ظریف در نامه‌ای به همتایان خود:

همه برای جلوگیری از اقدام یکجانبه آمریکا دست به کار شوند

ظریف در نامه‌ای به همتایان خود اقدام اخیر دولت ترامپ در تروریستی اعلام کردن سپاه را یکی از جدی‌ترین تهدید‌ها علیه نظم بین‌المللی برشمرد و گفت: همه دولت‌ها برای جلوگیری از تحقق چنین برنامه اقدام یکجانبه و شرورانه‌ای باید دست به کار شوند.
کد خبر: ۳۴۲۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۴ - 17April 2019

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نامه‌ای مشروح خطاب به وزرای امور خارجه کشور‌های جهان، با اشاره به تبعات خطرناک حقوقی و سیاسی بدعت اخیر رژیم آمریکا در تروریست نامیدن بخشی از نیروی نظامی رسمی یک دولت مستقل که عضو سازمان ملل متحد و عضو کنوانسیون‌های بین المللی در حوزه حقوق بشردوستانه (حقوق ناظر بر درگیری‌های مسلحانه) است، اظهار داشت: البته بی شک دولت‌های مختلف در خصوص بسیاری از موضوعات بین المللی دچار اختلاف نظر و دیدگاه هستند، اما در دنیای پس از جنگ جهانی دوم، همه ما پذیرفته‌ایم که هر اختلافی که تداوم آن بتواند صلح و امنیت بین‌المللی را به مخاطره بیفکند را از طرق مسالمت آمیز و در چارچوب حقوق بین الملل و منشور ملل متحد حل و فصل کنیم.

وی افزود: اگرچه دولت‌های قبلی آمریکا اغلب به این قواعد و اصول اساسی این ساختار بی اعتنایی کرده و آن‌ها را نقض کرده‌اند؛ اما دولت فعلی این کشور در حال انجام تحرکات و ایجاد رویه‌های خطرناکی است که غایت آن‌ها ویرانی و نابودی کل این ساختار است.

ظریف اقدام اخیر آمریکا را یکی از جدی‌ترین تهدید‌ها علیه نظم بین المللی خواند و افزود: اثرات این عمل خطرناک صرفا محدود به فرسایش و نابودی تمامیت نظم جهانی در دراز مدت نمی‌شود بلکه این اقدام -که با تحریک و حمایت برخی عناصر ایدئولوژیک در دولت کنونی آمریکا و نیز معدودی رژیم‌ها در منطقه ما صورت گرفته - بخشی از یک تلاش کلی‌تر و فوری‌تر است که با هدف افزایش شدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا و از بین بردن تمام سازوکار‌های کاهش تنش و نابود کردن گزینه‌های سیاسی و زایل کردن ابزار‌های صلح آمیز برای حل اختلاف انجام می‌شود تا نهایتا چاره و گزینه دیگری جز توسل به مواجهه مستقیم باقی نماند.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از این نامه تاکید کرد: این اعلام شناسایی به همراه اتهامات جعلی مبنی بر وجود «ارتباط» بین ایران و القاعده بخشی از برنامه‌ای هستند که با هدف آماده سازی افکار عمومی مردم آمریکا برای یک ماجراجویی جدید در منطقه غرب آسیا طراحی شده تا زمینه را برای قوه مجریه آمریکا فراهم کند که بتواند مدعی دارا بودن اختیار قانونی برای استفاده از نیروی نظامی علیه یک کشور دیگر شود.

وزیر امور خارجه در این نامه تصریح کرد: همه دولت‌ها برای جلوگیری از تحقق چنین برنامه اقدام یکجانبه و شرورانه‌ای باید دست به کار شوند.

وی همچنین در این نامه با اشاره به سابقه اعمال دارای ماهیت تروریستی که از سوی نیرو‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا ارتکاب یافته‌اند، به همتایان خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در یک عمل متقابل، فرماندهی مرکزی نیرو‌های مسلح آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به سنتکام را به عنوان سازمان تروریستی مورد شناسایی قرار داده است.

با این حال، وی تصریح کرده است که به رغم نمونه‌های متعدد از ماهیت تروریستی اقدامات این نیروها، اقدام کشورمان در شناسایی این بخش از نیرو‌های رسمی آمریکا صرفا در مقام رفتار متقابل بوده و موضع حقوقی کشورمان در قبال اصل حقوقی بین المللی «برابری حاکمیت دولت‌ها» و نیز تعریف تروریسم تغییری نکرده است.

ظریف همچنین در بخش‌های بعدی این نامه، با مقایسه اقدامات جنایتکارانه نیرو‌های آمریکا در منطقه و حمایت‌های آشکار و پنهان آن‌ها از سازمان‌های تروریستی و افراطی - که حتی در زمان مبارزات انتخاباتی مورد اذعان رییس جمهور کنونی این کشور قرار گرفت - با مجاهدت‌های مستمر و فداکاری‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مسیر مبارزه با گروه‌های تروریست و افراطی که از شهر‌های دورافتاده کالیفرنیا و شهر‌های اروپایی گرفته تا کابل و بغداد به طور مستمر به کشتار انسان‌ها و دهشت پراکنی پرداخته‌اند، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در پرتو این حقایق است که قویا اقدام غیرقانونی و تحریک کننده آمریکا را محکوم کرده و نسبت به تبعات درازمدت و عواقب فوری این اقدام هشدار می‌دهد، و از دولت‌ها می‌خواهد در برابر این ماجراجویی اخیر آمریکا موضعی اصولی، دقیق و مبتنی بر قانون اتخاذ کنند.

تشریح اقدامات ایران

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه 25 فروردین ماه در جمع خبرنگاران از ارسال پیام‌هایی به وزرای خارجه دیگر کشور‌ها در پی قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا خبر داد و گفت: در صحنه روابط دوجانبه ما با سایر کشورها، پیام‌هایی از سوی بنده برای وزرای خارجه همه کشورها، ارسال خواهد شد که نسبت به این اقدام و موضع گیری که از سوی کشور‌ها ضروری است صورت بگیرد، درباره عواقب بسیار خطرناکی که اقدام بی سابقه آمریکا در این زمینه داشته، تذکرات لازم به همه وزرای خارجه داده شود.

وی درباره اقدامات دیگر ایران در این زمینه نیز گفت: اولین کاری که ایران انجام داد بلافاصله بعد از اقدام غیرقانونی آمریکا، صدور بیانیه شورای عالی امنیت ملی بود که سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا که مسئولیت نیرو‌های آمریکایی را در منطقه دارد) در عمل متقابل به عنوان سازمان تروریستی اعلام و دولت آمریکا را به عنوان رژیم حامی تروریسم شناسایی کرد.

ظریف همچنین بیان کرد: اقداماتی در مجلس در جریان است و ما هم با دوستان در مجلس در حال مشورت هستیم که چه اقداماتی می‌تواند صورت بگیرد. البته نمایندگان در این زمینه تلاش‌هایی را کردند و طرح‌هایی را ارائه دادند و همکاران ما نیز با آن‌ها در تماس هستند.

وی همچنین گفت: بنده نامه‌ای را به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت درباره غیرقانونی بودن اقدام آمریکا و سیاست‌های بسیار غلطی که آمریکا در منطقه ما داشته است، نوشتم و در صحنه رسانه‌ای فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است. (اینجا بخوانید)

ایران «رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیرو‌های وابسته به آن را «گروه تروریستی» اعلام کرد

روز دوشنبه 19 فروردین ماه با اعلام وزیر امور خارجه آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا افزوده شد.
در پی این اقدام دولت ترامپ، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان همان روز با ارسال نامه‌ای خطاب به حسن روحانی رئیس شورای عالی امنیت ملی، بر اساس «قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» مصوب مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد کرد شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیرو‌های نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به «سنتکام» را در فهرست گروه‌های تروریستی از نظر جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

بر همین اساس، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید اقدام غیرقانونی و خطرناک رژیم ایالات متحده امریکا در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» در اقدام متقابل در برابر اقدام غیرقانونی و نابخردانه آمریکا اعلام کرد که «رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیرو‌های وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها