گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، چهارمین جشنواره «کارتون کتاب» به دبیری سید مسعود شجاعی طباطبایی و به همت نهاد کتابخانههای عمومی کشور با موضوعات «کتاب و شهر»، «کتاب و زندگی»، «کتاب و خانواده»، «کتاب و کودک»، «کتاب و کتابخانه»، «کتاب و کتابدار»، «کتاب و رسانه» و «کتاب و آینده» برگزار شد.
انتخاب قالب کارتون برای تبلیغ، جریانسازی و تاثیرگذاری و رونق این کالای فرهنگی یک انتخاب هوشمندانه و درست است. کارتون زبانی است که هیچگونه تفسیری لازم ندارد و به همین دلیل میتوان آن را در مجامع مختلف و بدون درنظر گرفتن جنسیت، سن، سطح تحصیلات، دین، نژاد و فرهنگ مخاطبین در محافل مختلف نمایش داد.
در گام اول برگزاری چنین رویدادهای فرهنگی میتواند بسیار مثمر ثمر باشد اما این اتفاق یک قطعه از پازل پیچیده جریان کتاب و کتابخوانی است. صرف برگزاری یک جشنواره کارتون کتاب نمیتواند منجر به خروجی مناسبی در زمینه کتابخوانی باشد بلکه باید دستگاههای مختلف فرهنگی که اهداف همسو و مرتبط با این چنین مسائل دارند وارد میدان شوند تا این چرخه و فرآیند به نقطه پایان برسد.
جایزه اول: اثر «دارکو درجویچ» از موذنه نگرو
جشنواره کارتون کتاب با همه موفقیتهایی که در زمینه جمعآوری آثار فاخر در زمینه کتاب داشته است اما همچنان در ابتدای یک راه و چرخه طولانی قرار دارد. حلقه تکمیل کننده این زنجیره پس از تولید آثار، توزیع مناسب آثار است. این آثار برای تاثیرگذاری باید در محافل مختلف و توسط رسانههای متعدد بارها در منظر مخاطبین تکرار شوند تا بتوانند تاثیرگذاری مطلوبی به همراه داشته باشند.
صرف برگزاری یک یا چند نمایشگاه در گالریهای مختلف هنری و کتابخانههای عمومی کارساز نخواهد بود بلکه در این مرحله باید رسانه ملی براساس وظیفه و رسالت اصلی خود برای ارتقا فرهنگ عمومی که مهمترین بستر آن تبلیغ کتاب است، از این آثار در برنامههای مختلف بهرهبرداری کند و سازمان زیباسازی شهرداری تهران و کلان شهرهای ایران بخشی از تبلیغات محیطی خود را به این امر اختصاص دهند.
جایزه دوم: اثر سامان ترابی از ایران
در شرایطی که شهرداریهای ما تلاش میکنند درصد درآمد مربوط به تبلیغ کتاب و کتابخوانی را به هر نحوی نادیده بگیرند، خوب است با استفاده از بستر این جشنواره به پر کردن خلا مهم جامعه ایران که بسترساز مشکلات عمده فرهنگی است، بپردازند.
تجمیع فعالیتهای رسانهای و تبلیغی با محوریت کتاب که میتواند به طور متمرکز و متمرکز در مناسبتهایی همچون هفته کتاب و روز قلم و ... رقم بخورد، نوید اتفاقات خوبی در این زمینه باشد. خوشبتخانه مناسبتهای زیادی در کشور وجود دارد که میتوان به بهانه آنها مسئله کتاب را در آن مطرح کرد و از این ظرفیتها به عنوان بستر همافزایی استفاده کرد.
جایزه سوم: اثر اکبر ترابپور از ایران
ایجاد موج کمپینهای تبلیغی کتاب و استفاده از چهرههای ورزشی و هنری در این زمینه نیز مثمرثمر خواهد بود چراکه حال کتابخوانی و به طور کلی چرخه تولید کتاب در کشور به قدری وضعیت نابسامان و بدی را سپری میکند که احیای این جریان به قیمت صرف هزینههای مادی و معنوی توجیه پذیر خواهد بود.
انتهای پیام/ 121