عقب‌نشینی سفیر فرانسه در آمریکا از مواضع برجامی در پی هشدارهای ایران

سفیر فرانسه در آمریکا در پی دیپلماسی پنهان و آشکار وزارت امور خارجه ایران توییت‌های خود درباره برجام را حذف کرد.
کد خبر: ۳۴۱۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۷ - 14April 2019

عقب‌نشینی سفیر فرانسه در آمریکا از مواضع برجامی در پی هشدارهای ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «جرارد آرود»، سفیر فرانسه در آمریکا در پی دیپلماسی پنهان و آشکار وزارت امور خارجه توییت‌های خود درباره برجام را حذف کرد.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به توییت سفیر فرانسه در آمریکا، در پیامی توییتری و هشدارآمیز نوشته بود: «اگر توییت های جرارد آرود بیانگر موضع فرانسه باشد، ما با نقض عمده‌ ماهیت و هدف برجام و قطعنامه 2231 مواجه هستیم. پاریس باید سریعاً دراین‌رابطه شفاف‌سازی کند و یا ما مطابق با آن اقدام خواهیم کرد».

همچنین، امروز فیلیپ تیبو سفیر جدید جمهوری فرانسه در تهران توسط آقای سید حسین سادات‌میدانی رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری اجرای برجام به وزارت امور خارجه احضار شد، این در حالی بود که آقای تیبو امروز بعد از ظهر رونوشت استوارنامه خود را به محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران تقدیم کرد.

در جلسه احضار سفیر فرانسه، طرف ایرانی با اشاره به توییت‌های منتسب به سفیر فرانسه در واشنگتن که محتوای آنها از نظر کشورمان به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست، خواستار توضیح دولت فرانسه شده اعلام کرد در صورتی که اظهارات مزبور مورد تأیید دولت فرانسه بوده و بیان‌کننده مواضع رسمی این کشور باشد، این امر در مخالفت آشکار با اهداف و مفاد برجام خواهد بود و چنانچه به‌نحوی رضایت‌بخش به این مسئله رسیدگی نشده و موضوع فیصله نیابد، جمهوری اسلامی موضوع را براساس سازوکارهای پیش‌بینی‌شده در برجام پیگیری کرده و حق خود برای هرگونه واکنش مقتضی را محفوظ می‌داند.

سفیر فرانسه در آمریکا شامگاه شنبه مدعی شده بود که بعد از انقضای برخی از مفاد توافق هسته‌ای برجام، ایران مجاز به غنی‌سازی اورانیوم نخواهد بود.

در توییت‌های آرود که حذف شدند آمده بود:  «نادرست است که بگوییم با پایان یافتن برجام، ایران مجاز به غنی‌سازی اورانیوم خواهد بود. ذیل پیمان منع اشاعه (ان‌پی‌تی) و پروتکل الحاقی آن، ایران بایستی تحت نظارت‌های شدید ثابت کند که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش غیرنظامی هستند... همان‌طور که سال 2002 تصریح کردیم که غنی‌سازی اورانیوم بدون داشتن یک برنامه باورپذیر غیرنظامی در زمینه هسته‌ای ذیل ان‌پی‌تی غیرقانونی است می‌توانیم سال 2025 هم همین واکنش را اگر لازم باشد داشته باشیم. آن موقع تحریم‌هایی تحمیل شدند. تحریم‌ها می‌توانند مجدداً اعمال شوند. بعد از برجام، هیچ بند غروب آفتاب وجود ندارد».

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار