معرفی کتاب؛

«ساواک ـ سازمان اطلاعات و امنیت كشور (۱۳۵۷ ـ ۱۳۳۵)»

کد خبر: ۳۳۱۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶ - 03February 2019

«ساواک - سازمان اطلاعات و امنیت كشور (۱۳۵۷ – ۱۳۳۵)»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، در تاریخ شوم پهلوی شاهد خیانت‌های رژیم در حق مردم ایران هستیم. یکی از این خیانت‌ها تشکیل سازمان اطلاعات و امنیت کشور موسوم به ساواک بود که با همکاری مستقیم اسرائیل غاصب روی کار آمد. این تشکل مخوف که سبب جنایت‌های بسیاری علیه ملت ایران شد، بیش از آنکه در خدمت شاه معدوم باشد در خدمت رژیم صهیونیستی و همپیمانش بود. شناخت این سازمان ضد ایرانی کمک زیادی به درک ماهیت رژیم دست نشانده پهلوی و قدرت‌های استعماری می‌کند.

کتاب «ساواک ـ. سازمان اطلاعات و امنیت کشور (۱۳۵۷ ـ ۱۳۳۵)» با همین هدف به رشته تحریر درآمده است. چنان که نویسنده در مقدمه کتاب خود آورده است:

«سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) در دوره سلطنت محمد رضا پهلوی، مولود فضای سیاسی - اجتماعی سال‌های پس از کودتای انگلیسی ـ امریکایی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود. ساواک به سرعت به سازمانی مخوف و غیر انسانی اشتهار یافت و حیطه نفوذ و حضور آن در نقاط مختلف کشور گسترش یافت؛ همچنین در بخش‌هایی از جهان نیز فعالیت این سازمان بیشتر شد. ساواک برای دفاع از منافع ملی کشور و حمایت از حقوق اساسی مردم ایران، پای به عرصه وجود ننهاد.

به نظر می‌رسد اگر کودتای ۲۸ مرداد، رخداد‌های پس از آن، جنگ سرد بین دو بلوک شرق و غرب، گرایش شاه به استبداد و پذیرش رابطه سلطه پذیرانه با جهان غرب و به ویژه امریکا نبود، هیچگاه سازمانی مانند ساواک تشکیل نمی‌شد. مجموعه عملکرد ۲۲ ساله ساواک، نشان می‌دهد که این سازمان جز در راستای استبداد حکومتی قدم بر نداشت و حقوق اساسی مردم ایران را به کلی نادیده گرفته و سرنوشت خود را به خواست و سیاست جهانی و منطقه‌ای ایالات متحده امریکا و غرب پیوند زد.

همچنان که حکومت پهلوی اهداف و مصالح عالی و ملی کشور را فدای خودخواهی‌ها و وابستگی هایش ساخت، ساواک نیز به عنوان مهمترین ابزار اجرای خواست حکومت، جز برآورده ساختن این مقاصد تأسف بار و بدفرجام، هدف دیگری نمی‌شناخت.

اثر حاضر بر آن است تا به این پرسش پاسخ دهد که: ساواک در کدام فضای سیاسی - اجتماعی و در راستای چه مقصودی تأسیس شد و در ۲۲ سال فعالیت خود چه اهدافی را دنبال کرد و چه کارنامه‌ای از خود بر جای نهاد؟»

کتاب حاضر در ۲۲ فصل به ترتیب زیر تنظیم شده است:

«سازمان‌های اطلاعاتی و مراجع انتظامی و امنیتی موازی با ساواک (۱۳۵۷ - ۱۳۲۰ ش.)»، «سازماندهی، تشکیلات و مهارت‌های اطلاعاتی - پرسنلی ساواک»، «ساواک و سیا (CIA)»، «روابط و همکاری‌های ساواک و موساد»، «روابط MI۶ با ساواک و دفتر ویژه اطلاعات»، «ساواک در دوره تیمور بختیار (۱۳۳۹ - ۱۳۳۵ ش.)»، «ساواک در دوره حسن پاکروان (۱۳۴۳ - ۱۳۴۰ ش.)»، «ساواک در دوره نعمت الله نصیری»، «اوج مبارزات روحانیت»، «ساواک در تعقیب مخالفان سیاسی»، «ساواک و دانشگاهیان و مراکز آموزش عالی»، «ساواک و فرهنگ»، «ساواک و مخالفان در خارج از کشور»، «عملیات برون مرزی ساواک»، «ساواک، کا. گ. ب. و بلوک شرق»، «ساواک و مبارزه مسلحانه»، «امام خمینی در تبعید»، «ساواک و مجموعه حاکمیت»، «ساواک و شکنجه، قتل، جنایت»، «ساواک و انقلاب اسلامی» و «ساواک و ساواکیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی»

قسمتی از متن کتاب:

«ساختمان کمیته [مشترک ضدخرابکاری]مرکز عملیاتی مأموران ساواک که طی سال‌های اخیر بزرگ‌ترین شکنجه گاه جوانان ایران بوده است، دیروز [۲۲ بهمن ۱۳۵۷] به دنبال یک نبرد چهار ساعته به تصرف مردم درآمد و گروهی از کارکنان آن دستگیر شدند.

نیرو‌های انقلابی در یورش خود به کمیته مشترک شهربانی و ساواک حمله کردند و در سلول‌های نمور و اتاق‌های وحشتناک کمیته مقدار زیادی عکس از جنازه زندانیان سیاسی که در زیر شکنجه شهید شده بودند... پیدا کردند. تعداد زیادی از ابزار‌های شکنجه هم در این حمله به دست نیرو‌های انقلابی افتاد... به دنبال اعلام تصرف کمیته مشترک ضدخرابکاری، بسیاری از مردم برای بازدید از این شکنجه گاه مخوف هجوم بردند.

اخبار و گزارشات موجود نشان می‌داد که تعدادی از عوامل و اعضای ساواک در تهران و سایر شهر‌ها در واپسین روز‌های حکومت پهلوی در درگیری با انقلابیون به قتل رسیده و یا دستگیر و راهی زندان شدند. انقلابیون و رهبران جمهوری اسلامی ایران علاقمند به شناسایی، دستگیری و پاکسازی عناصر وابسته به ساواک از ارکان حاکمیت و دولت بودند و از خطراتی که ساواکیان می‌توانستند با هماهنگی سایر گروه‌های ضدانقلاب برای نظام اسلامی به وجود بیاورند، آگاه بودند.

اما در این میان احزاب و گروه‌هایی نظیر سازمان مجاهدین خلق، چریک‌های فدایی خلق، کمونیست‌ها و عناصری از وابستگان به حزب توده خود را به افشای نام و مشخصات اعضا و عناصر وابسته به ساواک و نیز آشکار شدن اسناد و مدارک محرمانه و سری ساواک مشتاق‌تر نشان می‌دادند.

برخی چنین تحلیل می‌کردند که تلاش گروه‌های چپ و کمونیستی برای افشای سریع نام اعضا و همکاران ساواک طرحی از پیش تعیین شده از سوی کا. گ. ب. و سفارت شوروی در تهران برای دستیابی سریع و آسان به مراکز، منابع اطلاعاتی و اقدامات ساواک در سالیان گذشته بر ضد شوروی و کا. گ. ب. در ایران و سایر مناطق جهان است.

گفته می‌شد کا. گ. ب. و محافل وابسته به شوروی قصد داشتند با شناسایی سریع ارتباطات و اقدامات و طرح‌های ساواک، بر مجموعه منابع اطلاعاتی، امنیتی و ضدجاسوسی در ایران اطلاع یابند. در این میان در دی ۱۳۵۸ گروهی موسوم به اتحادیه کمونیست‌های ایران کتابی حاوی فهرست نام و مشخصات حدود هشت هزار نفر را منتشر کرد که آن‌ها را به عضویت در ساواک و یا همکاری با آن منتسب کرده بود.»

«ساواک؛ سازمان اطلاعات و امنیت کشور (۱۳۵۷ ـ ۱۳۳۵)» در ۹۶۰ صفحه به قلم «مظفر شاهدی» تالیف و توسط «موسسه پژوهش‌های سیاسی» در منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار