به گزارش دفاعپرس از خراسان رضوی، «علی شریعتیمقدم» عضو شورای سیاستگذاری جشنواره روز ملی زعفران و رئیس کمیسیون کسبوکارهای دانشبنیان اتاق بازرگانی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تولید زراعی ما در سال جاری پیشرو حدود ۳۵۰ هزار کیلوگرم برآورد میشود که ۲۶۰ هزار کیلوگرم از آن محصول مزارع خراسان رضوی است. از نظر سطح کشت ۱۲۶ هزار هکتاری در سطح کشور نیز بالغ بر ۹۶ هزار هکتار در خراسان رضوی قرار دارد، حالا با درنظر گرفتن میانگین هر کیلوگرم هزار دلار و البته کسر مصرف داخلی، ارزش گردش مالی بازار زعفران ایران به حدود ۴۰۰ میلیون دلار میرسد که اگر محصولات جانبی را هم که لحاظ کنیم، به بیش از سه برابر افزایش پیدا میکند.
وی تأکید کرد: این یک محصول پاییزه است که برداشت آن اواخر مهر آغاز میشود و تا اواسط آذر ادامه پیدا میکند، با چالش بیآبی که بحران امروز کشور است، تا حد زیادی هماهنگ میشود و معیشت بیش از ۱۸۰ هزار خانواده را بهصورت مستقیم و غیرمستقیم تأمین میکند. همه این موارد، مؤید یک نکته مهم است؛ اینکه زعفران، صادراتی بسیار سودآور و مبنع درآمدی تضمینشده برای کشور است که همه مردم از آن سود میبرند.
رئیس کمیسیون کسبوکارهای دانشبنیان اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: آینده زعفران به نظر همه ما خیلی روشن و تضمین و به طور متوسط برای کشت هر هکتار زعفران در ایدهآلترین و آرمانیترین شرایط کشت حدود ۱۲ میلیارد ریال سرمایهگذاری نیاز است که برای چشمانداز ۵۰ هزار هکتاری، سرمایه موردنیاز را به ۶۰۰ میلیون دلار میرساند. البته که این رقم در ظاهر خیلی زیاد است، اما حقیقت این است که بازدهی آن بهمراتب بیشتر و با سرعتی فوقالعاده حداکثر تا سال دوم یا سوم محقق خواهد شد.
شریعتیمقدم با ابراز نگرانی از کاهش بازدهی تولید زعفران در سالهای اخیر تصریح کرد: اگر قبلاً در هر هکتار حدود ۴.۵ کیلوگرم زعفران کشت میشد، امروز این رقم به کمتر از ۳.۵ کیلوگرم کاهش یافته است. با این حال، بازهم ما تولیدکنندگانی داریم که در هر هکتار، حتی ۳۰ کیلوگرم زعفران هم برداشت میکنند. این نشان میدهد اگر ما بر ارتقای راندمان و استفاده از سیستمهای نوین آبیاری و کوددهی تمرکز کنیم، هدفی محقق میشود که سودآوری این محصول راهبردی را به همین نسبت افزایش دهد.
وی تصریح کرد: از سال گذشته که با مشارکت سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) و سازمان مالکیت معنوی کشور، جشنواره ملی و دوره تخصصی زعفران در مشهد برگزار شد، مقدمات آمادهسازی بخش خصوصی برای ثبت برند ملی زعفران تدارک دیده شد که البته هنوز به مرحله اجرا نرسیده، اما این امیدواری به قوت وجود دارد که پایانی بر مشکلات ناشی از محدودیتهای مالی، تحریمها و مسائل ارزی باشد.
رئیس کمیسیون کسبوکارهای دانشبنیان اتاق بازرگانی خراسان رضوی ابراز داشت: تحقق برند ملی زعفران نیازمند برنامه عملیاتی مشخص، نظام کنترل کیفیت، ردیابی محصول، بستهبندی استاندارد، بازاریابی هدفمند و از همه مهمتر، اراده جمعی و گذر از منافع فردی به سمت منافع ملی است. دانشنامه هم میتواند زمینهساز توسعه علمی، فرهنگی و اقتصادی این محصول باشد، تحقیقات علمی و ثبت اختراعات در حوزه فرآوری زعفران را ثبت و مستند کند و بنیانی مهم برای ایجاد برند ملی و ارتقای جایگاه ایران در بازار جهانی محسوب شود.
انتهای پیام /