دفاع پرس بررسی کرد؛

هشدارهای نتانیاهو به سید حسن نصرالله واقعیت یا بلوف قرن؟

نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به تهدیدهای حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، به ایشان توصیه کرده که از مشت آهنین اسرائیل بترسد و از یاوه‌سرایی دست بردارد؛ زیرا اگر به تعرضی دست بزند، با پاسخ کوبنده اسرائیل روبرو خواهد شد!
کد خبر: ۳۳۰۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸ - 30January 2019

هشدارهای نتانیاهو به سید حسن نصرالله واقعیت یا بلوف قرن؟گروه بین‌الملل دفاع پرس: رادیو «پیام» اسرائیل بخش اعظمی از اظهارات نتانیاهو را بر روی سایت خبری خود گذاشته که قسمت‌هایی از آن را البته با تعدیل برخی کلمات که نشان دهنده اوج خشم مدیران این رسانه از بیانات دبیرکل حزب الله لبنان است، می‌خوانید:

«نخست وزیر اسرائیل در واکنش به تهدیدهای حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان، به او توصیه کرد که از مشت آهنین اسرائیل بترسد و از یاوه سرایی دست بردارد، زیرا اگر به تعرضی دست بزند، با پاسخ کوبنده اسرائیل روبرو خواهد شد.»

رادیو پیام گزارش داد که «نخست وزیر اسرائیل در واکنش خود به تهدیدهای نصرالله، به او هشدار داد که قدرت شگفت‌انگیز ارتش اسرائیل و توان کوبنده او، آماده است که به او پاسخ دهد و این ارتش برای خنثی کردن هرگونه تهدید نظامی، آمادگی کامل دارد.»

این رادیو ادامه داد: «نتانیاهو به ورشکستگی مالی رژیم ایران در اثر تحریم‌های مالی ایالات متحده اشاره کرد و گفت که «حزب الله نیز به دنبال این جریان، سخت دچار بی‌‌پولی شده است. نتانیاهو گفت که تلاش‌های شخص او و آمادگی ترامپ برای برقراری این تحریم‌ها موجب شد که ریشه توانایی‌های مالی رژیم ایران تا حد زیادی بخشکد و این موضوع بر حزب الله نیز تاثیر زیاد گذاشته است.»

جالب است که نتانیاهو در واکنش به مصاحبه سید حسن نصرالله با پایگاه خبری المیادین که گفته بود حزب الله لبنان در صورت تهاجم اسرائیل علیه لبنان آمادگی دارد تا با موشک‌های نقطه زن حتی تل‌آویو را هدف حملات گسترده قرار دهد، حدودأ دو هفته پس از عملیات شناسایی برخی از تونل‌های قدیمی حزب الله (موسوم به عملیات سپر شمال) که بنا به اظهارات رهبر حزب الله در همان مصاحبه مربوط به سال‌های قبل از 2006 میلادی و جنگ چهل روزه هستند، سه ادعای بزرگ مطرح کرده است که به این سه ادعا پاسخ می‌دهیم:

1- توان شگفت‌انگیز ارتش اسرائیل

2- سردرگمی حزب الله لبنان

3- ورشکستگی ایران

ابتدا از ادعای ورشکستگی ایران توسط نتانیاهو شروع کنیم به نظر منطقی‌تر می‌آید؛ طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول در اواخر سال 2018 میلادی، ذخایر ارزی 99.8 میلیارد دلاری ایران در سال‌جاری معادل نیازهای وارداتی 15.8 ماه ایران است که رقم قابل توجهی در مقایسه با سایر کشورهای منطقه است.

ایران از نظر توانایی ذخایر ارزی در تامین واردات رتبه سوم را در میان 30 کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی دارد. بالاترین رقم با 28.7 ماه مربوط به عربستان است و پس از این کشور، الجزایر با 16 ماه در رتبه دوم قرار گرفته اند.

البته گزارش صندوق بین‌المللی پول در خصوص اقتصاد ایران فقط مشتی ناچیز از خروار توان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی ایران در منطقه و جهان است که از پرداختن بیشتر به آن خودداری می‌کنیم.

حال برسیم به سردرگمی حزب الله لبنان، بهترین مدعا در این خصوص گزارش روزنامه پرتیراژ واشنگتن پست است که در سال 2017 میلادی نوشت: روزگاری نه‌چندان دور حزب‌الله به عنوان یک نیروی مسلح شیعی، به مبارزه علیه اسرائیل پرداخت و در این مسیر حتی ستایش گروه‌های اهل تسنن منطقه را نیز برانگیخت.

اکنون، این جنبش به یک گروه قدرتمند و به صورت عالی مسلح درمیان رقابت ایران و عربستان که در حال شکل دادن به خاورمیانه می‌باشد، قرار گرفته است.

حزب‌الله در سال ۱۹۸۲ با هدف مبارزه با حمله اسرائیل علیه لبنان، از سوی سپاه پاسداران ایران تشکیل شد. پس از آن بود که در سال ۱۹۹۲ و پس از سیدعباس موسوی که در حمله بالگردهای اسرائیل کشته شد، سیدحسن نصرالله هدایت این جنبش را برعهده گرفت. سیدحسن نصرالله نقشی حیاتی در پایان دادن به نزاع میان شیعیان و جلب کردن توجهات به سوی مبارزه با اسرائیل و پس از آن توسعه دامنه فعالیت‌های منطقه‌ای حزب‌الله ایفا کرد.

حزب‌الله اصلی‌ترین گروه نظامی مخالف اسرائیل است. محبوبیت حزب‌الله در لبنان فقط از مخالفت آن با اسرائیل نشأت نمی‌گیرد، بلکه حزب‌الله در دورانی که دولت لبنان ضعیف بود، همچون دیگر گروه‌ها، طیف وسیعی از خدمات اجتماعی در حوزه‌های آموزشی، سلامت و شبکه‌های اجتماعی را برای حامیان خود فراهم کرد.

این رسانه آمریکایی حضور مبارزان حزب‌الله در بخش‌های وسیع بیروت در سال ۲۰۰۸ به دنبال موضوع شبکه ارتباطاتی خصوصی حزب‌الله را نخستین نمایش قدرت ازسوی حزب‌الله در عرصه داخلی لبنان دانست و افزود: حزب‌الله به قدرتمندترین کنشگر در عرصه سیاسی لبنان تاکنون تبدیل گشته است.

واشنگتن‌پست، سال ۲۰۱۲ را نقطه عطف دیگری از حضور حزب‌الله در تحولات منطقه‌ای دانست و نوشت: حزب‌الله با اعزام نیروهای خود به سوریه ورق جنگ را در سوریه برگرداند. افزون بر آن، حزب‌الله در سوریه از مسیر زمینی دسترسی شبه‌نظامیان شیعی به این کشور که گمان می‌رود سلاح‌های خود را از ایران از این طریق دریافت می‌کند، حمایت کرد که این امر واجد اهمیت بسیاری بود.

این گزارش در ادامه به نقل از تاناسیس کمبانیس عضو بنیاد سنچری مستقر در نیویورک آمریکا افزود: براساس آمارها، حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار مرد مسلح تحت امر حزب‌الله فعالیت می‌کنند که با توجه به همکاری نزدیک آنان با ارتش روسیه و سایر گروه‌های نظامی از عراق تا افغانستان، موجب بهبود عملکرد بین عملیاتی نیروهای حزب‌الله شده است. افزون بر آن، گمان می‌رود حزب‌الله امکانات نظامی خود را در کوه‌های قلمون و در ارتفاعات جولان و نیز در داخل خاک لبنان، افزایش داده است که بنا بر تخمین مقامات اسرائیلی، ۱۵۰ هزار موشک در انبار مهمات حزب‌الله ذخیره شده است.

و اصلی ترین ادعای نتانیاهو که همانا توان شگفت انگیز ارتش اسرائیل است. ارتشی در جریان جنگ چهل روزه در لبنان بارها و بارها خواهان برقراری آتش بس شد و با فشار ایالات متحده در شورای امنیت که حاضر به پذیرش آتش بس نبود سرانجام تا چهل روز جنگ را دوام آورد. ارتشی که در جریان ارتشی که در نبردهای غزه از 51 روز به ده هروز و برای آخرین مرتبه ظرف 72 ساعت تقاضای آتش بس با حماس و جهاد اسلامی کرد. و همچنان تصاویر مربوط به اشک‌های نظامیان مرد و زن اسرائیلی در فضای مجازی منتشر می‌شود.

و در نهایت، اما کنکاو هشدارهای نتانیاهو به سید حسن نصرالله علاوه بر این که کاملا تو خالی بوده و به یک بلوف بسیار شبیه‌تر است تا واقعیت یک دلیل مهم دیگر هم دارد که مربوط به انتخابات پیش روی پارلمان اسرائیل «کنست» می‌شود.

انتهای پیام/ 451

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار