لاریجانی در نطق پیش از دستور مطرح کرد؛

انتخابات؛ سرمایه مهم چهل سالگی انقلاب/ دولت الکترونیک در سال آینده محقق شود

رئیس مجلس با بیان اینکه انقلاب اسلامی نظام مردم سالاری دینی را جایگزین دیکتاتوری کرد، گفت: انتخابات در این ۴۰ سال سرمایه مهم مردم‌سالاری دینی است.
کد خبر: ۳۳۱۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵ - 05February 2019

انقلاب اسلامی نظام مردم سالاری را جایگزین دیکتاتوری کردبه گزارش خبرنگار پارلمانی دفاع‎پرس، «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز (سه شنبه 16 بهمن) خانه ملت، ضمن گرامیداشت ایام‎الله دهه فجر، اظهار داشت: انقلاب عظیم اسلامی در طول مسیر 40 ساله خود، تحولات عظیمی را تجربه کرد که حاوی درس‌های آموزنده‌ای برای حرکت آینده خویش است.

وی افزود: ملت ایران 22 بهمن سال 57 کار بزرگ و تاریخی مبارزه با رژیم دیکتاتوری را به نتیجه رساند و با راهنمایی امام خمینی (ره)، نظام مردم‌سالاری دینی را جایگزین کرد؛ این حرکت مهم و از بین بردن استبداد آمریکایی و ایجاد دموکراسی، پیام مهمی برای دیکتاتورهای منطقه داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ایران از سوی دیگر ملت‌های منطقه را بیدارتر کرد که نتایج آن را در تحولات سال‌های اخیر منطقه می‌توان دید. از سوی دیگر مسیر دموکراسی خواهی در داخل عمیق‌تر شد و این یک رشد عقلانی سیاسی است که به برکت انقلاب اسلامی حاصل شد. البته باید زمینه‌های آن را همه دستگاه‌های حاکمیتی بر اساس آخرین دستاوردهای بشری و مبتنی بر تعالیم اسلامی هر روز فراهم‌تر کنند.

وی با بیان اینکه انتخابات در این ۴۰ سال سرمایه مهم مردم‌سالاری دینی بوده است و عملاً ملت با انقلاب اسلامی، سرنوشت خود را به دست گرفت، اظهار داشت: در حالی‌ که در رژیم شاه، مجلس ملی و سنا وجود داشت که کالبدهای سیاسی بی‌جانی بودند که توسط لیست‌های دربار پُر می‌شدند و مردم در انتخابات نقشی نداشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اسدالله عَلَم در خاطرات خود می‌گوید «به فلانی گفتم در دوره بعد نماینده فلان شهر خراسان هستی؟» او تشکر کرد و گفت: «من تا به حال در شهر خراسان نبوده‌ام». عَلَم حرف زشتی به او می‌زند و می‌گوید «همین که می‌گویم، برو پِی کارت، وقت ندارم».

لاریجانی با بیان اینکه انتخاب‌شوندگان و مردم  نقشی برای حضور در چنین صحنه مضحک سیاسی نداشتند، گفت: اینک در این ۴۰ سال همه مسئولان ارشد کشور اعم از رهبری، رئیس‌جمهور، نمایندگان ملت و وزرا، همگی با رأی مستقیم یا غیرمستقیم ملت انتخاب می‌شوند و این یک سرمایه بزرگ سیاسی و اجتماعی برای ملت ما است که باید مستمراً از این سرمایه صیانت و آن را تعمیق ببخشیم.

وی با اشاره به این مطلب «یکی از این اقدامات می‌تواند بهبود قانون انتخابات باشد»، افزود: عادلانه بودن انتخابات در سیاست‌های کلی نظام یک رکن تلقی شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: عادلانه بودن در مشارکت سیاسی یعنی فراگیری هر چه بیشتر و نقش‌ داشتن بر اساس میزان رأی و برای تحقق این امر، مبنای قانون انتخابات چنانچه تناسبی شود و همه جریان‌های سیاسی و حتی افراد مستقل بر اساس میزان رأی در سرنوشت انتخابات مؤثر باشند، از وضعیت فعلی به سیاست کلی نزدیک‌تر و به مبنای عقلانی سیاست کلی منطبق‌تر خواهد بود. در این صورت هیچ گروه و جریان سیاسی احساس حذف‌شدگی نمی‌کند.

وی ادامه داد: برای تحقق مردم‌سالاری دینی باید فضای بُردباری سیاسی ایجاد شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه از ابتدای پیروزی انقلاب، جریان‌های مارکسیستی و منافق با تند کردن فضای سیاسی و رادیکالیزه کردن آن، در مسیر دیگری حرکت کردند و از طرف دیگر، عناصر فرصت‌طلب که تلاش داشتند خود را در صفوف انقلابیون جا بزنند، آنقدر تندروانه عمل می‌کردند که مستمراً باید با دخالت امام (ره) و رهبری، بستر آرام برای عقلانیت سیاسی فراهم می‌شد.

رئیس قوه مقننه گفت: این وضعیت همیشه در این ۴۰ سال در هر دوره به نحوی ادامه داشت؛ زمانی‌ بنی‌صدر فضا را تند می‌کرد، زمانی منافقین، گاه گروه‌های تروریستی و گاه عناصر فرصت‌طلب که میدان رقابت سیاسی را به میدان حق و باطل تبدیل می‌کردند.

لاریجانی تصریح کرد: یکی از هشدارهای شهید مطهری در مورد آفات انقلاب، همین رخنه‌ی فرصت‌طلبان در صفوف انقلابیون است که با شعارهای تندتر از انقلابیون، مسیر عقلانیت انقلاب را به کشمکش جاهلانه بدل کنند.

وی با تاکید بر اینکه بلوغ انقلاب، برخی از این شگردهای عوام‌فریبانه را رسوا کرده است، افزود: ولی جریان‌های سیاسیِ انقلابی و رسانه‌های متعهد همچنان باید شرایط بردباری سیاسی و تحمل آگاهانه را فراهم‌ کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله اصلی این است که همه جریان‌های سیاسی به این بلوغ رسیده باشند که در چارچوب قانون اساسی، رقابت‌های خود را شکل دهند و نه چارچوب‌شکن باشند. این همان ستمی بود که مارکسیست‌ها و منافقین در ابتدای انقلاب انجام دادند که با چارچوب‌شکنی، به دنبال قدرت بودند.

لاریجانی با اشاره به خدمات انقلاب اسلامی به مردم، یادآور شد: انقلاب اسلامی با رویکرد عدالت خواهانه یکسری روابط را به سوی محرومین سوق داد. قبل از انقلاب چند شهر را آباد نشان می دادند و بقیه کشور را رها می کردند.

وی افزود: روستاها بدون امکانات اولیه آب آشامیدنی، برق، راه، تلفن، خدمات بهداشتی و امکانات آموزشی بودند اما امروز به برکت انقلاب همه روستاها امکانات برق را دارا هستند و از نعمت تلفن و تلفن همراه برخوردار و خدمات بهداشتی مناسب دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه آسفالته قبل از انقلاب برای روستاها ۲۰۰ کیلومتر بود و امروز بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر راه آسفالته وجود دارد، اظهارداشت: این نشان می دهد بیش از ۵۰۰ برابر راه آسفالته برای روستا کار انجام شده است. امروز بیش از ۲۷ هزار روستا از نعمت گاز برخوردارند که در قبل از انقلاب حتی یک روستا از این نعمت برخوردار نبود.

لاریجانی گفت: امروز ۹۵ درصد شهرها از نعمت گاز برخوردارند و در عین حال، خانه‎های بهداشت روستایی از هزار و ۳۰۰ عدد به ۱۸ هزار خانه بهداشت رسیده است؛ مراکز بهداشتی درمانی روستا از ۵۱۸ عدد به ۲ هزار و ۶۷۳ عدد رسید.

وی با بیان اینکه در توسعه صنایع و معادن گام‎های مهمی برداشته شده است، اذعان داشت: فقط در زمینه پتروشیمی صادرات کشور ۳۸ برابر شده است. ارزش صادرات پتروشیمی ۲۶۳ برابر و سرمایه گذاری انجام شده ۷۸ برابر قبل از انقلاب است.

لاریجانی تصریح کرد: در بعد عدالت، علاوه بر رویکرد محرومیت زدایی لازم است اجرای مقررات کشور در شفافیت کامل و پرهیز از زمینه‎های رانت‎خواری محقق شود و همچنین با قاچاق که امروز مشکل مهمی برای کشور شده مبارزه جدی‎تر صورت پذیرد.

وی تاکید کرد: تحقق دولت الکترونیک و ایجاد سامانه‎های متناسب با آن  و همسایگان می‎تواند این مسیر را هموارتر کند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه امروز بهترین زمان برای اهتمام به این امر است زیرا زیرساخت های آن فراهم شده است،اظهار کرد: سال ۹۸ باید سال تحقق دولت الکترونیک باشد تا همه بخش های حاکمیت زیر چتر شفافیت قرار گیرند و دخالت های مضر دستگاه‌ها در زندگی اقتصادی مردم به حداقل برسد.

انتهای پیام/151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار