روایت «نیویورک تایمز» از تحقیر یک پادشاه

رئیس‌جمهور ایالات متحده باز هم مهم‌ترین متحد ایالات متحده در جهان عرب را مورد تحقیر قرار داد. دونالد ترامپ در کمپین هواداران خود در ایالت ویسکانسین، عربستان‌سعودی را کشوری دانست که توافقی بد را به ایالات متحده تحمیل کرده است. پیش از این ترامپ، توافق هسته‌ای با ایران را بدترین توافق تاریخ آمریکا دانسته بود.
کد خبر: ۳۴۴۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴ - 30April 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از آخرین خبر، رئیس‌جمهور ایالات متحده باز هم مهم‌ترین متحد ایالات متحده در جهان عرب را مورد تحقیر قرار داد. دونالد ترامپ در کمپین هواداران خود در ایالت ویسکانسین، عربستان‌سعودی را کشوری دانست که توافقی بد را به ایالات متحده تحمیل کرده است. پیش از این ترامپ، توافق هسته‌ای با ایران را بدترین توافق تاریخ آمریکا دانسته بود.

این اولین‌بار نیست که ترامپ از حاکمان عربستان انتقاد می‌کند. رئیس‌جمهور آمریکا این‌بار در جمع هوادارانش به تشریح جزئیات مکالمه تلفنی اخیر خود با ملک سلمان، پادشاه عربستان، پرداخت و اظهار داشت: «به آن‌ها گفتم که پادشاهی عربستان فقط پول دارد و بس. آن‌ها با اینکه 450 میلیارد دلار در آمریکا هزینه می‌کنند، اما هنوز نمی‌توانند از پس هزینه‌های ارتش خود به طور کامل برآیند و واشنگتن همچنان به کمک به ارتش عربستان ادامه می‌دهد». بعید است که جزئیات مکالمه ترامپ و ملک سلمان این‌گونه که رئیس‌جمهور آمریکا توصیف کرده، باشد، اما مشخص است که ترامپ از وضعیت رابطه واشنگتن و ریاض رضایتی ندارد. بااین‌حال باید ادعا‌های ترامپ درباره رابطه ایالات متحده با عربستان را راستی‌آزمایی کرد.

حمایت نظامی

اساس رابطه آمریکا و عربستان بر یک اصل ساده قرار دارد: ایالات متحده نفت عربستان را می‌خرد و عربستان هم تسلیحات نظامی آمریکا را خریداری می‌کند و آمریکا در برابر حمله خارجی از عربستان محافظت خواهد کرد.

یکی از مهم‌ترین قرارداد‌های دوره ریاست‌جمهوری ترامپ هم بر اساس این واقعیت امضا شد. ترامپ در می 2017 و در اولین سفر خارجی خود به عربستان رفت و در جریان این سفر اعلام کرد که واشنگتن قرارداد نظامی به ارزش 110 میلیارد دلار با ریاض امضا کرده است. اما بروس ریدل، تحلیلگر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، این قرارداد را جعلی می‌داند و می‌گوید: «این قرارداد درواقع اهداف و مقرراتی است که دولت اوباما برای اجرای آن‌ها به توافق رسیده بود. آن زمان دو طرف به این توافق رسیدند که ریاض 112 میلیارد دلار سلاح از آمریکا خریداری کند؛ توافقی که ترامپ اعلام کرد چیزی فراتر از تکرار آنچه در دوره اوباما انجام شده بود نیست».

حدود دو سال از آنچه ترامپ در ریاض اعلام کرد، می‌گذرد و تنها یک قرارداد جدید میان آمریکا و عربستان اجرائی شده است. اخیرا پنتاگون اعلام کرد که قراردادی 2.4 میلیارددلاری را به شرکت لاکهید مارتین واگذار خواهد کرد تا سیستم دفاع موشکی در اختیار عربستان قرار دهد و انتظار می‌رود ریاض هم سهم 1.5 میلیارددلاری خود را از این قرارداد پرداخت کند.

حکومت عربستان همچنین بر اساس قرارداد‌های قبلی برای دریافت مهمات، تدارکات و آموزش نیرو‌های نظامی خود پرداخت‌هایی به دولت ایالات متحده داشته است. آنچه که ترامپ در سخنرانی اخیر خود در مورد کمک مالی به ارتش عربستان گفت، رقم قابل‌توجهی نیست. بر اساس یک گزارش تحقیقاتی کنگره آمریکا، واشنگتن سالانه 10 هزار دلار کمک‌هزینه نظامی به عربستان پرداخت می‌کند.

روابط مالی

عربستان‌سعودی روابط اقتصادی و مالی گسترده‌ای با آمریکا دارد، به‌طوری‌که بزرگ‌ترین شریک تجاری آمریکا در خاورمیانه محسوب می‌شود. از سوی دیگر عربستان پس از ونزوئلا بیشترین ذخایر نفتی در جهان را دارد و یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت محسوب می‌شود. این امتیازات عربستان را به بازیگری اثرگذار در بازار جهانی انرژی تبدیل کرده است. با وجود تجارت گسترده‌ای که میان دو کشور وجود دارد، هیچ مدرکی مبنی‌بر هزینه 450 میلیارددلاری عربستان در ایالات متحده وجود ندارد. کاخ سفید برای تأیید این ادعای ترامپ هیچ مدرک و مستنداتی منتشر نکرده است.

مجموع صادرات کالا و خدمات از آمریکا به عربستان در سال 2018 رقمی حدود 22.3 میلیارد دلار بود که در مقایسه با 25.4 میلیارد دلار سال 2017 کاهش یافته است. از نگاه دیگر می‌توان گفت که با افزایش تولید نفت در ایالات متحده، میزان رابطه تجاری آمریکا و عربستان کاهش می‌یابد. آمریکا هر اندازه نفت بیشتری تولید کند، خرید نفت کمتری از عربستان خواهد داشت. به‌این‌ترتیب تولید نفت عربستان هم کاهش می‌یابد.

مزایای دیگر

ایالات متحده مزایای دیگری هم در قبال رابطه قوی با عربستان دریافت می‌کند. عربستان‌سعودی که به دلیل میزبانی از مکان‌های مقدس مسلمانان هر سال میزبان میلیون‌ها نفر از کشور‌های اسلامی است، شریک دیپلماتیک ارزشمندی برای واشنگتن به شمار می‌آید. نهاد‌های اطلاعاتی عربستان و آمریکا رابطه نزدیکی با هم دارند و اطلاعات گروه‌های تروریستی، از جمله القاعده و داعش و دیگر تهدید‌ها را با هم به اشتراک می‌گذارند. عربستان همچنین در طرح ابتکاری آمریکا برای صلح خاورمیانه مشارکت می‌کند و در ائتلاف ایالات متحده برای مقابله با داعش هم حضور دارد. در ماه اکتبر 2018، حکومت عربستان صد میلیون دلار با هدف برقراری ثبات در بخش‌های آزادشده سوریه از تصرف شبه‌نظامیان به ایالات متحده پرداخت کرد. از سوی دیگر بر اساس تحقیق کنگره، حقوق مشاوران آمریکایی را که در حوزه‌های امنیتی، صنعتی، انرژی و امنیت سایبری با حکومت عربستان همکاری می‌کنند ریاض پرداخت می‌کند و این هزینه‌ها از طریق فروش تجهیزات نظامی از سوی عربستان به کشور‌های کوچک اطراف و دیگر قرارداد‌ها تأمین می‌شود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها