یادداشت/ حجت‌الاسلام‌ «حجت‌الله نجف‌زاده»

وظایف روحانیت در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

روحانیت به‌عنوان رهبران معنوی انقلاب، باید جایگاه و وظیفه خطیر خود را در جامعه امروز با دقت شناسایی کرده و در حیطه تخصص خود، نقش و جایگاه انقلاب را برای مردم تشریح و توجیه شرعی نمایند تا مردم در ادامه مسیر انقلاب تا قله‌های رفیع آرمان‌های امام و شهدا همسو و همراه و ثابت‌قدم بمانند.
کد خبر: ۳۲۹۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۰ - 28January 2019

منشور وظایف روحانیت در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامیگروه استان‌های دفاع پرس - حجت‌الاسلام «حجت‌الله نجف‌زاده»: در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، خواص تاثیرگذار همچون قشر روحانیت انقلابی، یک نقش بسیار مهم و سرنوشت‌ساز خواهد بود، روحانیت به‌عنوان رهبران معنوی انقلاب باید جایگاه و وظیفه‌ خطیر خود را در جامعه امروز با دقت شناسایی کرده و در حیطه تخصص خود، نقش و جایگاه انقلاب را برای مردم تشریح و توجیه شرعی نمایند تا مردم به خصوص نسل‌های جدید، نسبت به ادامه مسیر انقلاب تا قله‌های رفیع آرمان‌های امام و شهدا همسو و همراه و ثابت قدم بمانند.

یکی از وظایف مهم روحانیت ایفای نقش معنوی خود نسبت به عموم جامعه است که لزوماً باید اتصال معنوی انقلاب به اسلام را از طریق تحقیق و تفحص در میان آیات و روایات و احادیث استخراج نماید تا جایگاه نورانی و حقانیت انقلاب اسلامی و متقابلاً جایگاه طاغوتی دوران ستمشاهی بر همگان آشکار شود؛ لذا باید گزینه‌هایی همچون انقلاب، شاه معدوم، امام خمینی (ره)، ولایت فقیه و شهدای عزیز ما و اتصال انقلاب به ظهور امام زمان (عج) و... از بطن احادیث معصومین (ع) از اعماق تاریخ ۱۴۰۰ سال گذشته، استخراج شود تا اهل ایمان به سلاح یقین و آرامش و استقامت تا ظهور دولت یار، مجهز و مسلح شوند.

آری روح امید به آینده‌ای بسیار روشن و درخشان در بطن احادیث و پیش‌بینی‌های پیامبر اکرم (ص) و سایر ائمه (ع) نهفته است که احیای آن می‌تواند توطئه‌های شوم دشمنان در ناامید ساختن مردم نسبت به انقلاب را ناکام و نقش‌برآب سازد و خیانت‌های مزدوران داخلی در پروژه‌ی ناامیدسازی ملت را رسوا کند.

شاید تطبیق این دسته از آیات و روایات با مصادیق فعلی، یک امر ذوقی باشد، اما به یقین تطبیق بعضی از آن پیش‌بینی‌ها با حوادث و اتفاقات انقلاب بر پایه وجدان و انصاف استوار است؛ چرا که به شهادت تاریخ یقینا در گذشته چنین اتفاقاتی رخ نداده و در آینده نیز احتمال وقوع شرایطی شبیه‌تر از شرایط انقلاب ما منتفی نیست، اما از آنجا که هیچ‌کس به آینده تاریخ دسترسی ندارد؛ بنابراین می‌توان بسیاری از حوادث روزگار ما که با پیش‌بینی‌های زمان رسول‌الله و معصومین (ع) مشابهت ویژه دارد را مصادیق احتمالی آیات و روایات وارده دانست از باب مثال حدیث عجیبی از امام موسی بن جعفر (ع) نقل گشته که می‌توان به قیام امام خمینی (ره) از قم و ویژگی‌های مهم یاران با وفای امام و حقانیت انقلاب و... تطبیق داد.

این حدیث که در بحارالانوار جلد ۵۷ صفحه ۲۱۵ به آن پرداخته است، از امام کاظم (ع) نقل شده که: «رَجُلٌ مِن اَهلِ قُم یَدعوُا النّاسَ اِلیَ الحقّ یَجتَمِع مَعَهُ قومٌ کَزُ بُرِ الحدید لاتُزِلُّهُمُ الرّیاحُ و العَواصِفُ و لایَملُّونَ مِنَ الحَربِ و لایَجبُنون وَ علیَ اللهِ یَتَوکَّلون و العاقِبه للمُتَّقین». مضمون ترجمه: «مردی از اهالی قم، مردم را به سوی حق دعوت می‌کند گروهی با او هم‌پیمان می‌شوند که مانند پاره‌های آهن هستند. باد‌های تند قدم‌هایشان را نمی‌لغزاند از نبرد و دفاع ترسی ندارند و از جنگ خسته نمی‌شوند و توکل‌شان بر خداست و سرانجام عاقبت با پرهیزکاران است».

همچنین در حدیث دیگری نیز صادق آل محمد (ص) گویا اشاره به قیام ۱۵ خرداد و شروع انقلاب از ماه محرم و خون‌های مظلومان که به دست شاه ریخته می‌شود و فرار شاه از ایران و چگونگی دق‌مرگ شدن شاه در غربت و فتنه‌های پیش روی انقلاب و پیروزی و سربلندی انقلاب تا ظهور امام زمان (عج) اشاره دارد که برای اهل بصیرت و مومنین جای بسی تامل و امید است.

امام صادق (ع) در این حدیث شریف می‌فرمایند: «.. وَ یَنقَلِبُ مُلکُ العَجَم فی مُحَرَّم یَسفِکُ الدَّماءِ حتّی یَفِرُّ مَلِکُ العَجَم لِئَلّا یَأخُذُهُ النّاس ثُمَّ یُهلکُ غَمَّا وَ تَدوُمُ الفِتنَهُ وَ یَدوُمُ الأِنقلاب وَ بَشِّر النّاس بِظُهورِ الحُجَّه (عج)» بیان الائمه ج. ۱ ص. ۲۲۲ مضمون ترجمه: «در سرزمین عجم (اشاره به ایران) انقلاب رخ می‌دهد و شاه ایران در ماه محرم خون‌های زیادی می‌ریزد (اشاره به کشتار ۱۵ خرداد) و سپس شاه از ایران فرار کرده تا مبادا او را مجازات کنند (اشاره به شعار‌های مردم: قسم به خون شهدا، شاه تورا می‌کشیم) سپس از شدت غم، هلاک می‌شود، ولی فتنه‌ها ادامه می‌یابند و انقلاب نیز باقی می‌ماند و در آن زمان مردم را بشارت دهید به ظهور حضرت حجت (عج)».

این‌گونه آیات و روایات پس از عبور از فیلتر‌های سندی و تشخیص دلالتی، اگر در کنار یکدیگر قرار گیرند بسان قطعات یک جورچین (پازل) عمل می‌کنند که در نهایت تصویر انقلاب اسلامی ما در عصر حاضر را نمایان می‌کنند تاحدی که منکران چنین برداشتی، قطعا با عذاب وجدان مواجه خواهند شد؛ اگر چه احتمال وقوع اتفاقی شبیه‌تر از انقلاب ما در آینده با دلالتی قوی‌تر بر آیات و روایات، همچنان وجود دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها