خسروپناه: باید در ساختار فعالیت‌های دانشگاهی تجدیدنظر کنیم

معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد گفت: نوشتن مقاله از سوی اساتید دانشگاهی برای ارتقاء کافی نیست و آن‌ها باید درد جامعه و مشکلات موجود در کشور را حل کنند و در واقع تاثیرگذار باشند.
کد خبر: ۳۴۳۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۶ - 27April 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد در نشست تخصصی استمرار گفتمان امام خمینی (ره) در اندیشه مقام معظم رهبری، اظهار داشت: با اعلام بیانیه گام دوم رشد و پیشرفت کشور باید با سرعت و دقت بیشتری از سوی همه نهاد‌ها انجام شود و ما باید در زمینه فناوری برنامه‌ریزی داشته و با استقلال در حوزه علمی رشد کنیم.

وی افزود: یکی از مقوله‌های مورد نظر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری مقوله تمدن نوین اسلامی است به طوری که دغدغه هر دو آن‌ها این بود که چگونه از استبداد بیرون برویم.

خسروپناه اضافه کرد: در بیانیه گام دوم رهبری، نگاه ویژه‌ای به تمدن نوین اسلامی شده است به طوری که رهبری قبل از انقلاب در شهر مشهد در درس خارج خود به خروج از غرب‌زدگی و نگاه به تمدن اسلامی می‌پرداختند. از طرفی باید بگویم غرب ویژگی‌های مثبتی هم دارد که می‌توان به نظم و انضباط و سیستماتیک کردن امور اشاره کرد که باید از آن‌ها استفاده کرد، اما این موضوع دانش را در خدمت ساخت بمب اتم به کار گرفته‌اند صحیح نیست.

وی ادامه داد: گفتمان امام خمینی (ره) با گفتمان رهبری تکامل پیدا کرده است به طوری که یکی از مولفه‌های مهم هر دو دغدغه تمدن است. در زمان امام خمینی (ره) همه تلاش او بر این بود که آزادی مشروط را مدیریت کند و جامعه را از استبداد نجات دهد. این در حالی است که امام نگاهش این موضوع نبود که جامعه را از استبداد به استقلال دربیاورد. در واقع هدفی که امام و رهبری به دنبال آن بودند و هستند این است که جامعه ایرانی - اسلامی که یک زمانی محل تبلیغ علوم اسلامی، صنایع و پیشرفت‌های علمی بوده است به آن تراز اولیه برگردد.

وی به پیشرفت‌های علمی اشاره کرد و گفت: امروزه نباید هیات علمی دانشگاه‌ها هرجایی که دلشان خواست حضور یافته و کار کنند؛ بلکه آن‌ها باید به تولید علم پرداخته و نیاز‌های کشور را برطرف کنند. این موضوع در حالی است که در کشور‌های دیگر مقوله‌ای به نام هیات علمی مدت‌دار وجود ندارد. همه اساتید دانشگاه‌ها قرارداد‌های یکساله دارند. ضعف ما در این است که هیات‌های علمی دانشگاه‌های ما که 30 سال است فعالیت می‌کنند یک نظریه از خودشان ندارند.

معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد ادامه داد: نوشتن مقاله از سوی اساتید دانشگاهی برای ارتقا کافی نیست بلکه آن‌ها باید درد جامعه و مشکلات موجود در کشور را حل کنند و تاثیرگذار باشند. به طور کلی می‌توانم بگویم هیچ‌کدام از دانشگا‌ه‌های کشور ما در رفع نیاز کشور فعال نیستند. ما باید در ساختار فعالیت‌های دانشگاهی تجدیدنظر کنیم. امروز وزارتخانه‌ها و نهاد‌های ما به جای آنکه از علم دانشگاه‌ها برای رفع مشکلات اداری و مشکلات صنعتی استفاده کنند خودشان دانشکده راه می‌اندازند که بعد از مدتی به خاطر هزینه‌های تحصیل تعطیل می‌شوند و دانشگاه‌های ما مساله‌محور نیستند.

وی افزود: امام خمینی (ره) به فقه سنتی بی‌توجه بوده و فقه پویا را راهکار حل مشکلات می‌دانستند. از طرفی مقام معظم رهبری هم در گفتمان خود نگاه شیخ طوسی و شیخ مفید را ممتاز می‌دانند و در بیانیه گام دوم اشاره می‌کنند که ما باید به داشته‌های خودمان بسنده نکنیم و خودمان تولید کننده علم باشیم. درواقع باید ببینیم خودمان کجا هستیم و چه نقشی داریم.

خسروپناه افزود: یکی دیگر از مقوله‌های مهمی که مورد توجه امام خمینی و مقام معظم رهبری است مقوله علت انحطاط و عقب‌افتادگی است که در این رابطه امام خمینی عوامل بیرونی و درونی را مطرح کردند و رهبری هم عوامل مختلفی را مانند دور نگه داشتن مسلمین از محراب واقعی یا القای اسلام خرافی و اسلام همراه با بدعت‌ها و همچنین بزرگ جلوه دادن ابرقدرت‌ها را عنوان می‌کنند.

معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد با اشاره به اهمیت مقوله تمدن اسلامی افزود: مقوله‌هایی مانند وحدت، بیداری، هوشیاری مردم از عواملی است که می‌تواند جامعه و مردم را به تمدن اسلامی سوق دهد.

خسروپناه در این نشست با بیان اینکه اشتراکات بسیاری در منظومه فکری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری وجود دارد، به طوری که می‌توان ادعا کرد هر دو از یک گفتمان برخوردار هستند، گفت: دغدغه جدی این دو بزرگوار تمدن نوین اسلامی و رهایی از انحطاط و عقب‌ماندگی است. گفتمان مقام معظم رهبری استمرار گفتمان امام خمینی (ره) است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در این بیانیه تأکید شده که انقلاب اسلامی پایان بخش انحطاط تاریخی ایران و آغازگر تحول، رشد و پیشرفت است.

وی به عوامل داخلی و بیرونی مؤثر در انحطاط تاریخی ایران از نظر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری اشاره و تصریح کرد: دور نگه داشتن مسلمانان از اسلام واقعی، تبلیغات قدرت‌ها در ناتوانی ملت ها، القای اسلام خرافی و فاقد محتوای عقلانی، بزرگ جلوه دادن قدرت ابرقدرت ها، جلوگیری از رشد مملکت، احساس وابستگی و ... از جمله عوامل تأثیرگذار در انحطاط کشور از دیدگاه این دو بزرگوار است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، استقلال و رهایی از وابستگی، اصلاح مراکز علمی، وحدت مسلمانان، هوشیاری و بیداری، مشارکت مردم و توجه به معنویات را از جمله راهکار‌های دست‌یابی به تمدن نوین اسلامی برشمرد.

خسروپناه «تمدن نوین اسلامی» را محور گفتمان امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری دانست و گفت: تمدن نوین اسلامی دارای اضلاع مختلفی از جمله معرفت، اعتقاد، ولایت مداری، اجتماع و ضلع سیاسی است که در صورت جمع بودن این اضلاح در کنار یکدیگر، تمدن نوین اسلامی شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: معرفت با به کارگیری تجربه، عقل و وحی حاصل می‌شود و بینش‌ها و باورها، نگرش را ایجاد می‌کنند. نگرش بر منش و کنش تأثیرگذار است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: ولایت مداری به معنای پیوند ناگسستی عناصر با یکدیگر است که در مردم سالاری دینی و جمهوری اسلامی ایران تحقق می‌یابد.

وی در پایان تأکید کرد: دانش‌ها باید به روز، کارآمد و مسأله محور باشد. علوم انسانی باید تحول و تعالی پیدا کند و مقالات تولیدی در راستای حل مشکلات جامعه و کشور باشد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار