نوبخت در حاشیه جلسه هیئت دولت:

دولت برای احیای دریاچه ارومیه ۷۲۹ میلیارد تومان اختصاص داد

سخنگوی دولت گفت: میزان نزولات جوی در سال جاری، ۷۵ درصد نسبت به دوره دراز مدت افزایش یافته است و ۱۴۵۰ میلیارد مترمکعب آب به ورودی سدها رسیده است.
کد خبر: ۳۲۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱ - 05November 2014

دولت برای احیای دریاچه ارومیه ۷۲۹ میلیارد تومان اختصاص داد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود در جمع خبرنگاران ضمن ابلاغ پیام تجلیل رئیسجمهور از مردم به جهت برگزاری پرشور مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله (ع) اظهار داشت: از مصوبات مهم هیئت وزیران در جلسه امروز، اختصاص 729 میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه بود. این اعتبار برای اجرای مطالبات ستاد احیای دریاچه ارومیه تخصیص یافته است.

وی افزود: 4 اقدامی که برای اجرای مطالعات دریاچه ارومیه با صرف اعتبار 729 میلیارد تومان صورت خواهد گرفت، عبارتند از اینکه ابتدا کلیه برنامههای رهاسازی سدهایی که آب آن به دریاچه ارومیه میریزد، در چارچوب حقابهای که دارند، انجام میشود. همچنین حداقل 8 درصد مصرف بخشهای مختلف ذیل حوزه آبریز دریاچه ارومیه، کاهش مییابد.

سخنگوی دولت ادامه داد: محور دیگری که مورد توجه قرار گرفته است، ممنوعیت تبدیل الگوی زراعی به باغی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه بود. همچنین تبدیل کشت گندم و پرداخت مابهالتفاوت به کشاورزانی که با این تبدیل کشت، درآمدشان کاهش مییابد از جمله دیگر برنامههاست که از مبلغ 729 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته، به آنها داده میشود.

نوبخت با اشاره به افزایش میزان نزولات جوی در سال جاری اظهار داشت: میزان نزولات جوی در سال جاری با بارندگی 75 درصد نسبت به دوره مشابه گذشته، افزایش داشته است و 1450 میلیارد مترمکعب آب به ورودی سدها اضافه شده که 10 درصد بیش از متوسط 47 سال گذشته است و سطح آب دریاچه ارومیه نیممتر افزایش یافته است.

 سخنگوی دولت در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص نحوه تنظیم لایحه خروج از رکود اظهار داشت: اینکه موسسات تحقیقاتی در تنظیم لایحه خروج از رکود مشارکت داشته باشد، به صراحت اعلام میکنم لایحه خروج از رکود را دولت تنظیم کرده و دولت فقط شامل هیئت وزیران نیست و همه دستگاهها و نهادهای مرتبط ذیل مجموعه دولت قرار میگیرند و در نهایت این موضوع را وزارت اقتصاد و امور دارایی اداره میکند.

وی افزود: جلسات تنظیم لایحه خروج از رکود در دفتر وزیر محترم اقتصاد آقای طیبنیا برگزار شده که خود من هم در این جلسات همواره حضور داشتم و لذا لایحه خروج از رکود با عقل جمعی دولت برنامهریزی و انجام شد.

سخنگوی دولت در خصوص مساله تک نرخی کردن ارز و دخالت نرخ بازار آزاد بیان داشت: در مورد سیاست تکنرخی کردن ارز این طور نیست که دولت با نرخ بازار آزاد عمل کند. دولت یک نرخ به صورت رسمی دارد و این همان نرخ بانک مرکزی به میزان 2650 تومان است. در همه جای دنیا بازار غیررسمی وجود دارد که مبادلات ارز در آنجا صورت میگیرد و در همه کشورها این نرخها تفاوت دارد که این بر مبنای اقتصاد آن کشور بسته میشود. بنابراین ما فقط دلارهایی که توسط بانک مرکزی ارائه میشود را با نرخ رسمی 2650 تومان عرضه میکنیم و اینکه در بازار تغییراتی صورت گیرد هیچ ربطی به ریالی که دولت از بانک مرکزی دریافت خواهد کرد ندارد.

نوبخت در خصوص نحوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی توضیح داد: در مراحل تدوین قانون برنامه پنجم برای انتخاب رئیس کل بانک مرکزی یک سازوکاری طراحی شده که مورد تایید قرار نگرفت و دولت به آن اعتراض داشت که نهایتا از سوی رهبری به مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد و نهایتا در یک جمعبندی مقرر شد که رئیس کل بانک مرکزی از سوی وزیر اقتصاد و دارایی پیشنهاد شده و هیئت وزیران هم تایید و ابلاغ او توسط رئیس محترم جمهور صورت گیرد و اتفاق خاص جدیدی صورت نمیگیرد و این همان روالی بود که در مورد دکتر سیف هم صورت گرفت. البته در آنجا مجمع عمومی دخیل بود، اما اینجا هیئت وزیران فعال میشوند.

سخنگوی دولت در ارتباط با زمان معرفی وزیر علوم گفت: در ارتباط با معرفی وزیر علوم، وزیر پیشنهادی به وقت خود به مجلس معرفی خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا در بودجه 93 کسری بودجه و متمم خواهیم داشت، اظهار داشت: میتوانیم سال 93 را به دو نیمه تقسیم کنیم. البته مقدار فروش همان یک میلیون بشکه نفت خام بود که 300 هزار بشکه میعانات گازی و 120 هزار بشکه هم در ارتباط با پالایشگاههای داخلی است. مجموعا منابعی که به دست میآید یک میلیون و 420 هزار است. قیمت هر بشکه نفت خام در بازارهای جهانی در نیمه اول امسال 104 دلار بود در حالی که در بودجه ما 100 دلار پیشبینی کرده بودیم. الان با توجه به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، پیشبینی میکنیم که به طور متوسط در نیمه دوم 82 دلار بسته شود.

نوبخت افزود: در مورد این 82 دلار قیمت با یکی دوماه وقفه بر ریال خزانه تاثیر میگذارد. در نتیجه، مجموع این 82 دلار و 104 دلار مبلغ 186 دلار میشود که برای تعیین قیمت متوسط آن را تقسیم بر 2 میکنیم که به قیمت 93 دلار میرسیم بنابراین قیمت هر بشکه نفت خام برای ما و بر طبق پیشبینی 93 دلار خواهد بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما همان روالی که در گذشته انجام میدادیم را ادامه خواهیم داد و هزینه را برطبق میزان درآمد انجام میدهیم. الان هم همه منابع ما تحقق نیافته است. بنابراین وقتی کسری بودجه پیش میآید که بدون توجه به کاهش درآمد روال هزینهکرد را ادامه دهیم، اما ما هزینه را هدفمند اداره میکنیم.

وی با بیان اینکه ما اعتبارات عمرانی استانها را در نیمه نخست سال بهطور 100 درصد پرداخت کردیم، تصریح کرد: بهطور متوسط عملکرد بودجه عمرانی ما 53 درصد است. یعنی لزومی ندارد وقتی کم شد به همان میزان هزینه کنیم و حسابشده عمل خواهیم کرد تا شرایط رونق اقتصادی را تسهیل کنیم. بنابراین به همان میزان که بودجه نوشته شده هزینه خواهیم کرد و امسال بودجه بدون کسری عمل خواهد کرد.

نوبخت با تاکید بر اینکه اطمینان میدهم معاونت برنامهریزی و نظارت رئیسجمهور امسال نیز مانند سال گذشته بدون کسری بودجه عمل خواهد کرد، بیان داشت: خوشبختانه در مورد مالیاتها 3 منبع داریم، یکی منبع مرتبط با مالیاتها و یکی واگذاریهای داراییهای مالی است. اوراق مشارکت، اسناد خزانه و فروش سهام که آنها نیز طبق مصوبه مجلس عمل خواهد شد. بنابراین نگران این قسمت نباشید و مانند پارسال بدون کسری بودجه کار را به پایان خواهیم برد و این به این معنی نیست که ما عدم تحقق نداشته باشیم و به همان میزان که درآمد داریم هزینه خواهیم کرد و این هزینه هدفمند خواهد بود.

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه در مراسم 13 آبان چه کسی از سوی دولت حضور داشت، اظهار داشت: مطلعم که وزیر آموزش و پرورش در این مراسم حضور داشتند و بنده خودم صدای ایشان را از رسانهها در این مراسم شنیدم.

وی در خصوص بودجه 94 و لایحه برنامه ششم توضیح داد: بودجه 94 در مراحل پایانی خود است و لایحه آن در معاونت تهیه شده و در همین ماه یا اوایل ماه آینده به دولت ارائه خواهد شد و در وقت قانونی به مجلس خواهد رفت. برنامه ششم نیز به موازات بودجه 94 در معاونت تهیه میشود.

نوبخت در خصوص سیاستهای اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: در خصوص سیاستهای اقتصاد مقاومتی 4 بند وجود دارد که معاونت نظارت و راهبردی رئیسجمهور پیگیر اجرایی شدن این بندها است. ما ابتدا براساس اینکه هر یک از این بندهای چهارگانه متوجه کدام دستگاه میشود، از آن دستگاه خواستیم تا برنامه خود را به معاونت ارائه دهد و معاونت برای اینکه این برنامهها را به صورت مصوب داشته باشد این را به کمیسیون تخصصی شورای اقتصاد ارائه کرد.

سخنگوی دولت افزود: دبیرخانه شورای اقتصاد در معاونت نظارت رهبردی قرار دارد و لذا ما این برنامهها را دریافت کردیم و بعضا بازگرداندیم و در شورای اقتصاد آنهایی را که مناسب بود بررسی کردیم که در نهایت تصویب شد. بخشی از اینها نیازمند کمی شدن بود و مجددا شورای اقتصاد جلسات مستمری دارد و هفته پیش نیز جلسه شورای اقتصاد برای همین موضوع اختصاص یافت و تمام برنامههای کمی و عملیاتی دستگاههای اجرایی برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در آنجا تایید و به دستگاه ابلاغ میشود.

وی ادامه داد: این دستگاهها برنامههایشان را در دو دوره تمدید کردند که یک دوره مربوط به امسال و سال آینده و یک دوره مربوط به برنامه ششم است و به این ترتیب ما میتوانیم سیاستهای اقتصاد مقاومتی را که برای کشور در این برهه بسیار ضروری است، لازمالاجرا کنیم و اعتقاد ما بر این است که چون شرایط کشور عوض شده، ما نیازمند سیاستهای تکمیلی هستیم.

نوبخت با بیان اینکه کشور به وسیله بهرهوری و ساماندهی نیروی انسانی میتواند ارزانتر اداره شود، اظهار داشت: در مورد ارزش خدماتی که ارائه میشود در مرحله سوم دو مساله دنبال میشود؛ نخست اینکه پرداخت های مردم در سطح شهر را از 10درصد به 6 درصد کاهش میدهیم و پرداخت روستاییان را از 5 درصد به 3 درصد کاهش میدهیم و این تنها پرداختی مردم نیست. به این ترتیب سعی کردیم پرداختی مردم را تقلیل دهیم، اما در سالهای گذشته دریافتهای غیرقانونی و غیررسمی از سوی برخی از کادر درمانی در برخی از بیمارستانهای دولتی نیز انجام شده است.

وی در همین رابطه افزود: تلاش ما این بود که پرداختهای غیررسمی واقعبینانه شود و اجازه ندهیم که برخی افراد به صورت زیرمیزی از مردم پول بگیرند، بنابراین با این اقدام جلوی این مساله را نیز خواهیم گرفت. وزارت بهداشت و درمان از یک سو پرداختهایی که بیمارستان مستقیم از مردم دریافت میکنند را کاهش داد و از سوی دیگر پرداختهای غیرقانونی و غیررسمی را محدود کرد.

سخنگوی دولت در خصوص اجرای سند مهندسی فرهنگی کشور گفت: دستگاههای مختلفی در دولت این وظیفه را برعهده دارد و امروز سند راهبردی فرهنگی جمهوری اسلامی در سطح بینالملل در دستور کار دولت بود و برای تدقیق و واقعبینی مجددا به کمیسیون ارائه شد تا ما بتوانیم هم سند مهندسی فرهنگی کشور و هم سند راهبردی فرهنگی جمهوری اسلامی را به انجام برسانیم.

نوبخت در پاسخ به سوالی در رابطه با دریافت مبلغ 32 میلیارد تومان در بخش حقوقی یکی از وزارتخانهها توضیح داد: اقدامات قانونی از سوی دستگاههای نظارتی درون دولت در حال انجام است و تمام تلاش ما این است تا ضمن صرفهجویی در هزینهها در فرایند ارائه خدمت به مردم سالمسازی صورت گیرد.

وی گفت: دولت مبلغی به پیمانکاران برای طرحهای عمرانی پرداخت نموده است. در سال گذشته 23 هزار میلیارد تومان از این مطالبات پرداخت شد که 11 هزار میلیارد تومان در بهمنماه و 12 هزار میلیارد در اسفند و 4810 میلیارد تومان در 28 اسفند پرداخت شد و به دلیل اینکه فرایندی از خزانه باید طی شود تا پول به دست پیمانکاران برسد این پرداخت به صورت کامل انجام نشد و بخش قابل توجهی از آن که حدود 12 هزار میلیارد تومان بود در نیمه اول امسال پرداخت شد.

نوبخت ادامه داد: میتوانیم بگوییم در نیمه اول امسال 25 هزار میلیارد تومان در جهت تسویه مطالبات گذشته و انجام کارهای جدید پیمانکاران پرداخت صورت گرفته است. ما جلساتی با پیمانکاران محترم به صورت ماهانه برگزار میکنیم که تمام مهندسان و مشاوران فنی کشور در آن حضور دارند و همکاران ما در بخش خصوصی هستند.

وی با بیان اینکه ما دو بودجه جاری و عمرانی داریم تصریح کرد: بودجه جدید مستقیما به عنوان حقوق و مزایا به کارکنان دولت تعلق میگیرد، اما بودجه عمرانی را به کارکنان دولت نمیدهیم و این به گروه دیگری از همکاران ما که استخدام دولت نیستند و مشاغل آزاد دارند به آنها میدهیم که طرحهای عمرانی را انجام دهند و ما به این ترتیب با این همکاران ارتباط و جلساتی داریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها