شهادت چهار فعال فرهنگی پیش از آغاز عملیات فتح المبین

چهار نفر از فعالان فرهنگی که در کردستان نیز حضور فعال داشتند، آن‌ها حین اعزام به جبهه برای شرکت در عملیات فتح المبین ماشین‌شان دچار سانحه و به شهادت رسیدند.
کد خبر: ۳۳۷۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۲ - 23March 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: ۱۳۶۱؛ سالی سرشار از پیروزی در جبهه‌های نبرد بود. رزمندگان با گذشت و فداکاری لحظه لحظه‌های این سال را در تاریخ پرافتخار انقلاب ثبت کردند. عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس از جمله عملیات‌های موفقیت آمیز این سال است. به مناسبت سالگرد عملیات فتح المبین مروری بر زندگی چهار شهید از فعالان فرهنگی و تبلیغات داشتیم که ادامه می‌خوانید: 

شهید اسماعیل قاسمی

اسماعیل قاسمی سال ۱۳۳۸ در خانواده‌ای مذهبی از اهالی روستای دشتبان دماوند به دنیا آمد، به لحاظ فقر مالی خانواده اسماعیل از ده سالگی به کار پرداخت، اما او نیز با وجود تمام گرفتاری‌های خانوادگی از آغاز نوجوانی با برخورداری از علاقه عمیق به اسلام و روحانیت در ابعاد مختلف به مبارزه با رژیم سفاک پهلوی پرداخت و با تهیه و توزیع کتب و نوار، عکس و اعلامیه‌های امام امت به پیکار مستقیم با رژیم پرداخت. وی در جلسات حوزه‌های علمیه شرکت می‌کرد.

شهادت چهار فعال فرهنگی پیش از آغاز عملیات فتح المبین

 پس از پیروزی انقلاب جزو نخستین کسانی بود که به عضویت سپاه پاسداران درآمد. وی پس از طی آموزش‌های مقدماتی نظامی در بخش روابط عمومی ستاد مرکزی سپاه و سپس در مجله پیام انقلاب به عنوان یکی از اعضای هیات تحریریه به کار خود ادامه داد. با شروع درگیری‌های کردستان به آن منطقه رفت. پس از آن به تهران آمد و به عنوان مسئول آموزش سپاه گرگان به این شهر عزیمت کرد.

 وی پس از بازگشت از گرگان جهت همکاری در زمینه مکتبی کردن شهربانی جمهوری اسلامی و بنا به پیشنهادات نماینده امام از سپاه به شهربانی مامور شد و به عنوان معاون تبلیغات و انتشارات دایره سیاسی ایدئولوژیک شهربانی به خدمت پرداخت. این سرباز اسلام سرانجام در تاریخ ۲۸ اسفند به همراه سه تن از همرزمانش در خاک خوزستان هنگامی که عازم جبهه بود تا در عملیات فتح المبین شرکت کند، به شهادت رسید.

 شهید فرهاد مختاری 

شهید فرهاد مختار (مصطفی) در سال ۱۳۳۹ در قریه چشمه اعلاء دماوند به دنیا آمد. او نیز همچون سایر شهدای بزرگوار الگویی بود بر همه راهیان طریق عشق و شهادت. دوران کودکی او در محیطی آکنده از محرومیت و فقر به سر آمد. ۸ ساله بود که پدر و برادر بزرگترش را طی یک حادثه رانندگی از دست داد. سال ۱۳۵۶ در دانشگاه علم و صنعت پذیرفته شد و در میان درس بود که زلزله طبس رخ داد و او برای کمک به زلزله‌زدگان به آنجا رفت و درس را رها کرد.

 پس از پیروزی انقلاب مجدداً به دانشگاه رفت تا اینکه دانشگاه تعطیل شد. او از سوی سه هزار دانشجو به نمایندگی انتخاب شد و در افشار منافقین سهم به سزایی ایفا کرد. پس از آن به مدت یک سال تبلیغات فرهنگی در ارومیه را به عهده گرفت و انجمن‌های اسلامی ادارات را تشکیل داد.

 مدتی بعد تصمیم گرفت که عضویت سپاه پاسداران درآید، اما به دلیل گرفتاری‌های بسیار نتوانست در همه مراحل پذیرش شرکت کند.

 وی بنا به پیشنهاد شهید اسماعیل قاسمی به دایره سیاسی ایدئولوژیک شهربانی وارد و به خدمت صادقانه مشغول شد. حاصل زندگی و ازدواج کوتاه مدت او دختری شش ماهه بود. سرانجام وی در هنگام اعزام به جبهه به شهادت رسید.

شهادت چهار فعال فرهنگی پیش از آغاز عملیات فتح المبین

 شهید حسین کاوه 

حسین کاوه از کودکی به آموختن قرآن پرداخت. پس از مدتی به همراه خانواده از الیگودرز به تهران آمد و دوران انقلاب را با شور بسیاری پشت سر گذاشت، به فقرا و مستضعفین عشق می‌ورزید چرا که خود سالیان دراز از عمر خود را اینگونه به سر برده بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست. مدتی بعد کردستان رفت.

 از آغاز بر این عقیده بود که انقلاب در چهارچوب مرز‌های خاکی محصور نخواهد ماند چرا که این نه مانند انقلاب‌های گذشته بلکه انقلابی بهره‌مند از تعالیم عالیه اسلام است و لذا به صدور انقلاب اعتقادی خاص داشت. او مدتی به مکه معظمه رفت و در آنجا به تبلیغ اسلامی پرداخت. وی سرانجام در حین اعزام به عملیات فتح المبین به شهادت رسید.

 شهید محمد مشایخی 

محمد مشایخی پس از تحصیلات دبیرستان و اخذ دیپلم در رشته فنی راهی خدمت سربازی و سپس در شهرستان گنبد به عنوان تکنیسن سردخانه مشغول کار شد. وی در هیاهوی انقلاب به صف انقلابیون پیوست. پس از پیروزی انقلاب و به محض تاسیس و تشکیل سپاه، محمد بلافاصله به عضویت این نهاد انقلابی درآمد و سهم به سزایی در تشکیلات پرسنلی سپاه ایفا کرد.

 او مدت یک سال و نیم به عنوان مسئول بخش ارزیابی در امور پاسداران ستاد مرکزی فعالیت داشت و پس از آن به علت نیاز شدید شهربانی جمهوری اسلامی و اصرار مسئولین دایره سیاسی ایدئولوژیک شهربانی با تنی چند از برادران پاسدار از جمله شهید حسین کاوه در این دایره مشغول و مأمور به خدمت شد.

 بار‌ها به او پیشنهاد تصدی پست و مقام داده شد، اما نپذیرفت. او می‌گفت: من بالاترین مقام‌ها و منصب‌ها را با یک ساعت پاسداری انقلاب اسلامی عوض نمی‌کنم و بی‌صبرانه منتظرم که کارم در این دایره سبک شود و مثل یک پاسدار ساده دوباره کفن سبز پاسداری را بپوشم و به جبهه بروم. وی همراه با همرزمانش به جبهه اعزام می‌شد تا در عملیات فتح المبین شرکت کند که در بین راه به شهادت رسید.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها