخوانهای حرفهای هستند و گروه دوم کتابخوانانی که گاهی به کتاب مراجعه کنند.
این استاد گرافیک تصریح کرد: مخاطبان گروه اول به سراغ کتابهای خاص میروند و چندان توجهی به طراحی جلد ندارند و مخاطبان گروه دوم زمانی که با کتاب روبرو میشوند، ابتدا آن را میبینند و سپس مطالعه میکنند؛ بنابراین اهمیت طراحی کتاب برای مخاطبان گروه دوم بسیار است.
پارسانژاد اظهار کرد: متاسفانه به دلیل گرانی کاغذ و اوضاع فعلی نشر، ناشران ناچارند که با تیراژهای پایین، فعالیتشان را ادامه دهند. این موضوع بسیار اسفناک است اما حتی در این شرایط هم می توان گفت که طراحی جلد کتاب بسیار اهمیت بسزایی دارد.
وی افزود: سالها پیش زمانی که طرحهای آویخته شده روی دیوار را مشاهده میکردم، چندان مناسب نبودند و همیشه افسوس این موضوع را داشتم که چرا باید شاهد چنین وضعیتی باشیم. همه ما میدانیم که جنگ خوب نیست و هیچ یک از ما از جنگ خاطرات خوبی نداریم اما اگر قرار است به پاسداشت کسانی که پا به میدان گذاشتند و به دفاع از وطن پرداختند، برای گرافیک این موضوع باید حساسیت های لازم را داشته باشیم.
پارسانژاد اظهار کرد: معتقدم باید در حوزه طراحی گرافیک دفاع مقدس هویتی ایجاد شود که این هویت متفاوت باشد. در طراحی جلد کتاب های حوزه دفاع مقدس باید وسواس بیشتری داشت و تلاش کرد تا به یک معیار مناسبی برای طراحی کتاب های دفاع مقدس دست یابم. ناشران به ویژه ناشران دفاع مقدس نیازمند مدیر هنری هستند تا کمی متفاوت تر از دیگر ژانرها عمل کنند. وظیفه مدیر هنری این است که با ظرافت و به آهستگی سلیقه و ذائقه مخاطبان را ارتقا دهند؛ چراکه اگر قرار باشد آنها هم سطح ذائقه مخاطبان عمل کنند، ظلم بزرگی را انجام داده اند. حضور یک مدیر هنری در انتشارات سبب میشود تا به لحاظ فنی همه موارد را درنظر داشته باشد و مطابق با محتوا طرحی را آماده کنند که برای مخاطبان جذاب باشد.
وی افزود: ارتباط موضوعی با طرح به معنای ترجمه کتاب نیست بلکه گاهی اوقات می تواند حس کلی نسبت به محتوا باشد. یک طراح گرافیک باید صاحب تألیف بوده تا در راستای استقلال محتوای کتاب موضوعات فنی و دیگر مباحث را رعایت کند. همچنین طراح باید از سطح سواد بصری بالاتری نسبت به جامعه برخوردار باشد.
پارسانژاد اظهار کرد: متاسفانه نظام آموزشی هم چندان اهمیتی به درس هنر نمی دهد تا جایی که به یاد داریم در دوران کودکی برای دروس علوم و ریاضی اهمیت بیشتری قائل بودند تا درس هنر. به همین دلیل میانگین نمره سواد بصری مردم ایران پایین است. درحالی که بسیاری از کشورهایی که سابقه طراحی و گرافیکی بالایی دارند، عموم مردمشان خوش سلیقه تر از ما هستند.
این هنرمند ضمن گلایه از ناشران دولتی و خصوصی گفت: هر دو گروه از ناشران اعلام میکنند که پول ندارند در حالی که بخش کتاب، پویاترین بخش گرافیکی در این سال های اخیر بوده است.
وی تصریح کرد: متاسفانه کتابهای دفاع مقدس هویت نیافته است. در دوره هایی بدون نشانههایی از المان های جنگی شاهد طرحهای متفاوت و فاخری روی جلد کتاب های دفاع مقدس بودیم و نوع جدیدی از گرافیک در این حوزه شکل گرفت که متاسفانه این موضوع متوقف شده است.
این طراح گرافیک گفت: امیدوارم اوضاع اقتصادی کشور به مراتب مناسبتر باشد و ناشران ما بتوانند در بهترین وضعیت مناسب ترین تصمیم ها را با حضور مدیران هنری شان اخذ کنند.
انتهای پیام/ 131