كار بزرگ نهاد كتابخانه‌ها در آستانه 40 سالگی انقلاب؛

افتتاح چهار کتابخانه در روستاهای قشم

روز گذشته با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و معاونین نهاد كتابخانه‌ها ، چهار کتابخانه در روستاهای لافت، خالدین کوشه و گوران واقع در شهرستان قشم افتتاح شد.
کد خبر: ۳۲۹۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷ - 23January 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیین افتتاح این کتابخانه ها با حضور حمیدرضا مومنی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم؛ عبدالجواد کمالی، عضو هیأت مدیره و معاون فرهنگی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم؛ علیرضا نصری، فرماندار قشم؛ مهدی رمضانی،‌ معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد؛ امین متولیان، معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات؛ حسام قربانعلی، مدیرکل امور مجلس و استان ها؛ محمد هادی ناصری طاهری، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل؛ اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه ها و مشارکت ها و امیر جهانگیری، مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی برگزار شد.

مهدی رمضانی،‌ معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد ضمن ابراز خرسندی از افتتاح این کتابخانه‌ها اظهار داشت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور مهم ترین وظیفه خود را عمومی سازی کتابخانه ها می داند و کتابخانه روستایی مصداق بارز این عمومی سازی است. در بسیاری از مناطق همچون روستاها، کتابخانه مهمترین نهاد فرهنگیِ اثرگذار و مرکز تعاملات فرهنگی است.

وی از کودکان، جوانان و نوجوانان به عنوان مهم ترین مخاطبان کتابخانه های عمومی کشور نام برد و گفت: امید است فرزندان جزیره قشم از فرصت ایجاد کتابخانه های عمومی برای ارتقای سطح فکری در حوزه های مختلف به خوبی بهره مند شوند.

وی ضمن تقدیر از مسئولان استان و روستاها به دلیل همکاری و در اختیار گذاشتن فضا برای احداث کتابخانه، بیان کرد: نهاد برای تجهیز این کتابخانه ها در حد توان تلاش کرده است و این روند ادامه خواهد داشت.

در ادامه امین متولیان معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار داشت: کتابخانه های عمومی در سطح کشور ازجمله مهم ترین مراکز توسعه فرهنگی هستند و نهاد کتابخانه های عمومی کشور به‌منظور کمک به‌ برقراری عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه امکانات، خدمت رسانی را در اولویت قرار داده است.

وی در ادامه ضمن تقدیر از دست اندرکاران افتتاح این چهار باب کتابخانه در روستاهای شهرستان قشم گفت: رئیس اداره ویژه شهرستان قشم،‌خانم دریانورد، با توجه به موانست با حوزه شعر و ادبیات و پیشینه مدیریتی، در زمره مدیران موفق قرار دارد.

متولیان اظهار داشت: امید است مردم علاوه بر مطالعه کتاب، در ساخت، تامین منابع و تجهیزات مورد نیاز کتابخانه ها نیز با هدف کمک به ارتقای سطح فکری فرزندان خود، کمک کنند.

وی تصریح کرد: کتابخانه ها باید مرکزی برای توسعه معارف اسلامی باشند و مسئولان می بایست در کنار فعالیت های اقتصادی و صنعتی نگاه ویژه ای به توسعه فرهنگ داشته باشند.

امینه دریانورد، رئیس اداره ویژه کتابخانه های عمومی شهرستان قشم نیز با اشاره به مشخصات کتابخانه های تازه تأسیس، اظهار داشت: کتابخانه محمد رسول الله روستای خالدین با 200 مترمربع مساحت و 110 مترمربع زیربنا، کتابخانه فرزانگان روستای کوشه نیز با 400 مترمربع مساحت و 232 مترمربع ،کتابخانه ملا مصبح لافت در زمینی به مساحت 235 متر مربع و با 180 مترمربع زیربنا به بهره‌برداری رسید. همچنین کتابخانه رسالت در روستای گوران نیز، 190 مترمربع مساحت و 130 مترمربع زیر بنا دارد.

دریانورد ادامه داد: از سوی نهاد کتابخانه های کشور نیز در مجموع یک میلیارد و 100 میلیون ریال برای تجهیز اولیه این چهار کتابخانه هزینه شد و در ادامه کمک های دیگری نیز از سوی این نهاد ارائه می شود.

رئیس اداره ویژه کتابخانه های عمومی شهرستان قشم خاطرنشان کرد: با بهره برداری از این چهار کتابخانه، زیربنای کتابخانه های عمومی شهرستان قشم با 30 درصد افزایش از 2 هزار و 233 متر مربع به 2 هزار 885 متر رسید. سهمیه کتاب و نشریه برای این کتابخانه برقرار است و برای هر کتابخانه یک نیروی بومی استخدام شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار