مدیر حوزه علمیه خراسان:

تداوم شهادت باعث پویایی فقاهت خواهد شد/ شهادت عامل ماندگاری یک مکتب الهی است

آیت‌الله «مصباح عاملی» گفت: اگر جهاد و شهادت استمرار نداشته باشد و روحیه شهادت حاکم بر استنباط احکام نباشد، احکام روح نخواهند داشت.
کد خبر: ۳۲۹۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳ - 28January 2019

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از مشهد، سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی­‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی با حضور در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان با آیت‌الله «سید مصباح عاملی» مدیر حوزه علیمه خراسان دیدار و گفت‌وگو کرد.

آیت‌الله عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان در این دیدار با بیان اینکه جهاد و شهادت مقدس‌­ترین موضوع است، اظهار داشت: دفاع مقدس منظومه‌­ای است که دارای دو بُعد نظری و عملی است و حتی جنبه نظری، روشنایی‌­اش در میدان عمل جلوه‌­گر می­‌شود.

تداوم شهادت باعث پویایی فقاهت خواهد شد/ شهادت عامل ماندگاری یک مکتب الهی است// سلام/ وقتی از یک مسئولی تیتر و لید میزنید، اول متن هم از صحبتهای همان مسئول باید شروع کنید/ لطفا اصلاح شود//

وی افزود: آمیخته شدن جنبه­‌های نظری و عملی دفاع مقدس با یکدیگر می­‌تواند سندی ماندگار را با تکیه بر منابع تاریخی موجود و حوادثی که در آن حماسه عظیم اتفاق افتاده به عنوان پشتوانه‌­ برای تداوم حرکت عظیم انقلاب اسلامی برای امروز و آینده به یادگار بگذارد.

شهادت شاخصه حوزه در طراز انقلاب

مدیر حوزه علمیه خراسان به ضرورت استفاده از فضای مجازی اشاره کرد و گفت: امروز سمت و سوی فعالیت­‌های ترویجی باید به سمت فضای مجازی باشد. نباید از این فضا غافل بود. در انجام کارها باید رویکرد متناسب با مباحث روز و کارآمدی آن که قابلیت انتقال به جهان را داشته باشد مورد توجه قرار بگیرد.

عاملی در بخش دیگری از سخنانش تحول در حوزه را یکی از مطالبات مقام معظم رهبری دانست و ابراز داشت: پیشانی حوزه انقلابی می­‌تواند بحث ایثار و شهادت باشد. هر چند در حوزه کارهایی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت صورت گرفته، اما کافی نیست.

وی تأکید کرد: پشتیبان حوزه علیمه انقلابی و تحولی، جهاد توأم با شهادت است. تمام احکام شریعت، اجتهاد و فقاهت در گرو جهاد و شهادت هستند. اگر جهاد و شهادت استمرار نداشته باشد و روحیه شهادت حاکم بر استنباط احکام نباشد احکام روح نخواهند داشت. حوزه‌های علمیه بدون پرداختن به موضوع ایثار و شهادت، شاخصه‌ حوزه در طراز انقلاب اسلامی را نخواهند داشت.

مدیر حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: اولویت کاری حوزه علمیه خراسان و اداره‌­کل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس استان باید تبیین فرهنگ ایثار و شهادت و پاسخگویی به شبهات باشد. امروز دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی شبهات زیادی را به ذهن جوانان ایران اسلامی القاء می‌­کنند.

عاملی در پایان متذکر شد: علت القاء شبهه در بین جوانان توسط دشمن این است که آنها به این حقیقت پی بردند که عامل ماندگاری یک مکتب و حرکت الهی، مأنوس و همگام بودن با جهاد و شهادت است. اگر این دو از جامعه‌­ای گرفته شود همه چیز را از آن جامعه گرفته‌اند.

تداوم شهادت باعث پویایی فقاهت خواهد شد/ شهادت عامل ماندگاری یک مکتب الهی است// سلام/ وقتی از یک مسئولی تیتر و لید میزنید، اول متن هم از صحبتهای همان مسئول باید شروع کنید/ لطفا اصلاح شود//

سردار یوسفعلی‌­زاده نیز در ادامه این دیدار اظهار داشت: پرداختن به نقش روحانیت در دفاع مقدس در دانشنامه استانی به عنوان یک کار عالمانه مستند به اسناد، لازم و ضروری است.

فرهنگ دفاع مقدس امیدبخش است

وی در ادامه به اهمیت تاریخ شفاهی اشاره کرد و افزود: امروز در جمع روحانیون کسانی هستند که از شهدا کمتر نیستند؛ لذا باید تاریخ شفاهی آنها احصاء شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس خراسان رضوی خاطرنشان کرد: روحانیت علی رغم داشتن یک کار تخصصی، یک سایه مستدام بر کل جامعه دارد که نقش هادی، مبشر و مبلغ را ایفا می­‌کند. باید اساتید حوزه و روحانیون راوی با بهره­‌گیری از محتوا و مبانی که در اختیارشان قرار می‌­گیرد در جهت ترویج فرهنگ دفاع مقدس استفاده کنند.

این مسئول بیان داشت: یکی از فرازهای انقلاب اسلامی که به برکت آن انقلاب استمرار داشته، دفاع مقدس است. دفاع مقدس حلقه مفقوده بین نسل جوان است که علی رغم القاء یأس و ناامیدی و ایجاد شبهات در بین نسل جوان می‌­تواند امیدبخش باشد و حرکت­‌های اجتماعی را که بر اساس مبانی انقلاب در حال انجام است تقویت کند.

وی گفت: باید اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان و مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان با تعاملات بیشتر از ظرفیت ماندگار دفاع مقدس که محدود به یک گروه و جناح خاص نیست در جهت توسعه و آبادانی ایران اسلامی استفاده کند.

در ابتدای این دیدار «مجتبی مهدوی ارفع» معاون آموزش و پژوهش حوزه علميه خراسان گزارشی از اقدامات صورت گرفته توسط مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان در حوزه ترویج فرهنگ دفاع مقدس گزارشی ارائه داد.

تداوم شهادت باعث پویایی فقاهت خواهد شد/ شهادت عامل ماندگاری یک مکتب الهی است// سلام/ وقتی از یک مسئولی تیتر و لید میزنید، اول متن هم از صحبتهای همان مسئول باید شروع کنید/ لطفا اصلاح شود//

همچنین «سیدلطف‌الله سجادی» جانشین مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی نیز در سخنانی ارتباط مستمر بین اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان و مرکز مدیریت حوزه علیه خراسان را جهت اجرای بهتر فعالیت‌­های تبیینی، تبلیغی و ترویجی که در حوزه ایثار و شهادت در سطح حوزه‌های عملیه خراسان صورت می‌گیرد را خواستار شد.

در پایان این نشست «جعفر عشقی»، «رویا حسینی» و حجت‌الاسلام «علیرضا دهقان» مدیران ادبیات و تاریخ، آموزش و روابط عمومی و تبلیغات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس در سخنانی ظرفیت­‌های موجود را برای تعامل بیشتر بین حوزه علمیه خراسان و اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی را در حوزه ترویج فرهنگ جهاد و شهادت برشمردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار