افخم:

مذاکرات هسته‌ای برای رسیدن به یک توافق قابل قبول از سوی طرف‌های مذاکرات در جریان است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: تلاش برای رسیدن به یک توافق قابل قبول از سوی طرف‌های مذاکرات در جریان است، این اقدام اتحادیه اروپایی سؤال برانگیز و خلاف روند مذاکرات و تعهدات طرف مقابل می‌باشد.
کد خبر: ۳۳۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹ - 09November 2014

مذاکرات هسته‌ای برای رسیدن به یک توافق قابل قبول از سوی طرف‌های مذاکرات در جریان است

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی دفاع پرس، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اقدام اخیر اتحادیه اروپایی در تحریم مجدد برخی نهادهای ایرانی را پافشاری غیرمتعارف توصیف کرد و این اقدام را سؤال برانگیز خواند.

مرضیه افخم اضافه کرد: در شرایطی که مذاکرات هستهای ادامه دارد و تلاش برای رسیدن به یک توافق قابل قبول از سوی طرفهای مذاکرات در جریان است، این اقدام اتحادیه اروپایی سؤال برانگیز و خلاف روند مذاکرات و تعهدات طرف مقابل میباشد.

سفارت کشورمان در بروکسل نیز مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را نسبت به این اقدام اتحادیه اروپا به مقامات ذیربط آن اعلام کرده است.

در بحبوحه مذاکرات هستهای ایران و گروه 1+5 و در حالی که تا پایان ضربالاجل توافق هستهای دو هفتهای بیشتر باقی نمانده، اتحادیه اروپا اعلام کرد 3 مؤسسه بانکی و علمی ایران را به فهرست تحریمها بازگردانده است.

اتحادیه اروپا در تصمیم جدید خود که روز جمعه در بروکسل مورد تأیید وزرای خزانهداری و دارایی کشورهای این اتحادیه قرار گرفت، 4 شخصیت حقوقی و حقیقی از جمله دانشگاه صنعتی شریف را در فهرست تحریمهای خود قرار داد و بر این اساس حسابهای مالی این مؤسسات توقیف و ورود مدیران این مؤسسات به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع شد.

این افراد و مؤسسات تحریم شده پیش از این نیز در فهرست تحریمهای ضدایرانی اتحادیه اروپا قرار داشتند، اما بهدلایل حقوقی و بنا به رأی دادگاه اروپا چند ماه پیش از لیست تحریمها خارج شدند.

حالا اتحادیه اروپا اعلام کرده پس از ارزیابی و بررسیهای بیشتر، این افراد و مؤسسات را دوباره در فهرست تحریمهای خود قرار داده است.

این برای دومین بار است که دانشگاه صنعتی شریف بهعنوان یکی از مؤسسات علمی و تأثیرگذار ایران در لیست تحریمهای اتحادیه اروپا قرار میگیرد.

دانشگاه صنعتی شریف بههمراه چند مؤسسه دیگر چندی پیش با ارائه اسنادی به دادگاه اروپا اثبات کردند که مشمول تحریمهای غیرقانونی شدهاند و دادگاه اروپا حکم به لغو این تحریمها داد، اما وزیران دارایی اتحادیه اروپا رأی به اعمال دوباره این تحریمها دادند.

پیش از این نیز وزارت دارایی انگلیس دانشگاه صنعتی شریف را از فهرست تحریمهای خود خارج کرده بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار