خداحافظی ترامپ با یکی دیگر از میراث‌های اوباما

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، روز جمعه ۶ اردیبهشت به «انجمن ملی سلاح» در این کشور گفت که آمریکا را از یک معاهده بین‌المللی فروش سلاح خارج خواهد کرد؛ معاهده‌ای که باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین، به‌رغم مخالفت‌های این انجمن و دیگر گروه‌های محافظه‌کار در سال ۲۰۱۳ امضا کرده بود.
کد خبر: ۳۴۴۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰ - 29April 2019

خداحافظی ترامپ با یکی دیگر از میراث‌های اوبامابه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از دنیای اقتصاد، «روبرتا رامپتون» در گزارش ۲۶ آوریل برای رویترز نوشت ترامپ که در نشست سالانه اعضای این گروه لابی اسلحه حضور یافته بود، اظهار کرد که قصد دارد وضعیت حقوقی ایالات متحده به‌عنوان یکی از امضاکنندگان معاهده تجارت سلاح را تغییر دهد و عضویت آن را باطل کند. او گفت که این معاهده هرگز از سوی سنا تایید نشده است. وی خطاب به هزاران نفر از شرکت‌کنندگان در این مراسم که بسیاری از آن‌ها کلاهی قرمز با شعار معروف دونالد ترامپ، یعنی «آمریکا را بار دیگر باعظمت‌سازیم»، بر سر داشتند، گفت: «ما امضای خود را پس می‌گیریم.» ترامپ با انتقاد از سیاست‌های دموکرات‌ها در رابطه با تجارت سلاح گفت: «دموکرات‌ها درحالی‌که مجرمان بیگانه در کشور با آزادی در حال گشت و گذار هستند، می‌خواهند تا هموطنانی را که به قوانین احترام می‌گذارند خلع سلاح کنند. تا زمانی که من رئیس جمهور هستم این اتفاق نخواهد افتاد.»

ترامپ در توییتر این تصمیم را دفاع از «حق حاکمیت ملی آمریکا» نامید و تاکید کرد، «ما هیچ‌گاه اجازه نخواهیم داد که دیوان‌سالاران خارجی متمم دوم قانون اساسی ما را درباره آزادی نقض کنند.» ترامپ در سخنانی خطاب به انجمن ملی سلاح آمریکا (NRA) گفت: «من پیامی را به سنا ارائه خواهم کرد و در آن خواهم خواست تا مانع ادامه روند توشیح پیمان (جهانی تجارت اسلحه) شود.» انجمن ملی سلاح آمریکا همواره مخالف پیمان جهانی تجارت اسلحه است؛ پیمانی که تلاش می‌کند مقرراتی را بر تجارت ۷۰ میلیارد دلاری سلاح‌های متعارف وضع کرده و درصدد است تا مانع دستیابی ناقضان حقوق‌بشر به اسلحه شود. این گروه لابیگر می‌گوید که چنین معاهده‌ای حقوق آمریکایی‌ها در رابطه با اسلحه را نقض می‌کند به این معنا که با این پیمان حق داشتن اسلحه در داخل آمریکا هم پایمال می‌شود؛ دیدگاهی که دولت باراک اوباما آن را رد می‌کرد. این معاهده در رابطه با صادرات اسلحه از سلاح کوچک تا تانک است و شامل خرید و فروش‌های داخلی کشور‌ها نمی‌شود. با این حال، سنای آمریکا نیز هیچ‌گاه این معاهده را تایید نکرده است.

رامپتون، گزارشگر رویترز، می‌افزاید دونالد ترامپ عنوان کرد که سازمان ملل به‌زودی نامه رسمی خروج آمریکا از این معاهده را دریافت خواهد کرد. «استفان دوژاریک»، سخنگوی سازمان ملل متحد، معاهده بین‌المللی تجارت سلاح را «دستاوردی بزرگ در تلاش‌های مربوط به تضمین مسوولیت در جابه‌جایی اسلحه‌های بین‌المللی» می‌نامد. مقام‌های سازمان ملل می‌گویند که از این تصمیم ترامپ مطلع نبوده‌اند. بر حسب اطلاعات مرکز «Center for Responsive Politics»، گروهی که هزینه‌های کمپین‌های انتخاباتی را رصد می‌کند، انجمن ملی سلاح در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ایالات‌متحده ۳/ ۳۰ میلیون دلار در حمایت از دونالد ترامپ خرج کرد. پیمان جهانی تجارت اسلحه در آوریل سال ۲۰۱۳ با اکثریت آرای نمایندگان ۱۹۳ کشور در اجلاس عمومی سازمان ملل تصویب شد. آمریکا هم که بزرگ‌ترین صادرکننده اسلحه در جهان است با وجود مخالفت انجمن ملی سلاح آمریکا به این پیمان رای مثبت داد.

تاکنون ۱۰۱ کشور به پیمان جهانی تجارت اسلحه پیوسته‌اند. ۲۹ کشور دیگر، از جمله آمریکا، این پیمان را امضا کرده‌اند، اما هنوز به‌طور رسمی به آن نپیوسته‌اند. گزارشگر رویترز می‌افزاید: خروج از این معاهده بخشی از سیاست وسیع‌تر دولت ترامپ برای بازنگری در سیاست صادرات سلاح در راستای تقویت صنعت داخلی است؛ صنعتی که بر تجارت جهانی اسلحه مسلط است. این اقدام ترامپ موجب تقبیح و انتقاد گروه‌های حقوق‌بشری شد. «آبی ماکسمان»، رئیس اکسفام آمریکا گفت: «ایالات‌ متحده می‌خواهد حال با ایران، کره‌شمالی و سوریه به‌عنوان کشور‌هایی که این پیمان تاریخی را امضا نکرده‌اند مچ بیندازد؛ پیمانی که هدفش حفاظت از مردم بیگناه در برابر سلاح‌های کشنده است.» «تد بروماند»، محقق ارشد در بنیاد محافظه‌کار هریتیج نیز گفت: «این معاهده تنها می‌تواند تاثیراتی معکوس داشته باشد و وارد‌کنندگان بالقوه را به سوی خرید از روسیه و چین» و کشور‌های دیگری سوق می‌دهد که عضوی از این معاهده نیستند. «راشل استول»، مدیر برنامه دفاع متعارف در اندیشکده استیمسون در واشنگتن، می‌گوید سازندگان سلاح در آمریکا از جمله شرکت‌های Smith & Wesson owner American Outdoor Brands Corp، Sturm Ruger، Vista Outdoor و نیز Remington Outdoor Co که مالک Bushmaster است (برندی از اسلحه AR-۱۵) می‌توانند همچنان بهره‌مند شوند. گزارشگر رویترز می‌افزاید بولتون نیز در نشست انجمن ملی سلاح که در ایندیاناپلیس برگزار شد ترامپ را همراهی می‌کرد. بولتون حامی خروج عقب نشینی آمریکا از آن دسته معاهدات بین‌المللی است که به باور او ممکن است موجب تضعیف اقتدار آمریکا شود. این گزارشگر معتقد است ترامپ یکی دیگر از میراث‌های دوران اوباما را «به هوا فرستاد.» از وقتی ترامپ وارد کاخ سفید شده است استراتژی خروج را از معاهدات بین‌المللی در پیش گرفته است. ترامپ تاکنون از توافق‌های بین‌المللی همچون توافق آب و هوایی پاریس، توافق هسته‌ای ایران، توافق موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، توافق‌نامه آسیا - پاسیفیک و پیمان جهانی برای بهبود مهاجران و پناهندگان خارج شده است. سخنرانی روز جمعه ترامپ در این انجمن سومین سخنرانی او در نشست سالانه آن است. از زمان حضور در کاخ سفید، ترامپ یکی از برجسته‌ترین حامیان حق اسلحه بوده است. «دنی‌هاکیم» نیز در گزارش ۲۶ آوریل برای نیویورک‌تایمز نوشت: آشفتگی در نشست سال‌جاری انجمن ملی سلاح اوضاع را شبیه جنگ داخلی در این انجمن کرده است و خبر احتمال برکناری «واین لاپی‌یر» مدیر اجرایی این انجمن هم به گوش می‌رسد. گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌نویسد در درون این انجمن نزاع میان «لاپی‌یر» و «اولیور. ال. نورث»، رئیس فعلی آن، شدت گرفته است. نورث یکی از چهره‌های اصلی در ماجرای ایران- کنترا در دوران ریگان بود که نزد بسیاری‌ها یک قهرمان است. در پس این نزاع، یک بحران عمیق است که شامل درگیری حقوقی میان انجمن مذکور و تاثیرگذارترین پیمانکارش «Ackerman McQueen» است؛ آن هم در بحبوحه تهدیدات جدیدی از سوی قانون‌گذاران در نیویورک در مورد فرار مالیاتی این گروه.

نورث روز چهارشنبه از لاپی‌یر خواست تا استعفا کند. او می‌گوید کمیته‌ای درست کرده تا اتهامات مربوط به اختلالات مالی که وضعیت انجمن مذکور را به‌عنوان سازمانی غیرانتفاعی تهدید می‌کند مورد بررسی قرار دهد. لاپی‌یر هم پنج‌شنبه شب در نامه‌ای تند و تیز خطاب به هیات‌مدیره انجمن ملی سلاح نورث را به درز اطلاعات برای خدشه‌دار ساختن چهره او و دیگر مدیران این انجمن متهم کرده است. هاکیم، گزارشگر نیویورک‌تایمز، می‌نویسد کشمکش قدرت در درون NRA به منزله تشدید نبرد حقوقی میان این انجمن و آکرمان مک‌کوئین است. با این حال، این گزارشگر می‌افزاید: هنوز معلوم نیست که آیا نورث از حمایت وسیع برای کنار زدن لاپی‌یر که دهه‌ها انجمن مذکور را هدایت کرده برخوردار است یا خیر. پیش از این The Times گزارش داده بود که ریاست این انجمن نوعی پست تشریفاتی بود، اما نورث خواسته که چنین وضعیتی اصلاح شود. نیویورک‌تایمز می‌نویسد اگرچه در اواخر دهه ۹۰ لاپی‌یر و آکرمان در یک جبهه بودند، اما مناقشه فعلی نشان‌دهنده عمیق‌ترین بحران داخلی از زمان کشمکش برای کنترل هیات‌مدیره از اواخر دهه ۹۰ به این‌سو بوده است. بحران فعلی موجب شکاف در روابط سه دهه‌ای انجمن مذکور و آکرمان شده است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها