بخش پایانی/ حسنی آهنگر در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس:

بیانیه گام دوم می‌تواند یک سند بالادستی باشد/ اجرای عدالت نیاز به مسئولانی در تراز انقلاب دارد

فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: بیانیه گام دوم می‌تواند یک سند بالادستی باشد که همه دولت‌ها خود را ملزم به اجرای آن بدانند.
کد خبر: ۳۴۳۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۰ - 03May 2019

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز‌های پایانی سال گذشته بیانیه‌ای موسوم به «گام دوم» را منتشر کردند و از عموم مردم بویژه جوانان و صاحبان فکر و اندیشه و نیز مسئولان دستگاه‌های مختلف خواستند که این بیانیه را به عنوان چراغ راه ۴۰ ساله دوم انقلاب در نظر داشته باشند و به آن عمل کنند.

با توجه به اهمیت این موضوع و توجه دادن جامعه به این بیانیه، خبرگزاری دفاع مقدس گفت‌وگویی تفصیلی را با دکتر «محمدرضا حسنی آهنگر» فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) انجام داده است که بخش‌های اول، دوم و سوم آن پیش‌تر منتشر شد و اکنون بخش پایانی آن در ادامه آمده است.

دفاع‌پرس: با توجه به بیانیه گام دوم بینش سیاسی چگونه باید ارتقا پیدا کند؟

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، مردم را دارای بصیرت سیاسی و بینش سیاسی بزرگی می‌دانند؛ چون مردم در بینش سیاسی مشکلی ندارند. انتظاری که بیانیه گام دوم از جوانان دارد، این است که از صاحبان انقلاب، عقبه‌ای که آمدند را پرس و جو کنند تا آن را بشناسند.

درخواستی که رهبر انقلاب از جوانان دارند، این است که دو کار را خوب انجام دهند؛ ابتدا آینده‌پژوهی داشته باشند، مسائل آینده را به خوبی درک کنند، آفت‌ها و آسیب‌هایی را هم که داشتند، بررسی کنند؛ اگر این دو تا کار را جوانان انجام دهند، به بصیرتی دست می‌یابند که از این درس‌های ۴۰ سال اول انقلاب، عبرت‌های لازم را می‌گیرند تا مشکلاتی که در ۴۰ ساله اول وجود داشت، مجدداً بوجود نیاید؛ بنابراین نکته‌ای که باید نسبت به آن تاکید مجدد داشت، شناسایی دقیق نقاط قوت و ضعف‌ها و رجوع به مراجع اصلی است که چنانچه این اتفاق روی دهد به بینشی دست می‌یابیم که می‌تواند ما را در تصمیمات آینده سیاسی و عرصه‌های دیگر به خوبی هدایت کند.

دفاع‌پرس: مطلب دیگری که در بیانیه عنوان شده است، انتقاد نسبت به وضعیت عدالت است؛ چرا این انتقاد وجود دارد و چرا طی ۴۰ سال اول انقلاب نتوانستیم آن عدالت مد نظر مردم را در جامعه ببینیم؟

عدالت نسبی است؛ با این حال به نسبت وضعیتی که در اول انقلاب داشتیم، خیلی پیشرفت کردیم؛ ولی آرمانی که بر اساس مبانی دینی مان تعریف کردیم که با آن آرمان خیلی فاصله داریم؛ برای اجرای عدالت نیاز به آدم‌های تراز انقلاب اسلامی داریم به همین جهت یکی از کار‌های جدی که باید انجام دهیم و قوه قضاییه هم می‌تواند نقش اساسی در آن ایفا کند، لزوم تربیت مدیران و قاضی‌های تراز انقلاب اسلامی است تا بتوان به عدالت مد نظر نزدیک‌تر شد.

بنابراین می‌توان گفت که توجه به تربیت و آموزش کارشناسان و مدیران تراز انقلاب اسلامی موضوع مهمی است که می‌توان آثار آن را در مبارزه با فساد ملاحظه کرد؛ لذا یکی از نکات اصلی که در بیانیه گام دوم باید به آن توجه ویژه کنیم، توجه به نظام تربیت و آموزش در کشور است؛ چون اداره کشور در اختیار جوانانی قرار می‌گیرد که در این نظام آموزشی تربیت شده‌اند؛ پس باید روی تربیت انسان‌ها به خوبی کار کنیم.

بیانیه گام دوم می‌تواند یک سند بالادستی باشد/ اجرای عدالت نیاز به آدم‌های تراز انقلاب دارد

دفاع‌پرس: حالا اگر فرهنگ غالب در جامعه باعث شود که انسان‌ها با فرهنگ دیگری تربیت شوند، تکلیف چیست؟

فرهنگ غالب را چه کسی بوجود می‌آورد؟ اداره فرهنگ جامعه در اختیار چه کسانی قرار دارد؟ غیر از این است که در اختیار فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها قرار دارد؟

۱۳ و نیم میلیون دانش‌آموز داریم که معلمان آن‌ها تربیت‌یافته دانشگاه‌ها هستند یا در وزارتخانه‌ها، ادارات و سازمان‌ها توسط کسانی اداره می‌شود که فارغ التحصیل دانشگاه‌ها هستند؛ بنابراین سرچشمه آن‌ها مراکز علمی و حوزه‌های علمیه هستند؛ پس اگر به این موضوع توجه شود، فرهنگ جامعه نیز اصلاح می‌شود.

دفاع‌پرس: نقش قوای مختلف در تحقق بیانیه و رابطه آن با چشم انداز ۱۴۰۴ چیست؟

یکی از موضوعاتی که مقام معظم رهبری خیلی به آن توجه دارد، تحقق دستاورد‌های تعهد داده شده در چشم انداز ۱۴۰۴ است؛ یعنی الان فصلی است که باید سعی کنیم دستاورد‌های مد نظر ایشان که در بیانیه چشم انداز ۱۴۰۴ آمده، محقق شود؛ چون تا ۱۴۰۴ حدود شش سال دیگر فرصت داریم؛ لذا قوای سه‌گانه، نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف باید تقسیم کاری داشته باشند که به هم‌افزایی بیشتر منجر شود.

پس یکی از کار‌هایی که شاید تحقق بیانیه گام دوم را سرعت و شتاب می‌دهد، داشتن برنامه و نقشه جامع برای تحقق این بیانیه است؛ چون اگر نقشه راه نداشته باشیم در ادامه مسیر دچار انحراف می‌شویم؛ نقشه راهی که مبتنی بر نقشه جامع باشد؛ یعنی چنانچه این بیانیه را به عنوان نقشه جامع در نظر بگیریم، این نقشه راهی است که جزئیات اقدام و به نتیجه رسیدن آن‌ها را بیان می‌کند.

دفاع‌پرس: نوشتن نقشه عملیات نتیجه این است که چند نفر دور هم بنشینند و آن را تدوین کنند؛ این نقشه راه کجا باید نوشته و اجرا شود؟

خیلی از دستگاه‌ها در کشور از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه بودجه و دستگاه‌های دیگر که متولی این کار هستند، می‌توانند این نقشه راه را بنویسند؛ اما مهم این است که هم دانشگاه و هم بقیه دستگاه‌ها که برای تبیین و گفتمان‌سازی این بیانیه کار می‌کنند در ارائه برنامه هم راهکار معین داشته باشند و حتی این می‌تواند در سال اول بیانیه گام دوم به مرحله‌ای برسد که به صورت عملی در تدوین برنامه هفتم توسعه از آن استفاده کرد؛ البته برای تحقق این موضوع هم دو سال زمان لازم است تا دستگاه‌های متولی با یکدیگر هماهنگ شوند.

بیانیه گام دوم می‌تواند یک سند بالادستی باشد/ اجرای عدالت نیاز به آدم‌های تراز انقلاب دارد

ولی نکته مهم این است که نیاز به سند بالادستی داریم که فراتر از نهاد دولت باشد به گونه‌ای که دولت‌ها خود را ملزم به اجرای آن بدانند؛ این یکی از چالش‌های جدی در کشور است؛ زیرا هر دولتی که سر کار می‌آید، سعی می‌کند برنامه‌های خود را پیش ببرد به همین جهت بیانیه گام دوم می‌تواند یک سند بالادستی باشد که همه دولت‌ها خود را ملزم به اجرای آن بدانند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها