بخش دوم/ امیر سیاری در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

تانک «کرار» مراحل تست نهایی را می‌گذراند/ تولید جنگنده «کوثر» به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد

معاون هماهنگ‌کننده ارتش در خصوص روند تولید جنگنده «کوثر» گفت: تولید این جنگنده در سال‌های آینده به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۳۳۵۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۱ - 04March 2019

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ مقداد کامکار؛ تاریخچه انقلاب اسلامی مملو از حضور مؤثر نیروهای مسلح در دفاع از کیان اسلامی، مقابله با متجاوزان و تلاش در راه تحقق آرمان‌های انقلابی مردم این مرز و بوم است، از این رو با وارد شدن به دهه پنجم این انقلاب مردمی، خدمت امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش رسیدیم تا ضمن تبیین جایگاه فعلی جمهوری اسلامی در سطح منطقه و بررسی توان دفاعی، چالش‌های پیش روی دهه پنجم انقلاب اسلامی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. پیش‌تر بخش نخست گفت‌وگو با امیر سیاری منتشر شد. (جزئیات بیشتر)

در ادامه، بخش دوم و پایانی این گفت‌وگو را می‌خوانید:

سلاح عاریه‌ای امنیت عاریه‌ای را در پی دارد

دفاع‌پرس: امیر جایگاه فعلی کشور از لحاظ توان دفاعی و استراتژی را در منطقه نسبت به گذشته تبیین کنید؟

استراتژی منطقه‌ای ما در رژیم گذشته ذیل قدرت‌های فرامنطقه‌ای و در جهت تامین منافع و راهبردهای آنان تکوین می‌یافت؛ لذا آنان اگر برای دفاع از مواضع و استراتژی خود مدرن‌ترین تجهیزات را هم به ما می‌دادند، ارزش و کارآیی لازم را نداشت؛ چراکه وسیله‌ای برای تحکیم منافع آنان در منطقه بود، اما ملت ایران در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی خود را از یوغ استعمار جهانی بیرون کشید، امروز دنیا می‌داند که ما یک ملت آزاد هستیم که روی پای خود ایستاده و استقلال‌مان را حفظ کرده‌ایم، سلاح و تجهیزات مورد نیازمان را تامین کرده و زیر بار هژمونی و برتری‌طلبی قدرت‌های بزرگ نرفته‌ایم.

تانک «کرار» مراحل تست نهایی را می گذراند/ تولید جنگنده «کوثر» به صورت تصاعدی بالا می‌رود
ملت ما امروز با رویکرد استقلال‌طلبی سربلندی و منزلت و آقایی خود را در منطقه و جهان حفظ کرده است و در این راه نیز خون داده و با این رویکرد جایگاه خود را در منطقه به دست آورده است. امروز هنگامی که به برخی از کشورهای اطراف نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم که فرهنگشان، سلاح و امنیت‌شان عاریه ای است و تحت سلطه دیگر قدرت‌های فرامنطقه‌ای قرار دارد.

پولشان را می‌گیرند و «گاو شیرده» خطابشان می‌کنند

بیگانگان آنان را گاو شیرده خطاب می‌کنند و بعد می‌ترسانند که اگر حمایت ما نبود تا به حال از بین رفته بودید. سوال این است که آیا یک ایرانی می‌تواند قبول کند که چنین حرفی را بشنود؟ آیا غیرت ایرانی می‌تواند بپذیرد که کشوری در آن طرف دنیا برایش تعیین تکلیف کنند؟ به نظر من امروز جایگاه ما در منطقه جایگاه پر افتخار و مملو از سرافرازی است.

دشمن از موقعیت ژئوپلتیکی و انرژی موجود در غرب آسیا به راحتی نمی‌گذرد

دفاع‌پرس: انقلاب اسلامی در دهه پنجم به لحاظ نظامی و استراتژی با چه چالشهایی مواجه هست؟

به هر میزانی که بر عمر انقلاب اسلامی افزوده می‌شود به همان میزان نیز ما وارد عرصه‌های جدیدتری می‌شویم. قطعاً در عرصه‌های جدیدتر تهدیدات جدید به وجود می‌آیند که باید مورد توجه خاص قرار گیرند. ما باید نسبت به مسائلی که دشمنان برای انقلاب به وجود می‌آورند، توجه خاص داشته باشیم.

امروز دشمن در سطح منطقه به موقعیت ما توجه خاصی دارد و قطعا آنان تاکنون بیکار ننشسته و از این به بعد نیز دست‌بردار نخواهند بود. موقعیت ژئوپلتیکی و انرژی موجود در منطقه برای دشمنان ما مهم است؛ لذا همان‌طوری که در طول این ۴۰ سال برای دست‌اندازی به انرژی و ذخایر منطقه توطئه کردند از این پس نیز به سیاست‌های مداخله‌جویانه و خصمانه خود ادامه خواهند داد و لذا ما باید در برابر آنان هوشیار باشیم.

دشمن با فشار اقتصادی، تهاجم فرهنگی و اختلاف افکنی قومیتی «وحدت ملی» را هدف قرار داده است

چالش‌های پیش روی ما می‌تواند عرصه های مختلفی را در بر گیرد. امروز ما در حوزه اقتصادی تحت تحریم‌های ناعادلانه دشمنان قرار گرفته‌ایم و باید آمادگی مقابله با ترفندهای آنان را در این حوزه نیز داشته باشیم؛ لذا باید آگاهانه و با اتحاد و همدلی و انسجام کار را پیش ببریم. یکی از مسائل پیش روی ما همین مسئله اتحاد و همبستگی است، که دشمنان بر روی آن برنامه‌ریزی کرده‌اند. آنان می‌خواهند با تحمیل فشار اقتصادی، ترویج تهاجم فرهنگی و اختلاف‌افکنی قومیتی، «وحدت، همبستگی و همدلی» ملت بزرگ ایران را هدف قرار دهند و ملت منسجم ایران را پاره پاره و از هم جدا کنند که ما نیز باید با بصیرت از این گذرگاه‌های سخت و مشقت‌بار عبور کنیم. کوتاهی در این عرصه سلطه دوباره غرب را برای ملت ما در پی خواهد داشت؛ اما ما این اجازه را به آنها نخواهیم داد.

تانک «کرار» مراحل تست نهایی را می گذراند/ تولید جنگنده «کوثر» به صورت تصاعدی بالا می‌رود

هدف جنگ نرم تسلط بر ذهن جوانان است

دفاع‌پرس: یکی از بسترهای تهاجم فرهنگی امروز فضای مجازی است؛ البته این فضا می‌تواند در عین تهدید فرصت‌زا نیز باشد؛ لذا ضمن بیان نحوه بهره‌گیری از این فضا، راهکار مقابله با دشمن را در فضای مجازی تبیین کنید؟

عرصه فضای مجازی امروز نقش و اهمیت ویژه‌ای در شکل‌گیری شخصیت و تفکر جوان نسل سومی و چهارمی انقلاب ما دارد. دشمنان ما در این فضا بیشتر به دنبال آن هستند تا بر مغز و نوع تفکر جوانان ما تسلط پیدا کنند. آنان می‌خواهند فکر جوانان و آینده‌سازان کشور ما را تحت تاثیر القائات و شاخص‌های فرهنگی خود قرار دهند؛ چون هدف جنگ نرم این است؛ هدف این است که اعتقادات نسل جوان را دستخوش تغییر قرار دهند که اگر این اتفاق بیفتد، عمل ما نیز با تغییر مواجه می‌شود به طوری که عملکرد ما که بازتاب افکار ما است، مطابق با سبک زندگی و پارامترهای غربی پیش می‌رود و این مرگ یک ملت است.

در عرصه فضای مجازی باید با نسل جوان همگام شویم

امروز باید در عرصه فضای مجازی با نسل جوان همگام شویم و به آنان آگاهی دهیم و حتی توجیه‌شان کنیم؛ چراکه تشخیص حق و باطل در حوزه فضای مجازی امری سخت و دشوار است؛ بنابراین لازم است آگاهی و بصیرت به جوانان داده شود تا دشمن بر ذهن جوان ما تسلط پیدا نکند؛ لذا با نزدیک شدن به جوانان و پاسخ دادن به پرسش‌ها و ابهامات آنان باید آنان را در برابر دشمنان واکسینه کنیم.

تانک «کرار» مراحل تست نهایی را می گذراند/ تولید جنگنده «کوثر» به صورت تصاعدی بالا می‌رود

تانک «کرار» مراحل تست نهایی را می گذراند

دفاع‌پرس: لطفا ضمن تشریح وضعیت عملیاتی امروز نزاجا از آخرین خبرهای مرتبط با الحاق تانک کرار به یگان رزم نزاجا بفرمایید.

ما ارزش کار نیروی زمینی را در دفاع مقدس مشاهده کردیم و امروز نیروی زمینی بحمدالله از توان عملیاتی مطلوبی برخوردار است؛ زیرا مطابق با شرایط زمانی و مکانی قابلیت انعطاف و تاکتیک‌پذیری دارد؛ یعنی توانسه است در حوزه تحرک، ساختار و سازماندهی و ارتقای سطح آموزش‌ها کارآیی لازم را در خود ایجاد کند. امروز نیروی زمینی ارتش متناسب با نوع تهدیدات و برآود نبرد احتمالی دشمن رزمایش برگزار می‌کند و آرایش عملیاتی می‌گیرد و در حوزه چابک‌سازی نیروها نیز اقدام کرده است. نیروی زمینی در سال‌های اخیر  با استفاده از تجربیات دفاع مقدس و با شناختی که از تحولات منطقه و شناسایی تهدیدات پیش رو داشته است، امروز تغییرات و ظرفیت‌های مطلوبی را در خود ایجاد کرده است.

نیروی زمینی امروز در حوزه تجهیزاتی با اتکا به متخصصان خود به طراحی، ساخت و بهینه‌سازی بسیاری از سلاح‌های جمعی و انفرادی پرداخته است که نمونه‌هایی از آن را در رزمایش اقتدار ولایت ۹۷ مشاهده کردید.

تانک «کرار» مراحل تست نهایی را می گذراند/ تولید جنگنده «کوثر» به صورت تصاعدی بالا می‌رود

تانک کرار یکی از تانک‌های مدرن صنعت دفاعی کشور است که به دست توانمند متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده و  قرار است، وارد ناوگان زرهی نیروی زمینی ارتش شود. این تانک هم‌اکنون مراحل تست را در شرایط مختلف آب و هوایی می‌گذراند و به محض احراز شرایط لازم، وارد ستاد رزم ارتش خواهد شد.

تولید جنگنده «کوثر» به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد

دفاع‌پرس: چندی پیش فرمانده نهاجا تعداد الحاق جنگنده کوثر در سه سال آینده را ۱۵ فروند عنوان کردند؛ با توجه به تصاویری که وزارت دفاع از کارخانه تولید این جنگنده به نمایش گذاشت، این تعداد در طول سه سال به نظر محدود است. لطفا در این رابطه توضیح دهید.

معمولا در حوزه ساخت این‌گونه تجهیزات که از فناوری پیچیده‌ای برخوردار است و در سال‌های اول تکمیل زیرساخت‌ها را به همراه دارد، تعداد کمتری ساخته می‌شود؛ اما در سال‌های بعدی قطعا با حمایت دولت، این روند به صورت تصاعدی بالا می‌رود و تعداد قابل توجهی ساخته و به ناوگان هوایی کشور الحاق می‌شوند.

دفاع‌پرس: صحبت از حمایت کردید؛ در این رابطه اگر مطلب یا پیشنهادی دارید، بفرمایید.

از مسئولان توقع می‌رود تا به توان دفاعی کشور توجه ویژه داشته باشند و کاری کنند تا توان بازدارندگی و دفاعی کشور در مقابله با تهدیدات هر روز بیشتر از قبل شود و این روند با سرعت قابل ملاحظه‌ای پیش رود.

دفاع‌پرس: توان قرارگاه پدافند هوایی در حوزه برقراری امنیت فضای کشور را تبیین کنید؟

قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) امروز دارای توانمندی قابل توجهی در طراحی و ساخت انواع سلاح و سامانه است و در ارتفاعات مختلف از سامانه‌های موشکی و راداری متنوعی بهره می‌برد. امروز سامانه بومی باور ۳۷۳ در ارتفاع بلند از توانمندی قابل توجهی برخوردار است و در ارتفاع متوسط و پست نیز از سامانه‌های مختلفی استفاده می‌کنیم که نویدبخش آسمانی امن برای کشور و ملت عزیز ایران است.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها