یادداشت/ علی اصغر محسن شیخی

ایران، الگوی نظام مردم سالار دینی در جهان اسلام

امروز جمهوری اسلامی ایران با گذشت چهل سال از عمر با برکت خود با خنثی‌سازی همه توطئه‌ها و نقشه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دشمنان، خود را به عنوان یک نظام نمونه مردم‌سالاری دینی مستقل و استکبار ستیز برای تمامی ملت‌های مسلمان غرب آسیا، بلکه کل جهان اسلام معرفی کرده است.
کد خبر: ۳۳۰۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵ - 04February 2019

ایران، الگوی نظام مردم سالار دینی در منطقه غرب آسیا و جهان اسلامبه گزارش دفاع پرس از تهران، سردار «علی اصغر محسن شیخی» مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران، در یادداشتی به مناسبت ایام چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی چنین آورد:

وقوع انقلاب در هر کشوری مستلزم وجود بستر و شرایطی است که اگر مولفه‌های آن فراهم باشد منجر به بروز انقلاب خواهد شد. این رخداد سیاسی باعث دگرگونی عمیق در ساختار سیاسی و اداری و روی کار آمدن نظامی نو با رویکردی جدید می‌شود.

در ادبیات سیاسی علاوه بر وقایع و حوادث مهم تاثیرگزار در تحولات هرکشور و ملتی، مهمترین منشا دگرگونی و ظهور انقلاب‌ها را تفکر و ایدئولوژی می‌دانند و با این ملاحظه بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند، انقلاب‌ها معمولا در فاصله زمانی حدود یک قرن رخ می‌دهند.

انقلاب کبیر فرانسه در سال 1898، انقلاب مارکسیستی  روسیه  در سال 1917،  انقلاب اسلامی 1978 «1357ه ش»  در ایران، از مهمترین وقایع قرون معاصر بود و هر یک ضمن داشتن ویژگی انقلاب، محصول اندیشه و ایدئولوژی مخصوص به خود بودند.

در یررسی  علل وقوع انقلاب اسلامی ایران، تحلیل‌ها و دیدگاه‌های مختلی مطرح و هر کدام در جای خود محل تامل است. ولی مهمترین و قطعی‌ترین فرضیه، تلاش رژیم پهلوی بر اسلام زدائی و استبداد شاهنشاهی متکی بر نظام سرمایه‌داری غرب بویژه آمریکا  که ناسازگار با فرهنگ مذهبی و سنتی آن روز جامعه ایران بود، مطرح شده است.

در نقطه مقابل، شاخصه اصلی حرکت انقلاب که رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار آن بودند، احیاء ارزش‌های الهی و مردم پایه با تکیه بر توده‌های مردم مسلمان و علاقمند به اهل بیت (ع) بود.

در یک صد سال اخیر اگر چه حرکت‌های نهضت‌های  آزادیخواهانه‌ای در ایران شکل گرفت و هر کدام مبتنی بر تفکرات دینی و ملی و رویکرد استکبار ستیزی نزد مبارزین بود، اما به دلیل نبود یک تفکر جامع اسلامی و رهبری واحد، مانع نتیجه‌گیری و دست آورد قاطع شد.

در جریان نهضت مشروطه رهبر آزادیخواهی همچون شهید شیخ «فضل الله نوری» که خواستار مشروطه مشروعه بود در بلوای ساختگی به دار آویخته شد، و پس از شهادت این روحانی مبارز، استبداد، ظهوری دوباره پیدا کرد. و یا در موضوع ملی شدن صنعت نفت اگر چه، نفت از دست استعمار انگلیس خارج گردید اما دوام چندانی نداشت و در مدت کوتاهی پس از کودتای 28 مرداد سال 32 ، زمینه  استبداد امپریالیستی به رهبری امریکا در ایران فراهم شد.

در تحلیل این دست وقایع مهم تاریخی در می یابیم که ضعف مشترک و علل شکست و به نتیجه نرسیدن نهضت ها ناشی از نبود یک نقشه راه به عنوان ایدئولوژی و خلع رهبری واحد بود، لذا موجب کنارگیری و حذف رهبران شد .

بطور قطع می توان گفت؛ نقطه عطف نهضت امام خمینی (ره) از قیام خونین 15 خرداد 42 آغاز گردید و امام امت با بهره گرفتن از تجربه قیام و نهضت های دوران گذشته و درک صحیح از شرایط نظام سلطنتی وابسته به استکبار غرب از یک سو و خواسته افکار عمومی از سوی دیگر ، پایه ریزی نظام دینی بر اساس  تئوری  ولایت  فقیه را بنیان نهاده  و با جلب آراء عمومی و طرد عناصر سازشکار حتی در کسوت روحانی، به راه الهی خویش همت گمارده و شعار سرنگونی رژیم سلطنتی و بر پایی حکومت اسلامی را مورد تاکید قرار دادند.

ایشان با نفی هر گونه وابستگی به قدرت های بیگانه، هدف نهایی از قیام را احیاء اسلام ناب معرفی کرده و فرمودند «در این صورت است،که استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به دست خواهیم آورد». در واقع وجه تمایز اصلی تفکرات امام با رهبران نهضت های قبل در این طرز تلقی نهفته است.

القای چنین تفکری به مردم توسط رهبر سیاسی و الهی آنها باعث شد تا انقلابیون و ملت مبارز ایران تا تحقق پیروزی چیزی جزء سرنگونی رژیم شاهنشاهی را طلب نکنند.

 در این مسیر ترفند های چند لایه رژیم با تغییر ظاهری دولت ها و اظهار نظر توام با عجز شاه نیز نتوانست مردم را از هدف مقدس خویش باز دارد.

با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن سال 57،  سیاست های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی مبتنی بر تفکری که امام امت با تقسیم بندی از اسلام، یعنی اسلام ناب محمدی (ص) و نه اسلام امریکایی بود، شکل گرفت و این رهیافت  چراغ راه حال و آینده میهن اسلامی شد.

با بررسی شرایط کنونی جهان اسلام  می توان گفت که تحولات امروز کشورهای اسلامی بخصوص منطقه غرب آسیا با تقسیم بندی امام راحل قابل باز تعریف است . برخی از کشورهای اسلامی منطقه در جهارچوب خواسته های قدرت های سکولار و زیاده خواه جهانی حرکت کرده و تداوم نظام استبدادی خویش را بر این اساس ، یعنی اسلام امریکایی  قرار داده اند و برخی دیگر نیز بویژه جریان های محور مقاومت، ایستادگی در مقابل ظلم و تجاوز منطقه ای و جهانی را، راه خویش در پیش گرفته اند.

 در واقع شکل گیری محور مقاومت، منبعث از تفکرات امام خمینی (ره) و وقوع انقلاب اسلامی در ایران بوده و امروز جمهوری اسلامی ایران با گذشت چهل سال از عمر با برکت خود با خنثی سازی همه توطئه ها و نقشه های سخت افزاری و نرم افزاری دشمنان ، خود را به عنوان یک نظام نمونه مردم سالاری دینی مستقل و استکبار ستیز برای تمامی ملت ها ی مسلمان غرب آسیا، بلکه کل جهان اسلام معرفی کرده است  و انشالله با حضور مردم با بصیرت در صحنه، موجبات جلوگیری ازنفوذ بیگانگان فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار