فرمانده منطقه پدافند هوایی شرق کشور:

ایران امن‌ترین آسمان منطقه و غرب آسیا را در اختیار دارد/ دسترسی به فناوری رادارهای ماورای افق

«ارسلان پرویز» با بیان اینکه پایش روزانه چندین هزار کیلومتر مربع و نظارت روزانه بر بیش از یک هزار و 200 هواپیما و اقدامات لازم جهت افزایش ایمنی آسمان به صورت 24 ساعته صورت می گیرد، گفت: بنا بر گزارش سازمان «ایکائو» آسمان کشورمان به عنوان امن‌ترین آسمان منطقه و غرب آسیا مطرح می‌شود که این امر باعث توسعه اقتصادی و سیاسی نیز می‌شود.
کد خبر: ۳۳۳۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۰ - 16February 2019

سرهنگ «ارسلان پرویز» فرمانده منطقه پدافند هوایی شرق کشور و فرمانده ارشد آجا در خراسان جنوبی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار دفاع‌پرس در بیرجند، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران به 200 سال تابعیت و وابستگی ارتش بیگانه پایان داد.

وی با اشاره به اینکه این وابستگی به حدی رسیده بود که هر دو طرف قراردادهای تسلیحاتی خود امریکایی‌ها بودند، گفت: از آنجایی که مستشارانشان در ایران سفارش سلاح می‌دادند و نیروی‌های خودشان در امریکا این تسلیحات را به ما می‌‌فروختند.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شرق کشور بیان داشت: بی‌اعتباری شاهان نسبت به ارتش به جایی رسیده بود که امریکا بدون اطلاع یگان‌هایی از ارتش را در دیگر کشورها بکار می‌بردند و این ضعف مدیریت شاهان به حدی بود که طی چند قرن اخیر مساحت کشورمان از 3.7 میلیون کیلومتر به 2.7 میلیون کیلومتر رسیده بود.

پرویز عنوان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ارتش که به عنوان کلمه طیبه لقب گرفته بود، به عنوان نیرویی شکست ناپذیر بدل شد و برای اولین بار در قرون اخیر تهاجم همه جانبه و جنگ تحمیلی هشت ساله باعث نشد حتی یک وجب از خاک کشورمان را به دیگران بدهیم.

امن ترین آسمان منطقه و غرب آسیا را در اختیار داریم/دسترسی به فناوری رادارهای ماورای افق

وسعت 30 هزار کیلومتری پدافند هوایی شرق کشور

وی ضمن اشاره به حساسیت عملکرد این یگان و با بیان اینکه پدافند هوایی شرق کشور یکی از بزرگترین مناطق پدافند هوایی کشور با 30 هزار کیلومترمربع وسعت است که در ماموریت‌های مختلف ایفای نقش می کند، بیان داشت: اگر اشتباهی صورت بگیرد ممکن است یک هواپیمای بیگانه وارد جمهوری اسلامی ایران شود و اتفاقات ناگوار و جبران ناپذیری می افتد اما اجازه چنین چیزی را نخواهیم داد.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شرق کشور عنوان کرد: اگر احیاناً در شناسایی به موردی برسیم که به صورت غیرمجاز وارد فضای هوایی شده بود و بعد از اخطارها جوابگو نباشد، در ماموریت‌های رهگیری از هواپیمای شکاری استفاده می‌کنیم‌.

پرویز با اشاره به تاریخچه قرارگاه پدافند هوایی شرق کشور گفت: در سال 73 با توجه به اتفاقات شرق کشور و حمله «طالبان» در «افغانستان» تصمیم بر این شد که مرزهای هوایی شرق کشور فعال شود که در این سال سامانه پدافندی در شرق کشور استقرار یافت.

وی اضافه کرد: این منطقه پدافندی در سال‌های بعد وسعت گرفت و در سال 87 با انتزاع از پیکره ارتش، با عنوان «منطقه پدافند هوایی قائم آل محمد در شرق» راه‌اندازی شد و امروز یکی از بزرگترین مناطق پدافند هوایی در سطح قرارگاه پدافند هوایی قائم آل محمد مطرح است.

امن ترین آسمان منطقه و غرب آسیا را در اختیار داریم/دسترسی به فناوری رادارهای ماورای افق

در اختیار داشتن پیچیده‌ترین تجهیزات از زیر دریا تا جوّ

فرمانده ارشد آجا در خراسان جنوبی مطرح کرد: تنوع تسلیحات بومی در ساختار جمهوری اسلامی ایران به جز در چند کشور ابرقدرت نظیری ندارد و امروز پیچیده ترین تجهیزات را از زیر دریا تا هوا و حتی جو در اختیار داریم.

پرویز یادآور شد: صنعت تسلیحات ایران که در گذشته غیر از تولید چند نوع مهمات و مونتاژ، توانایی دیگری نداشت، امروز به تولید انواع سلاح‌های سبک، خمپاره اندازها، توپ‌ها، موشک‌های کروز و بالستیک، سامانه‌های پدافندی، سامانه‌های موشکی ساحل به دریا و دریا به دریا، شناورهای فوق مدل، هواناوها، زیردریایی ها، انواع تانک و نفربر، وسایل مخابراتی، بیسیم، تجهیزات جنگ الکترونیک پیچیده، دقیق‌ترین سامانه‌های راداری و فرماندهی در تمام سطوح کوتاه، متوسط و بلند و سامانه‌هایی که کوچکترین هواپیماها را در فاصله صدها کیلومتری آشکار می‌سازد اقدام کرده است.

رصد 24 ساعته پدافند هوایی از آسمان کشور

وی با اشاره به رصد 24 ساعته پدافند هوایی اضافه کرد: پالایش بلادرنگ با تحلیل، تجمیع و شناسایی لحظه‌ای مداوم پرنده‌های کشف شده و با استفاده از سامانه های هوشمند باعث به ارمغان آوردن آسمانی امن برای کشورمان شده است.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شرق کشور اضافه کرد: در حوزه ارتباطات امن و پایدار با دستیابی به زیرساخت‌های امن به صورت شبکه محور در فضای سایبری قرارگاه و ارتقای امنیت سامانه به صورت بومی و نیز تولید سامانه‌های امن متناسب با برد راداری صورت گرفته که از نظر نظامی خیلی مهم است.

امن ترین آسمان منطقه و غرب آسیا را در اختیار داریم/دسترسی به فناوری رادارهای ماورای افق

امن‌ترین آسمان منطقه و غرب آسیا به گزارش «ایکائو»

پرویز متذکر شد: با پایش روزانه چندین هزار کیلومتر مربع به صورت مداوم و 24 ساعته و نظارت روزانه بر بیش از یک هزار و 200 هواپیما و اقدامات لازم جهت افزایش ایمنی آسمان، باعث شده که بنا بر گزارش سازمان «ایکائو» آسمان کشور به عنوان امن ترین آسمان منطقه و غرب آسیا مطرح شود که این امر باعث توسعه اقتصادی و سیاسی نیز می‌شود.

دسترسی به فناوری رادارهای ماورای افق

وی اعلام کرد: دسترسی به فناوری رادارهای ماورای افق تا برد هزاران کیلومتر و قرار گرفتن در ردیف چندین کشور صاحب سبک در جهان، تولید سامانه های نظارتی برد بلند، سامانه های هدایتی و... ما را به یکی از کشورهای قدرتمند دنیا در این حوزه تبدیل کرده است.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شرق کشور در خصوص نقش پدافند هوایی در موضوعات دیگر کشور یادآور شد: با در اختیار داشتن بروزترین سامانه‌های فرماندهی و کنترل، گسترده ترین سامانه‌های جمع آوری الکترونیکی در سطح کشور، مشارکت در حفظ نخبگان، برافراشتن چتر امن پدافند هوایی همه جهات، همه جانبه و در همه لحظات براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، باعث جایگاه ویژه امروز پدافند هوایی شده است.

امن ترین آسمان منطقه و غرب آسیا را در اختیار داریم/دسترسی به فناوری رادارهای ماورای افق

از نظر قدرت دفاع هوایی جزء چند کشور اول دنیا هستیم

پرویز خاطرنشان کرد: نقش پدافند هوایی در تولید امنیت ملی با در اختیار داشتن سامانه‌های پدافند هوایی بومی، برگزاری رزمایشات تخصصی و پوشش و تامین امنیت سایر رزمایشات و مراسمات دیگر بیانگر ارتقای جایگاه پدافند هوایی است و امروز از نظر قدرت دفاع هوایی جزء چند کشور اول دنیا هستیم.

وی با اشاره به اینکه براساس قوانین تمام هواپیماها برای ورود به کشور باید از پدافند هوایی اجازه بگیرند، اعلام کرد: در 12 بهمن 57 اولین خوش‌آمدگویی از رادار تبریز به هواپیمای حامل امام خمینی انجام گرفت.

پرویز با اشاره به بخشی از عملکرد این یگان در دفاع مقدس یادآور شد: اولین سرنگونی هواپیما در کشور در دوران دفاع مقدس توسط پدافند هوایی انجام شد و همچنین در عملیات والفجر هشت 74 هواپیما و بالگرد ساقط شدند.

رشد چشمگیر فعالیت‌های فرهنگی بعد از انقلاب اسلامی

فرمانده منطقه پدافند هوایی شرق کشور در ادامه به موضوعات فرهنگی اشاره کرد و ابراز داشت: در حوزه فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی بعد از انقلاب با ساخت اماکن فرهنگی و مذهبی نظیر حسینیه‌‌ها، نمازخانه‌ها، راه‌اندازی نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های فرهنگی و هنری اقدامات زیادی انجام شده است.

پرویز اضافه کرد: توجه به نخبگان و فعالان فرهنگی، تجلیل از قاریان و حافظان، حمایت از دانشجویان شاهد، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ساخت یادمان شهدای گمنام و تجلیل از خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران با برگزاری یادواره‌های شهدا و نشر کتب در حوزه دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های فرهنگی بوده که برای ارتقای سطح آگاهی ها کارکنان داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: در بحث تقویت روحیه کارکنان ارتش اقدامات زیادی از قبیل برگزاری جشنواره‌‌های فرهنگی و ورزشی برای کارکنان و خانواده‌های آنان، برگزاری همایش‌های پیاده‌روی و کوهنوردی، اعزام تیم‌های ورزشی در قالب بانوان و فرزندان آنان در سطح رقابت‌های ستاد‌کل نیروهای مسلح در کشور، اجرای طرح‌های ازدواج آسان برای کارکنان جوان، اجرای منویات مقام معظم رهبری در خصوص فرزندآوری و طرح‌های حمایتی ویژه همچون اعطای پاداش و وام و نیز اعزام به مراکز سیاحتی و زیارتی برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

امن ترین آسمان منطقه و غرب آسیا را در اختیار داریم/دسترسی به فناوری رادارهای ماورای افق

لزوم بروز بودن تجهیزات و آموزش‌ها

فرمانده منطقه پدافند هوایی شرق کشور عنوان کرد: براساس نوع ماموریت ها باید از پیشرفته سامانه‌های به روز در دنیا در حوزه کشف شناسایی رهگیری و درگیری برخوردار باشیم و همچنین از نظر آموزش و تجهیزات باید به روز باشیم و غفلت جایز نیست.

وی با تاکید بر اینکه پدافند هوایی که فقط 2 دقیقه برای تصمیم‌گیری وقت دارد طبیعی است که باید از به روزترین تجهیزات نیز برخوردار باشد، گفت: رصد و پایش مرزهای هوایی کشور بدون وقفه و به صورت 24 ساعته انجام می شود و در مباحث راداری تا عمق صدها کیلومتری مرزهای کشور کار پایش انجام می‌شود.

ارتقای دانش تخصصی و مهارت آموزی کارکنان وظیفه

فرمانده منطقه پدافند هوایی شرق کشور با بیان اینکه برای انتخاب نیروهای نخبه از سطح جامعه در سال 92 دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا تاسیس شده است، اعلام کرد: تشکیل مراکز آموزش درجه داری و مراکز آموزش‌های تخصصی پدافند هوایی، استفاده از دانش و تخصص‌ های دانشگاهی کارکنان وظیفه و نیز ارتقای سطح دانش آنان، تشکیل شوراها و کمیته های متعدد در حوزه های فرهنگ، آموزش، اقتصاد مقاومتی، امنیت و... با محوریت فرماندهان از جمله دیگر اقدامات در زمینه ارتقای سطح آموزش و توانمندی‌های نیروها می باشد.

پرویز گفت: عقد تفاهمنامه با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در فراهم نمودن بسترهای مناسب برای ارتقای دانش تخصصی و مهارت آموزی سربازان وظیفه در مدت زمان خدمت مقدس سربازی به طوری که پس از اتمام دوره خدمت بتوانند مشاغلی را در سطح جامعه اهراز کنند نیز از دیگر اقدامات مهم در راستای دانش افزایی کارکنان بوده است.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شرق کشور در پایان ضمن تشکر از اصحاب رسانه خاطرنشان کرد: رسالت خبرگزاری‌ها اشاعه احساس آرامش تولید شده توسط نیروهای نظامی و دفاعی کشور است و مردم بدانند تا زمانی که ما هستیم جای هیچ نگرانی نیست و دلشان قرص باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها