گروه استانهای دفاعپرس - فاطمه پاکزاد؛ پویایی و گسترش تعلیم و تربیت، پژوهش و آموزش، رونق تولید و توسعه اقتصاد در جامعه با تلاش، برنامه و پژوهش علمی در توسعه اقتصادی کشور محقق خواهد شد.
روز معلم فلسفه بسیار طولانی و شجاعانه دارد که این شجاعت و اسقامت و مقاومت در برابر ظلم همچنان بوده و خواهد بود. فلسفه این روز برمیگردد به 12 اردیبهشت 1340 که در تجمع اعتراضآمیز معلمان، یکی از معلمان جوان به نام ابوالحسن خانعلی به شهادت رسید و 18 سال بعد پس از انقلاب اسلامی در سال 1358، استاد مرتضی مطهری به دست اعضای گروه فرقان ترور شد و به شهادت رسید، به همین مناسبت این روز به نام روز معلم نامگذاری شد.
هرکجا اقدام تحولی و اثربخشی انجام میشود میتوان ردپای یک انسان که نقش معلمی و هدایتگری دارد را مشاهده کرد، به تعبیر حضرت امام اولین معلم خداوند است. از این حیث اهمیت کار تربیت بسیار بالاست. هر که دغدغه رشد و تعالی جامعه را دارد باید ارزشگذاری بیشتری بر مقوله تربیت و معلمی بگذارد.
بخشی از ماموریتها و رسالات بسیج مرتبط با حوزه دفاعی و امنیتی است که بهترین زمان بروز و ظهور آن دوران دفاع مقدس بود، که در آن دوران نیاز به فشنگ و تسلیحات نظامی داشتیم اما اکنون که دوران جنگ نرم است، با آموزش و تربیت معلمان متخصص نیاز به فکر و قلم است. معلم، منتقل کننده ویژگیهای فرهنگ ملت خود، به نسل جوان جامعه است.
معلم کسی است که همیشه احساس نیاز به یادگیری و فراگیری مطالب تازه داشته باشد و نسلهای آینده را برای توسعه اقتصادی، نقشآفرینی در عرصه سازندگی، از طریق تعلیم و تربیت، پژوهش علمی آماده کند.
رفتار بخشی از تربیت است که ممکن است برخی از دانشآموزان ما در معرض این آسیب باشند. کنترل شرایط و محیط برای اینکه دانشآموزان کمتر در معرض این آسیب باشند جزو دغدغههای سیستم آموزش و پرورش است و به سهم خود در این باره معلم با حضور پررنگ ایفای نقش میکند.
پویایی و گسترش تعلیم و تربیت، پژوهش و آموزش، رونق تولید و توسعه اقتصاد در جامعه همراه با تلاش و کار با برنامهریزی و پژوهش علمی در توسعه اقتصادی کشور محقق خواهد شد.
بودجه در امر تعلیم و تربیت هزینه نسیت و این تفکر غیر واقعی است، بلکه یک نوع پسانداز برای پیشرفت و آبادسازی کشور در نسلهای آینده است که به صورت دانشمندانی بزرگ شکوفا میشود. نقش تعلیم و آگاهی بخشی بشر از جهل و نادانی و سوق دادن به پیشرفت و توسعه ، یک نقش بی بدیل است.
حضور مستمر فرهنگیان در عرصههای مهم کشور از جمله سالهای دفاع مقدس، همواره موتور محرکه انقلاب اسلامی بودهاست.
اقتدار و توسعه علمی و پژوهشی ایران بعد از چهاردهه در بین مراکز علمی مطرح دنیا، در حوزههای مختلف از جمله علوم هوا فضا، پزشکی، عمران، نظامی و علوم تکمیلی، نقش و جایگاه معلمان را در تولید منابع انسانی مولد، خداباور، خدامحور، مردمسالاری و خردورزی و توسعه همهجانبه کشور از همت والای معلمان است.
نقش فرهنگیان در زمینه فرهنگسازی و تربیت دانشآموزان و نسل آینده در اقتصاد مقاومتی نقش اساسی دارند. جوانان غیور و شجاع در روزهای سخت در دفاع از مرزهای میهن عزیزمان، راهی جبههها شدند تا جوانان شایسته و موفقی که امروز در رویدادهای ملی و بینالمللی علمی، ورزشی، فرهنگی و هنری خوش بدرخشند و پرچم پرافتخار ایران را به اهتزاز در میآورند.
بنابر گفته ارسطو، افتخار کسانی که به کودکان تعلیم میدهند، بیشتر از کسانی است که آنها را به وجود میآورند. معلم و دانشآموز، دو رکن اساسی آموزش و پرورش هستند. آموزش و تدریس، کاری بسیار ظریف و حساس است و هر کسی که سواد یا معلوماتی در زمینه خاصی کسب کرده است، نمیتواند معلم موفقی باشد.
عرصه آموزش و پرورش با مجموعه توانايىها و توانمندىهايش و حجم عظيم از نيروى انسانى پرشور، با نشاط، با انگيزه و تواناى خود، ذخيرهاى بزرگ و پايانناپذيرى براى هر حرکت ملى و عمومى محسوب مىشود.
اين توانايى بزرگ در طول ساليان متمادى به امداد حرکتهاى اجتماعى آمده و در برهههاى مختلف توانستهاست معجزهها خلق نمايد. معلمان و دانشآموزان اضلاع اصلى تشکيلدهنده قدرت و سرمايه آموزش و پرورش محسوب مىشوند.
انتهای پیام/