رییس پلیس فتای استان خراسان جنوبی خبر داد؛

افزایش 102 درصدی جرایم فضای مجازی در خراسان جنوبی

«علی محمدپور» گفت: تعداد پرونده‌های فضای مجازی استان خراسان جنوبی به نسبت مدت مشابه در سال گذشته 102 درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۳۳۱۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰ - 04February 2019

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از بیرجند، «علی محمدپور» رییس پلیس فتای استان خراسان جنوبی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: تعداد پرونده های فضای مجازی استان خراسان جنوبی به نسبت مدت مشابه در سال گذشته 102 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه کشف پرونده به نسبت مشابه 142 درصد افزایش داشته است، بیان داشت: به لحاظ ماموریت پلیس فتا مجرمین الزاما در این استان دستگیر نمی شوند و کل کشور را پوشش می دهد و متهمین در اقصی نقاط کشور بوده اند.

رییس پلیس فتای استان خراسان جنوبی عنوان کرد: در حوزه جرایم مالی فضای مجازی بیش از 50 میلیارد ریال مجموع کلاهبرداری هایی بوده که فقط در بستر فضای مجازی صورت گرفته و منجر به طرح شکایت از شهروندان شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل که 400 میلیون تومان بوده است افزایش چشمگیری داشته است.

افزایش 12 برابری رشد مالی کلاهبرداری ها در فضای مجازی

محمدپور با بیان اینکه چیزی نزدیک به 12 برابر رشد مالی این کلاهبرداری ها در بستر فضای مجازی بوده است، گفت: بخش عمده این کلاهبرداری ها متاسفانه طمع بیش از حد و عدم رعایت یک سری اصول توسط مالباختگان است.

وی متذکر شد: اگر زمانی که با آگهی ها در فضای مجازی مواجه می شویم کمی توجه کنیم، می بینیم آگهی توخالی است و شهروندان خیلی به این موضوع توجهی ندارند و اقدام به خرید می کنند.

رییس پلیس فتای استان خراسان جنوبی تصریح کرد: بخش دیگر درگاه های بانکی جعلی هستند که شهروندان چارچوبه اصلی را آگاهی ندارند و یا توجه نمی کنند.

5 جرم اول استان خراسان جنوبی در فضای مجازی

محمدپور با اشاره به پنج جرم اول فضای مجازی استان خراسان جنوبی با توجه به درصد فراوانی ها اعلام کرد: برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب های بانکی به عنوان اولین جرم مطرح است که 50 درصد مجموع جرایم استان را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: کلاهبرداری های رایانه ای با 29 درصد، انتشار فیلم خصوصی در بستر فضای مجازی است، مزاحمت اینترنتی به خصوص برای بانوان و ممانعت غیر مجاز از دسترسی اشخاص به سامانه های اینترنتی در رده های بعدی پنج جرم اول استان خراسان جنوبی در فضای مجازی قرار می گیرند.

رییس پلیس فتای استان خراسان جنوبی تبیین کرد: در حوزه پیشگیری اجتماعی، پلیس فتا با همکاری سازمان ها و اصحاب رسانه همکاری های زیادی شده است که در آگاه سازی ها برای برخی اقشار همچون دانشجوها و دانش آموزان بیشتر مدنظر بوده است.

افزایش اقدامات پیشگیرانه پلیس فتای استان خراسان جنوبی

محمدپور در همین خصوص بیان داشت: 107 درصد رشد آگاهسازی و تولیدات تلویزیونی، 126درصد رشد مصاحبه های رادیویی، جراید، مطبوعات و خبرگزاری ها 10 درصد رشد، در حوزه درون سازمانی و کارکنان استان با 12 درصد رشد و برگزاری نمایشگاه های آشنایی با تهدیدات سایبری 15 درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته است.

سرانه هر نفر به بیش از یک دستگاه هوشمند رسیده است

وی با اعلام اینکه نسبت به سال گذشته و سال های قبل رشد کاربران فضای مجازی بسیار فزاینده بوده است و سرانه هر نفر به بیش از یک دستگاه هوشمند رسیده است، گفت: با استقبال بیش از حد کاربران از این بستر می تواند ارتکاب جرایم سایبری بیشتر شود.

رییس پلیس فتای استان خراسان جنوبی عامل دیگر افزایش جرایم فضای مجازی را کوچ مجرمین از فضای حقیقی به فضای مجازی دانست که اقدامات در این فضا را افزایش می دهد.

محمدپور در توصیه به شهروندان برای کاهش جرایم و آسیب ها اظهار داشت: از آنجایی که استفاده از بستر فضای مجازی لازمه زندگی افراد شده است توصیه می کنیم آشنایی خود به فضای مجازی را ارتقا بدهند.

وی تاکید کرد: شهروندان اطلاعات شخصی خود را از طریق پست الکترونیک ارسال نکنند چون ایمیل ها به راحتی حک می شود و همچنین در مراکز عمومی نظیر کافی نت ها که امنیت بالایی ندارد کاربران وارد حساب کاربری خودشان نشوند تا حداقل آسیب را داشته باشیم.

درگاه بانکی حتما پروتکل https را دارا باشد

رییس پلیس فتای استان خراسان جنوبی یادآور شد: کدهای امنیتی باید تغییر کند و یکی از راه ها برای تامین امنیت، رفرش کردن صفحه و استفاده از صفحه کلید مجازی برای وارد کردن اطلاعات بانکی است که البته از همه مهمتر درگاه بانکی است که از پروتکل https استفاده می شود.

محمدپور تبیین کرد: متاسفانه برخی کاربران برای متصل شدن و استفاده از شبکه های اجتماعی مسدود شده از وی پی ان و فیلترشکن استفاده می کنند که چون برخی وبسایت ها که مجرمانه بوده اند و امکان باز شدن نداشته اند با این روش باعث می شود امکان کلاهبرداری فراهم شود.

رمز دوم یکبار مصرف آسیب ها را کاهش می دهد

وی گفت: فعال شدن رمز دوم یکبار مصرف اگر در بانکداری الکترونیک رقم بخورد شاهد کاهش بسیار زیاد جرایم اینترنتی خواهیم بود.

رییس پلیس فتای استان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هرگونه پرداخت وجه باید بعد از دریافت کالا و خدمات باشد، عنوان کرد: شهروندان فروشگاه های فضای مجازی که دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند را استفاده نمایند.

محمدپور ادامه داد: در فضای مجازی کالا و خدمات، الزاما باید فروش و عرضه براساس قوانین کشور و مجاز باشد و اگر ممنوع باشد می تواند آن سایت از سایت های کلاهبردار باشد.

توصیه های مهم در شبکه های اجتماعی

وی برای جلوگیری انتشار فیلم خصوصی در بستر فضای مجازی خاطرنشان کرد: کاربران اینترنتی سعی کنند از نام واقعی خود استفاده نکنند و تصاویر شخصی و اسناد خانوادگی خود را در شبکه های اجتماعی بارگذاری نکنند و اطلاعات خصوصی خود را در بستر اینترنت نگهداری نکنند.

رییس پلیس فتای استان خراسان جنوبی تاکید کرد: والدین مدیریت استفاده از بستر فضای مجازی و اینترنت را برای فرزندان خود تعیین کنند و با نظارت والدین استفاده از اینترنت صورت بگیرد.

محمدپور با بیان اینکه مزاحمت های اینترنتی می تواند بیشترین آسیب را برای خانواده ها داشته باشد، گفت: خانواده ها در این بستر همراه فرزندان خود باشند و به پیام های ناشناس پاسخ ندهند.

وی تاکید کردک برای جلوگیری از هک سیستم ها حتما راهکارهای امنیتی در ارتقای ضریب امنیتی را رعایت کنیم و بر تنظیمات نظارت کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار