تخریبچی دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع پرس:

لحظه سال تحویل جزو ناب­‌ترین لحظات دفاع مقدس بود

«حمید جهانگیر فیض‌آبادی» گفت: لحظه سال تحویل به عنوان یکی از ناب‌­ترین لحظات دفاع مقدس، از معنویت خاصی برخوردار بود چون همه حس و حال دعا داشتند و برای برآورده شدن حوائج خود از خداوند یاری می­‌خواستند.
کد خبر: ۳۳۶۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۰ - 26September 2019

«حمید جهانگیر فیض‌آبادی» از رزمندگان گردان تخریب لشکر 21 امام رضا (ع) و از راویان دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد به تشریح حال و هوای رزمندگان تخریب در ایام نوروز پرداخت و اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس سه نوروز را در جبهه حضور داشتم. رزمندگان نوروز باستانی را به عنوان یک مناسبت ملی گرامی می­‌داشتند و آداب و سنن مربوط به آن را غیر از پریدن از روی آتش یا پشتک زدن که خرافات می­‌دانستند، رعایت می­‌کردند. سنتی که در آن ایام در جبهه خیلی پررنگ بود صله رحم و دید و بازدید بود.

وی افزود: قبل از سال تحویل، رزمندگان در سنگرها و یا آسایشگاه­‌ها گرد هم جمع می­‌شدند و دعای توسل، قرآن و زیارت عاشورا می­‌خواندند و بعد از سال تحویل نیز به پیام امام خمینی (ره) که از رادیو پخش می­‌شد گوش می­‌دادند. رزمندگانی هم که در خط مقدم حضور داشتند بعد از سال تحویل به دیگر سنگرها سر می­‌زدند و ضمن دیده‌­بوسی و تبریک سال جدید به یکدیگر عیدی می‌دادند.

این رزمنده دفاع مقدس خاطر نشان کرد: سفره هفت سینی که در جبهه پهن می­‌شد با سفره هفت سینی که در منازل پهن می­‌شد تفاوت داشت. سفره هفت سین گردان تخریب متناسب با کار این گردان چیده می‌­شد. مین سبدی، مین سوسکی، سرنیزه، سیم خاردار، سیم خاردار قطع کن، سربند، سمبه اسلحه سفره هفت سین گردان تخریب را تشکیل می‌­داد. قرآن و کتاب دعا نیز پایه ثابت سفره عید بود.

سین و صاد فرقی ندارند

جهانگیر فیض آبادی ادامه داد: نوروز سال 1366 برای چیدن سفره هفت سین در قرارگاه شهید «وزین» اهواز یک سین کم داشتیم. «حسین صادق­‌نژاد» یکی از رزمندگان تخریب از این موضوع با خبر شد، لذا رفت و داخل سفره هفت سین نشست و خودش را به عنوان سینی که کم بود جا زد. با نشستن او داخل سفره هفت سین و به هم ریخته شدن آن، بچه‌­های تخریب شروع به کتک زدن او کردند. بعد از اینکه صادق‌نژاد کتک مفصلی خورد بچه­‌ها از او پرسیدند سفره ما یک سین کم دارد و تو صادق­‌نژاد هستی. او هم پاسخ داد سین و صاد ندارد. شما اگر صابون را با سین بنویسید کف نمی­‌کند؟ همین حرفش کلی بچه­‌ها را خنداند.

تخریبچی دفاع مقدس در خصوص پذیرایی در ایام نوروز در جبهه گفت: برای پذیرایی در ایام نوروز از جیره جنگی که معمولا در تخریب داشتیم و شامل شکلات و آجیل بود استفاده می­‌کردیم. میوه و کیک­ رضوی هم که از مشهد برای ما می‌­آمد این پذیرایی را کامل­‌تر می­‌کرد. عده­‌ای هم که تازه از مرخصی می­‌آمدند تنقلات را همراه داشتند که در زمان سال تحویل آن­ها را سر سفره هفت سین می­‌گذاشتند و بعد از تحویل سال با آنها از نیروهای گردان پذیرایی می‌­کردند.

وی ابراز داشت: در ایام نوروز هر یک از مسئولین ستاد فرماندهی لشکر 21 امام رضا(ع) در جمع رزمندگان و گردان­‌های تخصصی حضور پیدا می­‌کردند. سردار «قاآنی» فرمانده وقت لشکر 21 امام رضا(ع) نیز هر سال در لحظه تحویل سال در جمع رزمندگان یکی از گردان­‌های تخصصی حضور پیدا می­‌کرد. البته در لحظات سال تحویل مداحانی از مشهد در جبهه حضور پیدا می­‌کردند که با اجرای برنامه­‌های متنوع باعث تقویت روحیه در نیروها می­‌شد.

ناب‌ترین لحظات دفاع مقدس

تخریبچی دفاع مقدس تصریح کرد: لحظه سال تحویل برای رزمندگان لحظه باشکوهی بود. علی­رغم اینکه نیروها باید در آن لحظه شاد باشند، اما رزمندگان به یاد رفقای شهیدشان همدیگر را به آغوش می­‌گرفتند. عکس شهدا زینت بخش سفره هفت سین بود. در لحظه سال تحویل، از رفقایی همچون شهیدان «امیر نظری»، «سیدهاشم آراسته» که سال قبل بودند و امسال در جمع رزمندگان نبودند یاد می­‌شد.

جهانگیر فیض آبادی در پایان گفت: لحظه سال تحویل، لحظه خیلی معنوی بود چون همه حس و حال دعا برای پدر و مادر، رفقای شهید و اقوام داشتند و برای برآورده شدن حوائج خود نیز از خداوند یاری می­‌خواستند. لحظه تحویل سال در جبهه به عنوان یکی از ناب­‌ترین لحظات دفاع مقدس همواره برای نیروها اهمیت و ارزش داشت. علت این توجه نیز صله رحم و نو شدن سال بود که در احادیث نقل شده از امام صادق(ع) مورد توجه آن حضرت بوده است و امام خمینی(ره) نیز به آن توجه داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها