به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از مشهد، به مناسبت بزرگداشت هفته بسیج دومین مجمع بزرگ نخبگان و اندیشمندان بسیجی ناحیه مقاومت بسیج سپاه ابوذر مشهد با حضور جمعی از نخبگان و فرماندهان پایگاههای مقاومت در فرهنگسرای قرآن و عترت برگزار شد. دکتر سید امیرحسین قاضیزاده هاشمی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی سخنران ویژه این مراسم بود.
دکتر قاضیزاده تاریخ و گذر زمان را صحنه عبرت دانست و به بازخوانی بخشی از تاریخ قوم بنیاسرائیل پرداخت و گفت: یکی از دلایلی که داستان قوم بنیاسرائیل در قرآن آمده، این است که بنیاسرائیل در دورهای از تاریخ قوم برگزیده بود. قوم برگزیدهای که خداوند در مسیر هدایت و حمایت آنها پیامبران فراوانی و امکانات مادی زیادی در اختیارشان گذاشت اما این قوم برگزیده کارشان بهجایی رسید که دشمن خدا شدند.
وی در ادامه افزود: وجود نعمت در دورهای برای قومی به معنای ضمانت برای استمرار آن نعمت نیست بلکه آن قوم باید لیاقت خود را در بهرهمندی از آن نعمت ثابت کند.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به جنگ نرم دشمن در دوران بعد از جنگ اشاره کرد و خاطرنشان کرد: جنگ نرم، جنگی است که در عرصههای فرهنگی اقتصادی و اجتماعی صورت گرفته و در مقابل جنگ نظامی است که از همه خطرناکتر جنگ در حوزه فرهنگ است. دورهای در تاریخ انقلاب دوره تهدیدات سخت علیه نظام بود که در مسیر شکلگیری و پیروزی و تثبیت انقلاب در آن دوره غلبه با برخورد سخت بود این تهدیدات در قالب برخوردی که در زمان طاغوت از طریق زندان، تبعید و اعدام پیش میآمد آغاز شد و تا تهدیدات سخت در اوایل انقلاب مثل اعلام خودمختاری بعضی از مناطق مرزی و کودتا و تا پایان جنگ تحمیلی ادامه داشت.
دکتر قاضیزاده آغاز جنگ نرم دشمن را بعد از پایان جنگ، علیه نظام اسلامی در سه محور تغییر سبک زندگی، سرمایهگذاری بر روی نخبگان و تحریم اقتصادی دانست و گفت: بعد از دوران جنگ دشمنان انقلاب در سه محور در حوزه جنگ نرم فعالیتهای خود را علیه نظام آغاز کردند که بهتدریج در حال افزایش است. محور اول دشمن اقدامات گستردهای را در تغییر سبک زندگی شروع کرد بطوریکه رفاه موضوع اصلی جامعه اسلامی بشود و جامعه اسلامی به رفاه خو بگیرد. دشمن میداند اگر رفاه در جامعه اسلامی حاکم نشود بازهم افراد آن جامعه حاضر به ایثارگری هستند هدف دشمن از این اقدام این است که عنصر ایثار در جامعه از بین ببرد و نظام ارزشی ما تغییر کند و ذیل آن نیز سبک زندگی تغییر کرده و ارزشها و ضد ارزشها جایشان عوض شود. محور دوم فعالیت دشمن سرمایهگذاری بر روی نخبگان و یا فرزندان آنها است تا با این اقدام بین آنها و نظام فکری غرب علقه ایجاد کند و سی سال است روی این موضوع کارکردهاند تا پیوست و همبستگی بین نخبگان و نظام فکری غرب ایجاد کنند تا در زمان خطر آن فرد انقلابی دیگر نتواند تصمیمات انقلابی علیه دشمن اتخاذ کند و با دشمن کنار بیاید. محور سوم تحریم و فشار اقتصادی است که آن را طرحریزی کردند. دشمن معتقد است آن جامعهای از تحریم تأثیر میپذیرد که در قلبش آرمانهای خود را قربانی کرده باشد وگرنه نمیتواند آن جامعه را با فشار اقتصادی بهزانو درآورد نمونههای این مسئله در دوران صدر اسلام در شعب ابیطالب و در دوره کنونی در غزه اتفاق افتاده است و مردم در این دو مقطع تاریخی به این مطلب رسیدند که باید در مسیر حق مجاهدت کرده و فشارهای اقتصادی را تحمل کنند و از آن تأثیر نپذیرند. دشمن در جنگ نرم سعی در تغییر باورها و ارزشها دارد تا با تغییر آن فشار دشمن و جنگ دشمن بر جامعه تأثیر بگذارد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد: دشمن در جنگ نرم دو مرحله را پیگیری میکند مرحله ابتدایی و مرحله نهایی. در مرحله ابتدایی مدل دشمن مرعوبسازی ست یعنی کاری کند که بااینکه جامعه به دشمنی دشمن واقف است اما خودش را در مقابلش بیچاره بداند و تسلیم او شود نمونه آن اتفاقاتی ست که در عراق توسط داعش رخداده است. در مرحله نهایی نیز دشمن سعی دارد با تغییر باورها، افراد جامعه نظام ارزشی و ملی و دینی خود را رها کرده و نظام او را بهعنوان یک نظام ارزشی بپذیرد و به این یقین برسد که راه نجاتش در همشکل شدن با آنها است.
دکتر قاضیزاده پردوام و پرتحرک و انعطافپذیر بودن را از ویژگیهای جنگ نرم دانست و گفت: ویژگیهای جنگ نرم عبارتاند از خیلی آرام و زیرسطحی انجام میشود، پایدار و پردوام است، پرتحرک و پوینده است، اسطوره ساز است، هیجان ساز است، به افراد انرژی میدهد، روی آسیبها تمرکز میکند و از نقاط ضعف جامعه ورود پیدا میکند، تکبعدی نیست و چندوجهی است، تضادآفرین است و بین افراد و جامعه ایجاد تضاد میکند، چندمرحلهای بوده و انعطافپذیر است و از فناوری روز استفاده میکند.
وی هدف دشمن را از اجرای جنگ نرم علیه نظام اسلامی ایجاد یاس و ناامیدی در بدنه کشور دانست و خاطرنشان کرد: اهداف جنگ نرم دشمن از بین بردن معنویات، تبدیل نقطه قوت به نقطهضعف، واردکردن ضربه به نیروی انسانی معتقد و وادار کردن به تسلیم، ایجاد فضای یأس و ناامیدی، انزوای نخبگان، کاهش مشارکت جامعه در پیگیری امور مربوط به خود، اغفال خواص، انحراف ذهن مردم از دشمنی دشمن.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنانش خودسازی فردی و احساس وظیفه در قبال جامعه در مقاطع مختلف راه مقابله با جنگ نرم دانست و گفت: روش مقابله با جنگ نرم دشمن در مرحله اول خودسازی در زمینههای فکری و رفتاری است که بحثهای اعتقادی در جهت خودسازی فردی نقش مهمی را ایفا میکند نقطهضعف ما در خودسازی عدم آگاهی نسبت به دو اصل دین یعنی توحید و معاد است که اگر در این دو زمینه آگاهیهای خود را بالا ببریم میتوانیم در مقابل این هجمه دشمنان مقاومت کنیم. در مرحله دوم ما نسبت به خانواده و جامعه و کل جهان و تمام تاریخ از هبوط حضرت آدم تاکنون و حتی نسبت به آیندگان وظیفهمندیم. ما باید برای موفقیتمان در مقابله با جنگ نرم نیتهایمان را خالص کنیم تا خداوند نیز راه و روش صحیح را به ما نشان دهد و به اقدامات ما برکت داده و قلوب و عالم را به ما متوجه کند.