بیم و امید یک ماموریت حساس

جلسه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی لایحه پالرمو ـ که به‌موجب آن ایران می‌تواند به اعضای غیر همکار FATF بپیوندد ـ به‌صورت فوق‌العاده به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی برگزار شد. این مسأله شرایط حضور محمدجواد ظریف را برای بار دوم به این جلسه فراهم کرد.
کد خبر: ۳۲۹۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶ - 28January 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس به نقل از شهروند، آیت وکیلیان در یادداشتی نوشت: جلسه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی لایحه پالرمو ـ که به‌موجب آن ایران می‌تواند به اعضای غیر همکار FATF بپیوندد ـ به‌صورت فوق‌العاده به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی برگزار شد. این مسأله شرایط حضور محمدجواد ظریف را برای بار دوم به این جلسه فراهم کرد. قرار بود در این جلسه تکلیف نهایی پالرمو مشخص شود، اما با توجه به این‌که نتیجه‌ای از جلسه قبلی حاصل نشد، اعضا تن به برگزاری جلسه‌ای فوق‌العاده دادند.

جلسه ناتمام مجمع تشخیص برای بررسی لایحه پالرمو بازتاب‌های زیادی در رسانه‌ها داشت. از سویی، حساسیت‌ها در مورد این لوایح بالا رفته و به این دلیل است که وزیر امور خارجه و معاون حقوقی رئیس‌جمهوری در محل این مجمع و در دو جلسه اخیر در ساختمان قدیم مجلس حاضر شده‌اند تا به دفاع از این لوایح بپردازند. هفته پیش البته ظریف به تنهایی در جلسه مجمع شرکت کرده بود. سخنان ظریف که به نمایندگی از دولت در دو جلسه اخیر مجمع شرکت کرده بود، به گفته تحلیلگران سیاسی و دیگر اعضای مجمع حاوی استدلال‌های قوی و قانع‌کننده بوده است. تشریح وضع لوایح و دشواری‌های آن در فرآیندی که منتهی به تصویب یا عدم تصویب آن خواهد شد، تنها از عهده وزیر امور خارجه برمی‌آمد.

چرا ظریف ناراحت دیده شد؟

جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام و تصاویر گرفته شده از اعضای آن سوژه خبرنگاران، فعالان و تحلیلگران سیاسی شده است. در این جلسات به نوعی سیاست را از قاب تصویر می‌بینیم. محمدجواد ظریف روز‌های بسیار حساسی را سپری می‌کند. برجام همچنان تنها مسأله دل‌آشوبه محمدجواد ظریف نیست؛ او دل‌آشوبه‌های دیگری هم دارد؛ از برگزاری نشست ضد ایرانی در لهستان گرفته تا تلاش‌های او برای لوایحی که فعلا در میانه مجلس و دولت باقی مانده است. تصاویری که از او منتشر شده نشان می‌دهد که او در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام از عدم‌تصمیم‌گیری بیمناک است. البته این مسأله مربوط به جلسه قبل از برگزاری جلسه فوق‌العاده بود.

ظریف توانست اعضا را قانع کند

روایت توکلی از محمدجواد ظریف، اما متفاوت بود؛ احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با نامه‌نیوز جزییات جلسه روز شنبه مجمع را تشریح کرد و گفت: «محور اصلی در جلسه امروز مجمع، بررسی لایحه پالرمو بود که نتیجه‌گیری در مورد آن به جلسه بعد موکول شد.» او در مورد چرایی به نتیجه نرسیدن در این جلسه گفت: «فاصله بین نظرات آقایان بیشتر از آن بود که بتوان امروز به نتیجه رسید.» توکلی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا ظریف موفق شد اعضا را قانع کند یا خیر؟ گفت: «فکر می‌کنم همین‌طور باشد و توانست اعضا را قانع کند.»

نظرات در مجمع بیشتر مثبت است

یک عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بررسی پالرمو گفت که «هیأت نظارت مسائلی را مطرح کرده بود که شورای نگهبان آن‌ها را به مجلس هم منعکس کرد، ولی الان بحث «مصلحت» مطرح است که در جلسه بعد در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود.» سیدمحمد صدر با اشاره به سخنان سنجیده و آگاهی‌بخش ظریف و با بیان این‌که در این مجمع نظر مثبت در مورد پالرمو بیشتر از نظر منفی است، ابراز امیدواری کرد جلسه آینده مجمع در این مورد به نتیجه برسد. او در واکنش به خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته تهران گفت: «من نمی‌دانم آقای صدیقی از کجا مطلع است که مجمع با این لایحه مخالفت دارد؛ چون هنوز رأی‌گیری نشده است.»

تعویق رأی‌گیری پالرمو در مجمع:سیاسی یا غیر سیاسی؟

در این زمینه حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به بررسی لایحه پالرمو در جلسه روز شنبه مجمع گفت: «رأی‌گیری در مورد لایحه پالرمو در جلسه امروز انجام نشد و به تعویق افتاد، زیرا باید هنوز نظرات دولت و مجلس و سایر نهاد‌ها به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد.» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا علت به تعویق افتادن بررسی این لایحه در مجمع تشخیص وعده جدید اروپا مبنی بر اجرای SPV است، گفت: «بررسی این لایحه به دلایل فنی در مجمع تشخیص به تعویق افتاد و عوامل سیاسی دلیل تعویق در بررسی این لایحه نبود. ناظران سیاسی با تصویر پایین انداختن سر وزیر امور خارجه در جلسه قبل مجمع به این دریافت رسیده بودند که فضا و برخورد سیاسی حاکم بر جلسه، ظریف را به این حال انداخته بود.»

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار