دکتر مرتاض در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

روایت ناگفته‌ای از امدادرسانی در بیمارستان زیرزمینی فاو

دکتر «حاجب مرتاض» با اشاره به حضورش در فاو، گفت: در دوران حمله به فاو در بیمارستان فاطمه الزهرا (س) که در زیرزمینی بنا شده بود؛ مشغول به درمان مجروحان بودیم یک هفته تمام روز و شب بودن وقفه در حال کار بودیم و فقط از روز گذشت ساعت را متوجه می‌شدیم.
کد خبر: ۳۳۷۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۵ - 14April 2019

دکتر «حاجب مرتاض»، متخصص و جراح عمومی با وجود پیشنهادات و درخواستهای خارجی، ماندن در ایران و استان یزد و خدمت به هموطنان را بر رفتن، ترجیح داد.

دکتر حاجب مرتاض فرزند میرزا عزیزالله در سال 1310 در یزد به دنیا آمد و در سال 1329 در رشته پزشکی دانشگاه تهران مشغول به تحصیل می شود و آرزوی بزرگ و شخصی اش، آبادی ایران و پیدا کردن جایگاهی که ایران سزاوار آن است، می باشد. 

دکتر حاجب مرتاض که در زمان هشت سال دفاع مقدس در حوزه درمان فعالیت های موثری داشته است، در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در یزد، با اشاره به امنیت کنونی کشور، اظهار داشت: اگر مقاومت مردم در برابر هجوم دشمنان بعثی نبود الان برخی از شهرهای میهن عزیزمان از آنِ ایران نبود. امنیت و آرامش کنونی را مدیون شهدا و ایثارگران هستیم.

این فعال حوزه درمان دفاع مقدس، تاکید کرد: در هشت سال دفاع مقدس مجروحان جنگی را به بیمارستان گودرز منتقل می کردند و همکاران بهداشت و درمان آنجا روند پزشکی مجروحان را ادامه می دادند.

وی با اشاره به حضورش در فاو، یادآور شد: در دوران حمله به فاو در بیمارستان فاطمه الزهرا(س) که در زیرزمینی بنا شده بود؛ مشغول به درمان مجروحان بودیم یک هفته تمام روز یا شب بودن را فقط از روز ساعت متوجه می شدیم.

دکتر مرتاض افزود: بخاطر نا امنی منطقه فاو جرات خروج از بیمارستان زیرزمینی را نداشتیم و برای استراحت فضای خیلی کوچکی داشتیم که دونفر به زحمت می توانستند در آنجا بخوابند.

این متخصص و جراح عمومی در ادامه از حضور گسترده و داوطلبانه مردم گفت و ادامه داد: آنقدر روحیه همدلی و کمک به هم نوع در مردم بود که یادم هست پدری که خود فرزند خردسالی به همراه داشت برای کمک به مجروحان به بیمارستان آمده بود.

وی بیان کرد: در مناطث جنگی به دلیل استاندارد نبودن اتاق عمل فقط کارهای ابتدایی همچون متوقف کردن خونریزی و ثابت کردن شکستی های مجروحین را انجام می دادیم و بعد آنان را برای ادامه روند درمانشان به عقب انتقال می دادیم.

دکتر حاجب مرتاض وضعیت فعلی پزشکی ایران را از لحاظ درمانی و تجهیزات مطلوب دانست و اذعان کرد: ایران از جمله کشورهایی است که در همه عرصه ها خصوصا در زمینه درمان، پیشرفت چشمگیری داشته است که این را مدیون جانفشانی ها، ایثارگری ها و شجاعت ها مردان بزرگ هستیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار