بخش سوم/ حسنی آهنگر در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس:

ایران در مباحث امنیتی مقتدرانه ظاهر شده است/ دانشگاه‌ها باید درگیر حل مسایل واقعی جامعه شوند

فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: ایران در زمینه مباحث امنیتی، بسیار مقتدرانه ظاهر شده است؛ جا‌هایی هم ما بسیار فراتر از جمهوری اسلامی ورود پیدا کردیم و الان به نوعی امنیت منطقه وابسته به ایران است.
کد خبر: ۳۴۳۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۰ - 01May 2019

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز‌های پایانی سال گذشته بیانیه‌ای موسوم به «گام دوم» را منتشر کردند و از عموم مردم بویژه جوانان و صاحبان فکر و اندیشه و نیز مسئولان دستگاه‌های مختلف خواستند که این بیانیه را به عنوان چراغ راه ۴۰ ساله دوم انقلاب در نظر داشته باشند و به آن عمل کنند.

با توجه به اهمیت این موضوع و توجه دادن جامعه به این بیانیه، خبرگزاری دفاع مقدس گفت‌وگویی تفصیلی را با دکتر «محمدرضا حسنی آهنگر» فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) انجام داده است که بخش‌های اول و دوم آن پیش‌تر منتشر شد و اکنون بخش سوم آن در ادامه آمده است.

دفاع‌پرس: مورد دیگری که مطرح می‌شود مربوط به ثبات امنیت در کشور و پیشرفت علمی است؛ به نظر شما در چله دوم انقلاب این دو را چگونه باید پا به پای هم پیش ببریم؟

در خصوص مباحث امنیتی فکر می‌کنم کشور بسیار پر اقتدار ظاهر شده و جا‌هایی هم ما بسیار فراتر از جمهوری اسلامی ورود پیدا کردیم و الان به نوعی امنیت منطقه وابسته به ایران است؛ بنابراین به لحاظ امنیتی مشکلی نداریم.

با توجه به حجم رخداد‌هایی که در اطراف کشورمان روی داده و می‌دهد، حداقل اتفاقات در کشور رخ داده است؛ البته هرچند یک مورد آن هم نباید روی دهد، اما این باعث نمی‌شود که بخواهیم آن را با خدشه وارد شدن به امنیت کشور ارتباط دهیم. اگر کشور‌های برتر دنیا در چنین منطقه‌ای که کشورمان قرار دارد، باشند آن زمان باید درباره امنیتی که گفته می‌شود در این کشور‌ها وجود دارد، صحبت کرد.

اما در ارتباط با رشد سرعت علمی کشور نیز باید عنوان کرد که شتاب رشد علمی در کشورمان نسبت به قبل کاهش یافته و حتی در این رابطه در مواردی مقام معظم رهبری نیز نسبت به این کاهش صحبت‌هایی داشتند.

دفاع‌پرس: آیا این کاهش رشد سرعت پیشرفت علمی کشور هم به دلیل آن است که واقعا هنوز نمی‌دانیم نظام مسایل کشور چیست و حوزه علم و فناوری کدام مسئله کشور را حل می‌کند؟

اگر این مشخص شود با تغییر دولت‌ها شاهد کاهش سرعت رشد علمی کشور نخواهیم بود؛ پس چنانچه در گام دوم انقلاب می‌خواهیم کار مناسبی انجام دهیم و جلوی این‌گونه نوسانات را بگیریم، مهم‌ترین کار این است که باید مجموعه‌ای را برای احصاء نظام مسایل حال و گذشته کشورمان و نظام موضوعات ناظر به آینده ایجاد کنیم و در این رابطه تقسیم کاری هم بین دستگاه‌هایی مانند وزارت علوم، معاونت علم و فناوری و وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌هایی که سیاستگذار هستند، صورت گیرد و بخشی هم برای شکل دهی به شبکه پاسخ دهی به نظام مسایل و موضوعات باشد.

ایران در مباحث امنیتی پر اقتدار ظاهر شده است/ هنوز نمی‌دانیم نظام مسایل کشور چیست

اگر چنین اتفاقی در کشور روی دهد، هم شتاب مان جهش پیدا می‌کند و هم با تغییر دولت‌ها نگران کاهش سرعت رشد علمی نخواهیم بود؛ پس، چون این دو اتفاق در کشور روی نداده با تغییر دولت ها، در این رابطه احساسی عمل می‌کنیم.

چنانچه نظام ارتقاء و ترفیع اساتید را به حل مسایل انقلاب اسلامی و جامعه گره بزنیم و از آن‌ها به جای گرفتن مقالات آی اس آی، ارتقاء رتبه حل مسایل مردم و جامعه را مبنا قرار دهیم، این می‌تواند یکی از راه‌های حل مشکلات باشد.

دفاع‌پرس: چرا این موضوع تاکنون تحقق نیافته است؟

تاکنون سعی بسیاری به منظور تحقق نظام ترفیع و ارتقاء اساتید شده و حتی شش بار هم این نظام تغییر یافته است؛ ولی آن تغییر اساسی و تحولی که می‌بایست روی دهد، انجام نشده است. زمانی نیاز داشتیم که تولیدات علمی رشد خوبی داشته باشد که با همین تغییرات آیین نامه‌ای، رشد تحقق یافت، اما اکنون نیاز داریم که دست‌آورد‌های محصول را مردم حس کنند به همین جهت می‌بایست تغییراتی در آیین نامه انجام گیرد که این اتفاق نیفتاده است.

دفاع‌پرس: چه بازه زمانی را می‌توانید برای انجام این کار عنوان کنید؟

کاری را در این رابطه شروع کردیم که اگر همه نهاد‌های تصمیم گیرنده پشت این کار قرار بگیرند به نظرم نتایج اولین خروجی را می‌توان در مدت دو یا سه سال سر سفره مردم دید.

دفاع‌پرس: دانشگاه جامع امام حسین(ع) برای کمک به حل نظام مسایل انقلاب اسلامی چه اقدامی را انجام داده است؟

آیین نامه و نظام ترفیع و ارتقاء اساتید را تغییر دادیم؛ بدین صورت که خروجی تلاش‌هایی که انجام می‌شود باید در جهت رفع نظام مسایل انقلاب اسلامی باشد. چون معتقدیم دانشگاه‌ها باید درگیر حل مسایل واقعی جامعه شوند؛ یعنی الان مردم درگیر مسایل واقعی در عرصه‌های کشاورزی، صنعتی، اجتماعی و... هستند که اگر دانشگاه درگیر حل این مسایل شود با توجه به منابع مختلف، امکانات و منابع انسانی که در کشور وجود دارد به راحتی می‌توانیم این مسایل را رفع کنیم.

الان یک میلیون نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در کشور داریم و روزی ۸۰۰ پایان نامه هم دفاع می‌شود که اگر این تعداد پایان نامه ناظر به حل مسایل انقلاب و جامعه شود، اتفاق بزرگی در کشور روی می‌دهد. به عبارت دیگر چنانچه یک میلیون نفر دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا مسایل جامعه را حل کنند بعد از چند سال تمام دنیا را می‌توان برای حل مسائل مان بسیج کنیم؛ همان کاری که اکنون نظام سلطه انجام می‌دهد.

ایران در مباحث امنیتی پر اقتدار ظاهر شده است/ هنوز نمی‌دانیم نظام مسایل کشور چیست

پس در این رابطه، هسته‌ای می‌خواهیم که نظام مسایل کشور را بداند و در کنار آن به شبکه‌ای نیاز داریم که بتواند این نظام مسایل را پاسخ دهد؛ این شبکه هم شبکه دانشگاه ها، حوزه‌های علمیه و مراکز علمی هستند؛ بنابراین حوزه سیاستگذاری ما باید به این بلوغ برسد که این دو (هسته و شبکه) را به هم وصل کند، اما متاسفانه برنامه ریزان کشور خود را بیشتر درگیر کار‌هایی کردند که آن‌ها را بلد هستند نه کار‌هایی که باید انجام دهند. از این رو، معاون علمی ریاست جمهوری و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کار‌هایی که باید انجام دهند تقسیم کار کنند نه اینکه کار‌هایی که بلد هستند را انجام دهند.

ادامه دارد...

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار