حسن روحانی:

باید به جوانان فرصت داده شود

رئیس جمهور گفت: باید به جوانان در حوزه‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآفرین فرصت داده شود.
کد خبر: ۳۳۴۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶ - 23February 2019

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در پاک علم و فناوری پردیس و در جمع مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآفرین اظهار داشت: کار بسیار خوب و بزرگی در طول این پنج سال انجام شده است و بیشترین بار آن بر دوش دانشگاه‌ها و معاونت علمی و فناوری بوده است.

وی ادامه داد: آقای ستاری و همکارانشان شبانه روز تلاش کردند؛ اولین زیربنا آزادی اندیشه است. این آزادی امکان دارد هرجایی و در مورد هر مسئله‌ای باشد، در اینجا در مورد فناوری بحث می‌شود و جای دیگری ممکن است مربوط به علوم دیگر باشد. فناوری یکی از میوه‌های علوم است.

وی افزود: علم پایه اصلی فناوری است و اگر فناوری ما می‌خواهد سرعت پیدا کند باید دانش‌های پایه ما رشد پیدا کند. اگر در زمینه پایه رشد پیدا نکنیم آن ستون‌های اصلی برقرار نمی‌شود تا ساختمان بر روی آن برقرار شود.

روحانی گفت: اگر بناست علم و دانش پیشرفت کند پایه اصلی آن آزادی و محیط مناسب است. شما اگر استاد را آزاد نگذارید برای اینکه اندیشه کند و سخن گوید و اظهار نظر کند و اگر دانشجو را آزاد نگذارید که حرف نزند و اشکال کند و نظر ندهد امکان پیشرت وجود ندارد. پیشرفت از آزادی شروع می‌شود، پیشرفت علم، دانش و فناوری از آزادی علم و دانش ایجاد می‌شود.

وی افزود: باید به جوانان در حوزه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآفرین فرصت داده شود.

رئیس جمهور گفت: باید تجربیات جنگ را به نسل آینده و جوان خود انتقال دهیم، تجربیات دفاع مقدس اتفاقی بزرگ است که نباید به سادگی از آن عبور کنیم.

وی با تأکید بر اینکه آزادی زبان و صحبت در برابر استاد بسیار حائز اهمیت است، اشاره کرد: دولت، نظام و حکومت باید زیرساخت‌ها را برای آزادی در عرصه علم فراهم کند و محیط علم آزاد باشد و اگر دولت نتواند محیط آزاد برای علم فراهم کند، همه چیز از دست می‌رود.

رئیس‌جمهور، زیرساخت حقوقی را مهم‌تر از احداث جاده و بزرگراه برای فضای علم دانست و افزود: مجلس و دولت باید زیرساخت آزادی علم را برای همه دانشمندان، استادان و دانشجویان فراهم کنند.

وی در ادامه به موضوع ارتباط علم با صنعت و تولید نیز اشاره کرد و ادامه داد: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان ضعیف باشند هیچ کاری در حوزه علم صورت نمی‌گیرد.

روحانی با بیان اینکه در هشت سال دفاع مقدس به جوانان فرصت زیادی برای حضور داده شد، تصریح کرد: شرایط کشور خوب نیست و در فضای سختی به‌سر می‌بریم، ولی این دولت از سال ۹۲ تاکنون سعی کرده که محیط را برای شرکت‌های دانش‌بنیان باز کند.

وی با تأکید بر اینکه علم مرز نمی‌شناسد، اعلام کرد: بعضی از کشور‌ها به فکر احداث دیوار افتاده‌اند و از کنگره هم نمی‌توانند برای این کار بودجه بگیرند. از طرفی دیگر دانشمندانی که از آمریکا به ایران یا بالعکس، می‌خواهند تردد داشته باشند را ممنوع‌الورود می‌کنند، آن‌ها نمی‌دانند که تمام پیشرفت‌های آمریکا بدون ایجاد دیوار بوده است و از کشور‌های مختلف در آمریکا حضور دارند.

انتهای پیام/251

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار