دریادار خانزادی:

اجرای رزمایش دریایی مشترک ایران و روسیه/ نیازی به حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای برای ایجاد امنیت در منطقه نیست

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: یک رزمایش دریایی مشترک با ناوگان دریایی روسیه در آب‌های جنوب کشورمان برای سال جاری پیش‌بینی شده است.
کد خبر: ۳۴۴۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲ - 29April 2019

خانزادیبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش صبح امروز در نشستی خبری که به‌منظور تشریح دستاورد‌های سفر وی به چین برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز خلیج فارس، اظهار داشت: برای ما ایرانیان خلیج فارس بخشی از هویت ملی است.

وی افزود: ما به دعوت چین در هفتادمین سالگرد تاسیس نیروی دریایی چین در این کشور حضور یافتیم و ابتدا دیداری با فرمانده نیروی دریایی چین داشتیم؛ در این دیدار، ایشان پیشینه‌ای از روابط دو کشور را بیان و از حضور فرمانده نیروی دریایی ایران در این مراسم تشکر کرد.

فرمانده نداجا ادامه داد: بازدید‌های خوبی از نیروی دریایی چین و گفت‌وگوی خوبی با فرماندهان چینی داشتیم. این کشور ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه دانش و فناوری و تمدنی دارد و این ظرفیت‌ها متقابلاً به اشتراک گذاشته می‌شود.

دریادار خانزادی گفت: کشور‌های بزرگ صاحب تمدن در حال خیزش به سمت دریا هستند، که باید سایر قدرت‌ها در مقیاس جهانی فضا را برای کشور‌های صاحب تمدنی چون ایران و چین باز کنند.

وی افزود: ترتیبات امنیتی مطلوب در منطقه باید توسط خود کشور‌های منطقه ایجاد شود و نیازی به قدرت‌های فرامنطقه‌ای برای ایجاد امنیت نیست.

فرمانده نداجا عنوان کرد: ۶۱ هیئت از کشور‌های مختلف در اجلاس هفتادمین سال تاسیس نیروی دریایی چین  شرکت کردند که ۳۶ کشور در سطح فرمانده حضور یافته و ۲۵ کشور در سطح جانشین فرمانده و ۱۱ کشور نیز علاوه بر فرماندهان، ناوگان‌های خود را نیز برای شرکت در رژه دریایی به کشور چین اعزام کردند.

امیر خانزادی بیان کرد: وقتی صحبت از ارتباط و دوستی با کشور‌های مختلف می‌کنیم، این دوستی ابعاد مختلفی پیدا می‌کند، بخشی از این ارتباط و دوستی، «سیاسی» و «اقتصادی» و بخش دیگر نظامی و دفاعی است.

وی با اشاره به اهمیت نیروی دریایی در برقراری تعامل با دیگر کشور‌ها گفت: نیروی دریایی با تمام تسلیحات و تجهیزات می‌تواند وارد بندر کشوری دیگر شود در صورتی که بلندپایه‌ترین مقام یک کشور هم نمی‌تواند همراه با یک سلاح سبک وارد کشور دیگری شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش عنوان کرد: محور اصلی سخنرانی بنده به عنوان نماینده ایران در اجلاس هفتادمین سالگرد تأسیس نیروی دریایی جمهوری خلق چین، توسعه تعاملات برای دستیابی به امنیت جمعی بود.

دریادار خانزادی افزود: مشارکت، تعامل، ظرفیت‌سازی، بیان کارکرد‌های مخرب قدرت‌های استکباری در آب‌های آزاد و به اشتراک گذاشتن اطلاعات ازجمله محور‌های سخنرانی نماینده ایران در این اجلاس بود.

وی گفت: در حاشیه این اجلاس با ۱۰ فرمانده نیروی دریایی از کشور‌های مختلف به طور کاملا محرمانه دیدار داشتیم که یکی از محور‌های این دیدارها، برگزاری مسابقات غواصی به میزبانی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران بود. مسابقات غواصی عمق در ۲ ماه آینده با حضور برخی کشور‌ها در آب‌های جنوب کشورمان برگزار می‌شود.

فرمانده نداجا با اشاره به تعاملات این نیرو با دیگر کشور‌ها در حوزه آموزش بیان کرد: تاکنون از نیرو‌های دریایی ایتالیا، هند، چین و پاکستان دعوتنامه تبادل در حوزه آموزش داشتیم و هم‌اکنون نیز تعدادی از افسران ما در این کشور‌ها مشغول تحصیل هستند و همچنین بخشی از دانشجویان خارجی این کشورها، در ایران به تحصیل می‌پردازند.

امیر خانزادی با اشاره به اینکه در سال جاری یک رزمایش دریایی مشترک با ناوگان دریایی روسیه در آب‌های جنوب کشورمان پیش‌بینی شده است، افزود: نیروی دریایی ارتش از جوانان نخبه، تحصیلکرده، مستعد و قابل اعتماد برخوردار است که با بهره‌گیری از تجهیزات داخلی در سطوح مختلف حرف برای گفتن دارند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان در خصوص الحاق ناوشکن‌های دنا و دماوند گفت: ناوشکن دنا برای به آب اندازی در جنوب و ناوشکن دماوند در شمال آماده تحویل به ناوگان دریایی کشور هستند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار