آیت‌الله علم‌الهدی:

جامعه هنرمندان، بازوی عملیاتی توسعه آثار دفاع مقدس هستند

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر اینکه در حوزه هنر انقلاب و دین باید ابتدا بازارسنجی کنیم و بعد به دنبال تولید آثار برویم، گفت: در حوزه حفظ آثار دفاع مقدس و توسعه آثار آن باید با بهره‌گیری از هنرمندان، عرصه عملیاتی قوی‌ای را به وجود آورد.
کد خبر: ۳۴۱۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۴ - 13April 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی، سردار سرتیپ‌دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، «میثم مرادی» رئیس حوزه هنری این استان، «محمدعلی چمی‌گو» مدیر مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و  سایر مدیران استان خراسان رضوی و جمعی از هنرمندان، امروز (شنبه 24 فروردین‌ ماه) با آیت‌الله «سیداحمد علم‌الهدی»، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، دیدار کردند.

آیت‌الله علم‌الهدی در این دیدار با بیان اینکه در حوزه هنر انقلاب و دین باید ابتدا بازارسنجی کنیم و بعد به دنبال تولید آثار برویم، اظهار داشت: لازمه حفظ آثار دفاع مقدس، تولید و توسعه آثار است و فقط از این طریق می‌توانیم آثار را در حوزه دفاع مقدس حفظ کنیم.

نماینده ولی فقیه در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه حفظ آثار دفاع مقدس، باید عرصه عملیاتی قوی‌ای در توسعه آثار با بهره‌گیری از هنرمندان به وجود بیاید و همه حمایت‌ها نیز به سمت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برود تا این اداره کل، نقش مرکزیت را در استان داشته باشد.

سردار یوسفعلی‌زاده در این دیدار، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته توسط اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی در حوزه ادب و هنر اظهار داشت: جایزه ادبی یوسف با موضوع داستان کوتاه دفاع مقدس هر سال برگزار می‌شود. در هفتمین دوره جایزه ادبی یوسف که در سال 1396 برگزار شد، از 28 برگزیده کشوری این دوره، هفت برگزیده از استان خراسان رضوی بودند که 25 درصد از کل جوایز سطح کشور را به خود اختصاص دادند که این موفقیت بی‌سابقه بود.

وی افزود: در هشتمین دوره استانی جایزه ادبی یوسف نیز در سال گذشته حدود 260 داستان کوتاه به دبیرخانه استانی رسید که از نظر تعداد آثار، جزءِ برترین استان‌ها بودیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی در ادامه به برگزاری جشنواره استانی شعر دفاع مقدس با عنوان «سروهای آسمانی» اشاره کرد و افزود: تاکنون هفت دوره جشنواره شعر دفاع مقدس در استان برگزار شده است. در هفتمین جشنواره استانی شعر دفاع مقدس، افزون بر یک هزار و 200 اثر از حدود 400 شاعر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود. ضمن این‌که خانم «منیره هاشمی» از این استان، در اسفندماه سال گذشته حائز رتبه نخست در کنگره سراسری شعر دفاع مقدس شد.

این مسئول سپس در خصوص جشنواره فیلم دفاع مقدس مطالبی را بیان کرد و گفت: فراخوان اولین جشنواره فیلم دفاع مقدس استان خراسان رضوی با عنوان «کهربا» اعلام شده و دبیرخانه آن شکل گرفته است. موضوعات این جشنواره ایثار، شهادت، مقاومت و پایداری است که بخش‌های ویژه نقش دفاع مقدس در ابعاد اقتصاد مقاومتی، نقش دفاع مقدس در الگوسازی فرهنگی، نقش دفاع مقدس در سبک زندگی و نقش دفاع مقدس در عدالت و مبارزه با فساد را شامل می‌شود.

یوسفعلی‌زاده قالب‌های جشنواره فیلم «کهربا» را مستند، داستانی، فیلمنامه، پویانمایی، نماهنگ و فیلم کوتاه و بلند ویدئویی عنوان کرد و ابراز داشت: مهلت ارسال آثار، پایان مردادماه تعیین شده است و آیین پایانی آن در هفته دفاع مقدس سال جاری برگزار خواهد شد.    

وی در ادامه در خصوص تولید آثار ادبی گزارشی ارائه کرد و افزود: اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، سالانه بین 100 تا 200 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس را ارزیابی و ممیزی می‌کند. این اداره‌کل در سال گذشته از حدود 70 اثر حمایت مادی و معنوی کرده است. همچنین نهضت تولید آثار تاریخ شفاهی را در اواخر سال 1397 پایه‌ریزی کرد که در سال جاری با یاری نهادهای سطح استان، عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در پایان سخنانش در خصوص تهیه طرح تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس، راه‌اندازی دفاتر نمایندگی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان‌های استان و حمایت از تدوین، تألیف و انتشار کتاب در حوزه ادبیات و تاریخ شفاهی دفاع مقدس در استان، مطالبی را بیان کرد.

در این دیدار که توسط حوزه هنری استان خراسان رضوی ترتیب داده شده بود جمعی از هنرمندان دغدغه­‌ها و نقطه نظرات خود را در خصوص تقویت آثار هنرمندان انقلابی در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بیان کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار