یادداشت/ سیروس فتح‌اله

«زلزله» در ناتوی عربی

ناتوی عربی با خروج مصر در آستانه فروپاشی قرار گرفته است؛ بنابراین روزهای آینده باید منتظر خروج سایر اعضای این ائتلاف ماند، چون برخی از کشورهایی که عضو آن هستند، هیچ تمایلی برای دشمنی با جمهوری اسلامی ایران ندارند.
کد خبر: ۳۴۱۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۶ - 15April 2019

زلزله در ناتوی عربی علیه ایرانگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- سیروس فتح‌اله اتی‌کندی؛ رهبران آمریکا از بدو شروع انقلاب اسلامی با توطئه و ترفندهای بی‌شماری به دنبال سرنگونی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده و هستند؛ بنابراین آن‌ها برای تحقق این مهم از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نکرده و نخواهند کرد و کما اینکه ملاحظه می‌کنیم با سرکار آمدن دولت جدید در آمریکا نه‌تنها طرح دولت قبلی برای سرنگونی نظام مقدس جمهوری اسلامی متوقف نمی‌شود، بلکه طرح‌های جدیدی برای محدود کردن قدرت آن به طرح‌های قبلی اضافه می‌شود تا شاید به کمک طرح‌های جدید قدرت این نظام مردم سالار که همه طرح‌ها و برنامه‌های آمریکایی‌ها را بر هم می‌زند، سرنگون یا تضعیف کنند.

چهل سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد؛ این انقلاب هرچند در طول این 4 دهه با فراز و فرودهایی همراه بوده است؛ اما مثل یک کوه استوار تمام قد ایستاده و هیچ کدام از توطئه‌هایی که برای تضعیف آن از سوی دشمنان طراحی می‌شود، بر استقامت و ماندگاری آن تاثیر نگذاشته است و با قدرت به مسیر خود ادامه می‌دهد. 40 سال است که کشورمان را به بهانه‌های مختلف تحریم و تهدید می‌کنند. رژیمی را علیه کشورمان تحریک می‌کنند تا با جنگی نابرابر این نظام را سرنگون کنند.( هرچند جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی خسارات سنگین انسانی و اقتصادی متحمل شد، اما چون دشمن به هیچ یک از اهداف مورد نظر خود نرسید، ایران پیروز آن جنگ شناخته شد.)

البته دشمن تا کنون در تحریم‌ها که یکی دیگر از ترفندهای نظام سلطه برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران است، به هدف مدنظر خود نرسیده است، اما این مسئله را هم انکار نمی‌کنیم و می‌دانیم که دشمن به کشور خسارات وارد کرده است؛ اما تا به هدف نرسد، پیروزی کامل در دسترس او نیست و قطعا با عزم ملی و نگاه به تولید داخلی از این بحران نیز به سلامت عبور خواهیم کرد.

جالب است که اقدامات و توطئه‌های آمریکایی‌ها علیه ایران خود به خود موجب وحدت و همدلی بین ملت و نظام می‌شود، خروج ترامپ از «برجام» و درج نام «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» در فهرست گروه‌های تروریستی موجب وحدت و همدلی ملت و نظام شد. این وحدت و انسجامی که بین طیف‌های مختلف سیاسی در کشورمان بوجود آمده است، ضربه سنگینی بر طرح و توطئه دشمن بود تا دشمن در تصمیم خود تجدیدنظر کند؛ چرا که دشمن به این نتیجه رسیده است که با هیچ توطئه‌ای نمی‌تواند این ملت را نسبت به نظامش دلسرد کند و بر همین اساس است که آن‌ها مدام در فکر توطئه جدیدی علیه کشورمان هستند.

چون «قدرت» و «نفوذ» ایران در پرونده‌های منطقه‌ای و «شکست‌ناپذیری» این کشور در مقابل توطئه‌های متعدد آمریکایی‌ها خواب خوش را از چشمان یانکی‌ها و متحدان آن می‌رباید و همه طرح‌های آن‌ها را برای تجزیه منطقه خاورمیانه خنثی و بی‌اثر می‌کند؛ لذا آمریکایی‌ها برای عبور از این بحران به فکر تشکیل ائتلافی تحت عنوان «ناتوی عربی» با محوریت عربستان سعودی افتادند؛ این در حالی است که بسیاری از کارشناسان زبده نظامی در آمریکا و اروپا تشکیل ناتوی عربی در تقابل با ایران را امری غیرواقعی دانسته و از آن به عنوان شوی نمایشی دولت عربستان یاد می‌کنند؛ دولتی که با صرف ده‌ها میلیارد دلار در جنگ با انصارالله یمن نتوانسته به کوچک‌ترین موفقیتی دست پیدا کند، چگونه می‌خواهد رهبری این ائتلاف را برعهده گیرد!

البته همانطور که در یادداشت‌های قبلی هم به این موضوع اشاره شده است، این ائتلاف محکوم به شکست است و به هیچ‌وجه به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. این طرح قرار بود با مشارکت ۶ عضو شورای همکاری خلیج فارس، «مصر» و «اردن» سدی در برابر فعالیت‌های ایران در منطقه باشد.

اساس پیشنهاد تأسیس این ائتلاف در سال ۲۰۱۷ از سوی ریاض مطرح شد؛ اما با گذشت تقریبا دو سال از زمان اعلام آن اجرای آن به جایی نرسیده است و این روزها خبرهایی می‌رسد که این ائتلاف تشکیل نشده در آستانه فروپاشی قرار گرفته است؛ چراکه مصر در خبری غیرمنتظره اعلام کرد که دیگر نمی‌خواهد در این طرح حضور داشته باشد.

تحلیلگران نیز بر این باورند که مصر تنها خارج شونده این ائتلاف نخواهد بود و کشورهای دیگری هم از آن خارج خواهند شد که این ضربه مهلکی به بلندپروازی‌های «محمد بن سلمان» شاهزاده خام و بی‌تجربه سعودی است.

اما علت خروج مصر از این ائتلاف واضح است؛ چون مصر نمی‌خواهد با ایران تنش داشته باشد. مصر بزرگ‌ترین ارتش در جهان عرب است این خروج از ائتلاف سعودی مورد حمایت قوی دونالد ترامپ به مثابه ضربه‌ای به آن محسوب می‌شود.

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رأی الیوم نیز معتقد است که «مصر خواهان افزایش تنش با ایران و ورود به جنگ مذهبی با تحریک آمریکایی-سعودی نیست. رئیس جمهور مصر نمی‌خواهد که تحولات الجزایر و سودان در مصر تکرار شود. ناتوی عربی که اساسش طایفه‌ای و فرقه‌گرایی برای غرق کردن منطقه در جنگ‌های مذهبی است که نتیجه‌ای به نفع اسرائیل است به مرحله احتضار نزدیک می‌شود و بعید نیست که عضویتش به عربستان و بحرین و امارات محدود شود.»

در نهایت می‌توان گفت که ناتوی عربی در آستانه فروپاشی قرار گرفته است و باید منتظر ماند که در روزهای آینده اعضای آن یکی یکی از این ائتلاف خارج خواهند شد؛ چون برخی کشورهای ائتلاف پوشالی ناتو تمایلی برای دشمنی با جمهوری اسلامی ایران ندارند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها