یادداشت/ ایرج مزارعی

باتلاق ترامپ برای جهان آینده

آنچه که از قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی به سهولت قابل دریافت است هدیه ترامپ به نتانیاهو در شرایط انتخابات داخلی این کشور، رضایت لابی صهیونیستی در داخل آمریکا و جذب افکار عمومی اسراییل به سمت نتانیاهو است که صد البته این اقدام به جز ایجاد یک باتلاق کشنده برای اسراییل و حتی کشور‌های حامی آن‌ها در جهان سودی دیگر نمی‌تواند داشته باشد.
کد خبر: ۳۴۰۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰ - 10April 2019

باتلاق ترامپ برای جهان آینده با تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران

گروه استان‌های دفاع‌پرس - «ایرج مزارعی» کارشناس روابط بین الملل و مدرس دانشگاه؛ یکی از پدیده های سیاسی نو در نظام بین الملل و علم روابط بین الملل تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط دولت آمریکا و ترامپ است که همه کارشناسان و اساتید علوم سیاسی جهان و ایران را به جهت عدم پختگی و مغرضانه بودن آن به تعجب، حیرت و واکنش واداشته است.

این سیاست های توسعه طلبانه و مغرضانه از همان ابتدا واکنش های متعددی را در جهان و کشور ایران در پی داشته است، به طوری که در همان ابتدا اجماع کشورهای جهانی به جز اسراییل و بحرین را در پی داشت و واکنش شدید روسیه را بخود دید و همه کشورهای جهان این سیاست نوین آمریکا را مورد نقد جدی و اساسی خود قرار دادند.

در داخل کشور ایران نیز همه مسئولین و مردم در یک اقدام هوشمندانه و کاملا منسجم این سیاست نکوهیده را منکوب کردند به طوری که به عنوان مثال نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یک واکنش سریع و در بیانیه‌ای که توسط 255 نماینده از 290 نماینده مجلس ایران صادر شد، تاکید کردند که ما به هر گونه تصمیم اتخاذ شده علیه سپاه سریعا واکنش مقابله به مثل نشان خواهیم داد.به گونه ای که رهبران آمریکایی که خودشان عامل و حامی تروریسم در منطقه خاورمیانه هستند از این تصمیم بی جا و احمقانه خود پشیمان شوند.

آنچه که از این اتفاق به سهولت قابل دریافت است هدیه ترامپ به نتانیاهو در شرایط انتخابات داخلی این کشور، رضایت لابی صهیونیستی در داخل آمریکا و جذب افکار عمومی اسراییل به سمت نتانیاهو است که صد البته این اقدام به جز ایجاد یک باتلاق کشنده برای اسراییل و حتی کشورهای حامی آنها در جهان سودی دیگر نمی تواند داشته باشد.

همانطور که عنوان شد با توجه به اینکه برای اولین بار است که یک واحد نظامی از ارتش یک کشور در چنین فهرستی قرار داده شده و تروریستی ارزیابی می شود،  ایران نیز در یک واکنش و پاسخ سریع ضمن محکوم کردن این حرکت خصمانه اعلام کرده است که ارتش آمریکا خود یک سازمان حامی تروریست جهانی است و فرماندهی مرکزی آمریکا در غرب آسیا موسوم به "سنتکام" و همه نیروهای وابسته به آن را گروه تروریستی اعلام می کند.

در پایان باید عنوان کنیم که هم زمانی این استراتژی خصمانه آمریکا با روز پاسدار و ولادت حضرت امام حسین (ع)، اولا بیانگر مسیر درست و انقلابی و استکبار ستیزی سپاه پاسداران در این چهل سال پیروزی انقلاب است که این جوری زمینه عصبانیت و پرخاشگری آمریکا را فراهم کرده است.

 ثانیا بار دیگر ترامپ با این سیاست خود یعنی خارج کردن گروهک تروریستی منافقین که دستشان به خون ۱۷ هزار شهید و انسان مومن و پاک آغشته است و وارد کردن سپاه پاسداران به گروهای تروریستی ساختارمند و سازمان یافته است.

ضمن زیر سوال بردن تمام منابع حقوق بین الملل و دکترین های موجود حقوقی در این زمینه پنجره ای جدید از بحران را برای جهان گشوده است که باید عقلای هیات حاکمه آمریکا اگر عقلی برای آنها در این شرایط مانده باشد با ابر رایانه ها و سامانه های محاسباتی و اطلاعاتی خود این خطر را به آمریکا هشدار دهند و مانع ظهور تنش و بحران های جدید در جهان و منطقه غرب آسیا بشوند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار