عمر چلیک:

آمریکا با موضع گیری درباره تصمیم ترکیه در خرید اس 400 خطر قرمز را رد می‌کند

سخنگوی دفتر حزب حاکم «عدالت و توسعه»، موضع آمریکا درباره تصمیم آنکارا برای خرید سامانه اس 400 را هدف انتقاد قرار داد.
کد خبر: ۳۳۷۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۳ - 11March 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، ترکیه از موضع‌گیری آمریکا درباره تصمیم آنکارا برای خرید سامانه اس۴۰۰ از روسیه انتقاد کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «عمر چلیک» سخنگوی دفتر حزب حاکم «عدالت و توسعه» در این مورد گفت: «آمریکا با موضع‌گیری درباره اقدام ترکیه برای خرید سامانه دفاعی اس ۴۰۰ از روسیه خط قرمز را رد می‌کند.»

چلیک که در جریان یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت، تاکید کرد که پس از اینکه آمریکا در جریان ناآرامی‌های سوریه به درخواست ترکیه برای فروش سامانه موشکی پاتریوت پاسخ نداد، آنکارا تصمیم گرفت که از روسیه سامانه موشکی بخرد.

قصد ترکیه برای خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه تازه‌ترین موضوع برای تنش در روابط دو کشور متحد ناتو، آمریکا و ترکیه است. پیشتر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به ترکیه در صورت خرید سامانه روسی اس ۴۰۰ به شدت هشدار داده بود.

سخنگوی دفتر حزب حاکم «عدالت و توسعه» افزود: «هم پیمانان ناتو باید از ترکیه که حریم هوایی آن، نقض شده است، حمایت کنند.» و گفت که ترکیه هیچ گزینه دیگری نداشت.

چلیک همچنین تاکید کرد که آمریکا پیشتر با اینکه چنین سامانه‌ای از یکی دیگر از کشور‌های عضو ناتو خریداری شود، مخالفتی نداشت.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه هم پیشتر گفته بود: «موضوع بر سر اس ۴۰۰ نیست بلکه دلیل (فشار‌های آمریکا) آن است که ترکیه مواضع مستقل خودش را در قبال تحولات منطقه به ویژه سوریه اتخاذ می‌کند».

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اول اسفندماه طرحی را امضا کرده که تحویل جنگنده‌های «اف-۳۵» به ترکیه را تا زمان روشن شدن وضعیت خرید سامانه روسی «اس-۴۰۰» توسط ترکیه، به حالت معلق در می‌آورد.

ترکیه یکی از کشور‌های عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و آمریکا مدعی است که ورود اس ۴۰۰ به شبکه پدافندی ناتو می‌تواند نقاط ضعف جنگنده‌های کشور‌های عضو این پیمان را برای روسیه آشکار کند. علاوه بر این، کارشناسان آمریکایی می‌گویند واشنگتن نگران است که وابستگی به جنگ‌افزار‌های روسی، آنکارا را بیش از پیش به سمت مسکو سوق دهد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار