رجبی دوانی:

هنوز از برکات اقدامات شهید مطهری بهره‌مند هستیم/ آثار شهید مطهری کهنه نخواهند شد

«محمدحسین رجبی‌داونی» مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به اینکه هنوز از برکات اقدامات خالصانه شهید مطهری بهره‌مند هستیم، گفت: آثار این معلم شهید بعد از سال‌ها همچنان زنده و پویاست و هرگز کهنه نخواهند شد.
کد خبر: ۳۴۴۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۳ - 02May 2019

هنوز از برکات اقدامت شهید مطهری بهره‌مند هستیم/ آثار شهید مطهری کهنه نخواهند شدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، شهید مطهری متفکر بزرگی است که قدر آن چنان که سزوار است شناخته نشد است. شناخت آرا و اندیشه‌های این استاد بزرگ چنان ضروری است که بدون آن نمی‌توان در هجمه فرهنگی دشمنان قدرتمند ظاهر شد. جامع‌الاطراف بودن شهید مطهری یکی از ویژگی‌های برجسته‌اس است که در کمتر عالمی سراغ داریم و برای همین است که حضرت امام این شهید بزرگوار را پاره تن خود خوانده‌اند.

به مناسبت روز شهادت علامه مرتضی مطهری (ره) و هفته گرامی‌داشت مقام معلم گفت‌وگویی با «محمدحسین رجبی دوانی» مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام در خصوص ویژگی‌های این شهید انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

دفاع‌پرس: بنیان‌های فکری شهید مطهری در حوزه تعلیم و تربیت را چگونه ترسیم می‌کنید؟

من نمی‌توانم به عنوان متخصص حوزه تعلیم و تربیت صحبت کنم اما باید بگویم زندگی فردی، اجتماعی و علمی استاد شهید مرتضی مطهری به ما نشان می‌دهد که اگر ما شیوه و تفکر شهید مطهری را مورد توجه قرار داده و آن در عرصه تعلیم و تربیت به کار ببریم بسیاری از مشکلات ما در این حوزه برطرف می‌شود. در این صورت باید مطمئن باشیم که انسان‌های شایسته‌ای در تراز کشور انقلابی و اسلامی ایران تربیت می شوند.

شهید مطهری در مسائل مختلف علمی احاطه کامل داشت و عالم کم‌نظیری بود. اما بنا به نیازهای جامعه و تلاش‌های دشمنان دین و سعادت ملت هر جا که احساس نیاز می‌شد ورود پیدا می‌کرد و به صحنه می‌آمد تا خلاء موجود را جبران کند. به عنوان نمونه شهید مطهری وقتی دید کشور در معرض تهاجم سنگین فرهنگ مبتذل غرب قرار گرفته و حکومت خائن طاغوت با خیانت و سرسپردگی کار را به جایی رسانده که فرهنگ منحط بیگانه را ترویج و تبلیغ می‌کند تا جوانان را از فرهنگ و تربیت دینی و ایرانی دور کند، در چنین موقعیتی شهید مطهری کار اصلی خودش را کنار می‌گذارد و در عرصه داستان نویسی برای نوجوانان و کودکان تحت تعالیم دینی ورود پیدا می‌کند و کتاب «داستان راستان» را می‌نویسد. این کتاب در آن سال‌ها در تربیت نوجوانان و کودکان بسیار موثر واقع شد.

یا وقتی برخی از ملی‌گرایان افراطی تلاش می‌کردند یک تقابلی میان اسلام و ایران به وجود آورند و آن را در دانشگاه‌ها به گونه‌های مختلفی تبلیغ می کردند می‌بینیم که شهید مطهری وارد میدان می‌شود. شهید مطهری در پاسخ به اظهارات ملی‌گرایان سخنرانی‌های ارزشمند حود را موسوم به «خدمات متقابل ایران و اسلام» ایراد می کند که کتاب آن نیز بعدها ارائه شد.

همچنین در قبال سازمان مجاهدین خلق به عنوان یک سازمان مذهبی حرکت‌های علیه رژیم شاه انجام داده بود و بعد دچار انحراف فکری شد، شهید مطهری احساس مسئولیت کرده و انحرافات آنها را مشخص می‌کند تا جوانان مذهبی به سمت آنها کشیده نشوند. از این حیث شهید مطهری برای حفظ اعتقادات دینی جامعه و حریم دین و جلوگیری از انحراف جامعه احساس مسئولیت زیادی داشتند که این خصیصه اگر نگوییم بی‎‌نظیر، کم‌نظیر بود. بعد از گذشت چند دهه از این فعالیت‌ها هنوز برکات اقدامات خالصانه آن شهید و آثاری که از ایشان باقی مانده برای همیشه ماندگار شده است.

دفاع‌پرس: آیا تفکرات شهید مطهری با توجه به اقتضاء زمان کاربردی و اجرایی هست یا نه؟

در عصری که شهید مطهری زندگی می‌کرد و در زمینه فرهنگی و سیاسی فعال بود، ماده‌گرایی در دنیا و به تبع آن در ایران بیداد می کرد. شهید مطهری در این فضا و در نقد نگاه لیبرالیستی و سوسیالیستی مطالبی می‌نوشت. چون مبانی چنین تفکراتی فلسفه است شهید مطهری هم با زبان فلسفه ورود پیدا کرد و با این انحرافات و آفات با زبان فلسفه مقابله می‌کرد. این استاد شهید با کتاب‌های خود از حقیقت دین و اسلام دفاع می‌کرد. البته ما الان با آن فضاها روبه‌رو نیستم، موقعیت‌ها عوض شده و ما شاید خیلی نتوانیم با زبان فلسفه با انحرافات غرب مقابله کنیم. اما قطعا در عرصه‌های دیگر می‌توان ورود کرد و از آثار شهید مطهری بهره گرفت.

مثلاً آثار شهید مطهری در تفسیر قرآن، حقوق زن، حجاب و اقتصاد بسیار کارگشاست. چرا که متعلق به یک زبان خاص نبوده و می تواند امروز هم کاربرد داشته باشد. کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» یکی از آثار کاربردی این معلم شهید است. در چند سال اخیر شاهد آن هستیم که گروهی خائن که با خروج از مرزهای ایران فعالیت می‌کنند با علم کردن اینکه عرب‌های مسلمان حمله کردند به ایران و کشور را ویران کردند، کشتارها کرده و زنان و کودکان ایرانی را به اسارت و بردگی بردند و مظاهر تمدن ایران را نابود کردند، مباحثی مطرح کرده اند. به خصوص این مسائل در فضای مجازی به شدت رواج دارد، این کتاب بهترین پاسخ برای این یاوه‌گویی‌هاست. لذا آثار مطهری متعلق به زمان خاصی نبوده و کهنه نخواهد شد، این مباحث همچنان زنده و پویاست.

دفاع‌پرس: در شرایط امروز متفکری داریم که همسنگ شهید مطهری باشد؟

ممکن است مانند شهید مطهری نداشته باشیم اما بزرگانی مثل «آیت‌الله مصباح» داریم که در عرصه فلسفی پاسخگوی شبهه‌ها و موارد این‌گونه هستند. ولی برای تربیت امثال مطهری واقعاً جای کار دارد. ما باید افرادی را داشته باشیم که اخلاص شهید مطهری را داشته باشند تا بتوانند قدرتمند عمل کنند. امروز ما در فضای مجازی با تهدیدات فراوانی روبه‌رو هستیم که اگر بزرگان ما در این رابطه احساس مسئولیت نکنند شاهد خسارات بسیاری خواهیم بود.

در زمان طاغوت فیلمی را بهایی‌ها به نام «محلل» ساخته بودند که حکم اسلامی محلل را بعد از بحث سه طلاقه کردن به سخره گرفته بود، شهید مطهری در آن زمان وقتی متوجه این مسئله شد، در شرایطی که مومنین به دلیل فضای مسموم فیلم‌ها به سینما نمی‌رفتند، به سینما رفت و بعد از دیدن آن فیلم در مورد آن مقاله‌ای نوشت که در روزنامه اطلاعات منتشر شد. شهید مطهری وقتی پای دفاع از آرمان‌های اسلام به میان می‌آمد این‌گونه از حکم اسلام دفاع می‌کرد.

آیا ما امروز این گونه افرادی را داریم که تا این اندازه فعال باشند. روحانیون ما خطرات فضای مجازی را شناخته‎اند و احساس مسئولیت دارند لذا آنها باید در این زمینه ورود پیدا کنند و در مقابل شبهه‌افکنی‌های گسترده‌ای که برای خراب کردن باورهای جوانان ما صورت می‌گیرد حضور موثر داشته باشند. ما باید وظیفه شناسی و احساس مسئولیت شهید مطهری را در خود ایجاد کنیم.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار