روزنامه روس: آمریکا در برابر تقویت روابط ایران و عراق ناتوان است

به عقیده کارشناسان روس، سفر رئیس جمهوری ایران به بغداد، نقطه اوج توسعه روابط دوجانبه است و آمریکا با وجود تلاش زیاد، نمی‌تواند نفوذ ایران در عراق را کاهش داده و از توسعه روابط دو کشور همسایه جلوگیری کند.
کد خبر: ۳۳۷۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳ - 11March 2019

روزنامه روس: آمریکا در برابر تقویت روابط ایران و عراق ناتوان استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیه‌تا» امروز در تحلیلی می‌نویسد: «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران امروز، دوشنبه برای یک دیدار رسمی سه روزه به عراق سفر کرده است.

مهمترین موضوع مذاکرات رئیس جمهوری ایران با مقامات بلندپایه عراقی، تقویت روابط دوجانبه در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی، به رغم همه تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه تهران است. در حقیقت این مذاکرات نشان‌دهنده ناتوانی آمریکا در برابر نفوذ ایران در عراق است.

در حال حاضر حجم مبادلات بازرگانی بین ایران و عراق 12 میلیارد دلار است و دو کشور همسایه قصد دارند تا این رقم را تا 20 میلیارد دلار در سال افزایش دهند. به رغم اینکه ایالات متحده به شدیدترین شکل ممکن تلاش می‌کند تا روابط کشور‌های منطقه با جمهوری اسلامی ایران را محدود سازد، وضعیت روابط دو کشور همچنان در حال توسعه است.

«روسلان مامیدوف» مسئول هماهنگی شورای روابط بین‌الملل روسیه در گفت‌وگو با این روزنامه یادآور شده که خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و به دنبال آن اعمال تحریم‌های تمام عیار علیه تهران می‌تواند تاثیر منفی بر روابط اقتصادی دو کشور همسایه بگذارد. این در حالی است که روابط اقتصادی با ایران برای عراق، بخصوص در زمینه تامین انرژی برق این کشور اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع ایران و عراق دارای روابط جدی و تمام عیاری بوده و دستور کار کاملاً مشخص و خاص خود را دارد.

این کارشناس افزود: «آمریکایی‌ها در تماس دائم با مقامات عراقی هستند و به خوبی از نارضایتی آشکار عراقی‌ها از سیاست منطقه‌ای واشنگتن آگاه هستند. اظهارات اخیر دولت دونالد ترامپ در این باره که آمریکا حضور نظامی خود در عراق را به منظور بازدارندگی ایران، حفظ خواهد کرد، با واکنش شدید مقامات بغداد روبرو شد. رئیس جمهوری عراق در واکنش به این اظهارات به مقامات آمریکایی گوشزد کرد که حضور آن‌ها در این کشور تنها به خاطر مبارزه با تروریسم بوده و نه چیزی بیشتر از این. ضمنا لازم به یادآوری است که تماس‌های سیاسی بین مقامات تهران و بغداد طی 6 ماه اخیر افزایش قابل توجهی یافته و سفر آقای روحانی به بغداد نقطه اوج این تماس‌ها است.

مسائل عقیدتی روابط ایران و عراق را بسیار نزدیک و محکم کرده است

«آنتون مارداسوف» کارشناس نظامی روس نیز در گفت‌وگو با «نیزاویسیمایا گازیه‌تا» یادآور شده است: «برغم جنگ تحمیلی بین عراق و ایران در زمان «صدام حسین»، روابط دو کشور تنها جنبه همسایگی نداشته، بلکه با توجه به عقاید مذهبی شیعه به شدت به یکدیگر نزدیک بوده و وضعیت خاصی پیدا کرده است که نمی‌تواند تحت تاثیر سیاست‌های ضدایرانی آمریکا قرار بگیرد. ضمن اینکه عراق نیز برای ایران به خاطر وجود «کریدور شیعه» و راه ارتباطی بین چهار کشور ایران، عراق، سوریه و لبنان بسیار اهمیت دارد.»

به عقیده این کارشناس، مذاکرات کنونی رئیس جمهوری ایران با مقامات بلندپایه سیاسی و مذهبی عراقی، با توجه به این جهت گیری‌ها دارای اهمیت زیادی است و دولت آمریکا با وجود تلاش زیاد، نخواهد توانست مانعی برای توسعه روابط این دو کشور شیعه همسایه به وجود آورد.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار