امیر سیاری در نشست خبری خبر داد

برگزاری رزمایش گسترده ولایت 93 در ماه جاری/الحاق بالگرد مخصوص عملیات‌های واکنش سریع

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: رزمایش گسترده ولایت 93 پایان آذرماه، در منطقه سواحل مکران تا مدار 10 درجه با حضور یگان‌های سطحی، زیرسطحی، موشکی، غواص، تکاور، عملیات ویژه، و تفنگدار، و با مشارکت نهاجا و قرارگاه پدافند هوایی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۳۴۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲ - 22November 2014

برگزاری رزمایش گسترده ولایت 93 در ماه جاری/الحاق بالگرد مخصوص عملیات‌های واکنش سریع

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر دریادار حبیبالله سیاری در نشست خبری امروز که بهمنظور تبیین برنامهها و تشریح آخرین دستاوردهای نداجا برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: همچنین در این ایام که مصادف با بزرگداشت نیروی دریایی است، 2 فروند بالگرد SHZ که توسط صنعتگران "پنها" بازسازی شدهاند به ناوگان نداجا الحاق میشوند.

وی افزود: در این ایام الحاق یک فروند بالگرد ضد سطحی که در عملیاتهای واکنش سریع از آن استفاده میشود را نیز در دستور کار داریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین از تجهیز 5 فروند ناوچه موشکانداز به موشک فجر5 خبر داد و گفت: رونمایی از رادار سه بعدی "عصر" ساخت نداجا (معاونت جهاد و خودکفایی) نیز جزء برنامههای نداجا است که این رادار بر روی ناوشکن جماران نصب خواهد شد.

دریادار سیاری اضافه کرد: رونمایی از رادار باند X که در رصد اطلاعاتی به ما کمک میکند نیز در دستور کار ما است.

وی در ادامه با اشاره به الحاق هواناو مدل skx و رونمایی از موشکانداز نیروی دریایی در منطقه دوم ولایت در بوشهر افزود: به زودی از سامانههای کنترل آتش ناو موشکانداز رونمایی خواهد شد.

فرمانده نداجا همچنین از دستیابی نیروی دریایی ارتش به یک اژدر بسیار پیشرفته خبر داد.

دریادار سیاری در ادامه این نشست با اشاره به نامگذاری هفتم آذر ماه به عنوان روز نیروی دریایی گفت: در 7 آذر سال 59 زمانی که 67 روز از آغاز جنگ تحمیلی میگذشت نیروی دریای ارتش، عملیات مروارید را انجام داد که نتایج مهمی را برای کشور ما رقم زد.

وی در تشریح نتایج این عملیات گفت: نابودی کامل نیروی دریایی دشمن، محاصره شریانهای اقتصادی دشمن، انهدام دو پایانه نفتی البکر و العمیه یعنی مهمترین پایگاههای صادرات نفتی عراق، حفظ سیادت جمهوری اسلامی و ایجاد اقتدار و توانمندی دریایی برای کشورمان ازجمله نتایج این عملیات بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش یادآور شد: نیروی دریایی در طول دفاع مقدس با تشکیل یگانهای اسکورت کاروان، 150 عملیات را پوشش داد و حدود 10 هزار کشتی را اسکورت کرد و بدین وسیله اجازه هیچگونه حرکتی علیه شریانهای اقتصادی کشور را به دشمن نداد.

امیر سیاری با بیان این که کشور ما کشوری دریایی است که در شمال و جنوب حدود سه هزار کیلومتر مرز دریایی دارد، افزود: حضور نیروی دریایی در سواحل مکران که از تنگه هرمز تا مرز ایران و پاکستان را شامل میشود، ناشی از اقتدار این نیرو است.

وی با بیان این که امروز در دریاها بحث انرژی، منابع موجود در کف دریا و بحث تجارت بالای 90 درصدی کالاها و گردشگری از طریق دریا مطرح است؛ لذا این موضوع باعث شده تا توجه ویژه دیگر کشورها به آبهای آزاد معطوف شود.

فرمانده نداجا در ادامه با طرح این سوال که چرا ما تاکنون از منابع دریا استفاده نکردهایم، تصریح کرد: این که در چند سده گذشته کشور ما نتوانسته از منابع دریایی استفاده کند و وارد آبهای آزاد شود، بنا به خواست دولتهای استعماری بود؛ اما به برکت انقلاب اسلامی و با پیگیریهای مقام معظم رهبری که میفرمایند "منافع کشور در دریا راهبردی و کلان است" امروز به این مهم دست یافتهایم و توانستهایم زیر سایه اقتدار و امنیت که بهواسطه نیروی دریایی ایجاد شده است حضور موثری در آبهای استراتژیک جهت بهرهبرداری و حفظ منافع داشته باشیم.

دریادار سیاری در ادامه با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری در سال 86 مبنی بر بسترسازی نیروی دریایی ابراز کرد: بنا بر مطالب یاد شده و از بین بردن این خلأ، از سال 86 به بعد مسئولیت نیروی دریایی در منطقه را بهطور کلی تغییر دادیم.

وی در این رابطه گفت: در دورهای حوزه عملیاتی نیروی دریایی شامل سواحل خلیج فارس، تنگه هرمز و قسمتهایی از دریای عمان بود؛ اما با تدبیر مقام معظم رهبری از سال 86 به بعد نیروی دریایی ارتش به یک نیروی دریایی راهبردی تبدیل شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: حضور نداجا در آبهای آزاد، از شمال اقیانوس هند تا مدار 10 درجه به جهت این که این مناطق محل عبور بیش از یک سوم محمولههای تجارت جهانی است، نشان از اقتدار نیروی دریایی دارد.

امیر سیاری با بیان این که تاکنون 32 ناوگروه نداجا به آبهای آزاد اعزام شده است، افزود: در همین راستا هفته گذشته 2 ناو جماران و بوشهر در بندر جیبوتی پهلو گرفتهاند که دیروز دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه سفر به کشور جیبوتی از ناوگروه نداجا بازدید کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش، حضور ناوهای این نیرو در آبهای دوردست را بهمنظور تأمین امنیت کشتیهای تجاری کشور و مبارزه با تروریسم دریایی دانست و تصریح کرد: ما با استقرار در خلیج عدن و بندر جیبوتی توانستهایم امنیت را برای کشتیهای تجاری خودی و حتی برای شناورهای دیگر کشورها که به ما اعلام کمک میکنند برقرار کنیم و همچنین این روند در جنوب هندوستان و تنگه مالاگا نیز ادامه دارد.

وی با اشاره به توانمندی نیروی دریایی در مقابله با دزدان دریایی گفت: تا امروز حدود 2 هزار کشتی تجاری را اسکورت کردهایم و بیش از 150 درگیری داشتیم؛ در جریان این درگیریها تاکنون 22 کشتی دیگر کشورها را نیز از دست دزدان دریایی نجات دادیم.

دریادار سیاری اظهار داشت: در جریان سفرهای دریایی، امروز نیروی دریایی از بابالمندب، دریای سرخ و دریای مدیترانه عبور کرده و تا تنگه جبل الطارق به کار خود ادامه میدهد.

فرمانده نداجا همچنین توسعه سواحل مکران را بخشی دیگر از اقدامات این نیرو در راستای راهبردی شدن عنوان کرد و افزود: نیروی دریایی در جهت توسعه این نیرو در سواحل مکران در بندر جاسک، بندر کنارک و پسابندر با تجهیزات خودش قدمهای اولیه را در راستای توسعه و بسترسازی اقتصادی در این مناطق برداشته است.

وی در ادامه با اشاره به برنامههای نیروی دریایی جهت گرامیداشت سالروز این نیرو گفت: در این رابطه تجلیل از پیشکسوتان، ایثارگران خانواده شهدا و جانبازان، برگزاری محافل انس با قرآن کریم، بازدید از رسانهها و بازدید از بیمارستان محک، تجدید بیعت با آرمانهای امام(ره)، سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه، برگزاری مراسم صبحگاه مشترک در منطقه سوم دریایی کنارک، دیدار با رهبر معظم انقلاب و دیدار با وابستگان نظامی کشورهای خارجی را در دستور کار قرار دادهایم.

دریادار سیاری در خصوص وضعیت نیروی دریایی ارتش در دریای خزر گفت: این دریا بهعنوان دریای صلح و دوستی مطرح است و کشورها در این منطقه تلاش میکنند که پیام صلح و دوستی را از طریق این منطقه به دیگر کشورها ارسال شود؛ لذا مباحث نظامی در این منطقه چندان جایی ندارد، ضمن اینکه ما باید همواره آماده باشیم و از منطقه خود حفاظت کنیم.

وی در خصوص سفر اخیر خود به چین گفت: این سفر به دعوت رسمی فرماندهی نیروی دریایی چین و به دلیل تقدیر چینیها از نیروی دریایی ایران که چندین مرتبه کشتیهای تجاری این کشور را از دست دزدان دریایی نجات داده بود، صورت گرفت.

فرمانده نداجا با اشاره به گستردگی مناسبات تجاری ایران با کشورهای جنوب شرق آسیا افزود: این سفر برای ما از اهمیت قابل توجهی برخوردار بود و مذاکرات خوبی را در راستای ارتقای امنیت با نیروی دریایی چین داشتیم.

دریادار سیاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقرر بوده زیردریاییهای فاتح و ناوشکن دماوند درهفتم آذر امسال رونمایی شود، تصریح کرد: زیردریایی فاتح و ناوشکن جمهوری اسلامی ایران "دماوند" هر دو آماده رونمایی هستند، اما منتظر دستور سلسله مراتب هستیم تا هر دو را به ناوگان نیروی دریایی الحاق کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار