رو در رو با چاقوکش

برجام اگر چه زمان اوباما به امضا رسید، اما آمریکا مانع از رفع تحریم‌ها و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران شد و آورده ایران از برجام «تقریباً هیچ» بود و با روی کار آمدن ترامپ با وجود توافق هسته‌ای، واشنگتن از آن خارج و تحریم‌ها را در چند مرحله برگرداند.
کد خبر: ۳۴۴۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۵ - 01May 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از الف، محمدجواد ظریف که برای سفری شش روزه به نیویورک رفته بود، موضوع تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی را مطرح کرد و گفت که از اختیارات لازم برای انجام این اقدام برخوردار است. ظریف عنوان کرد رویکرد آمریکا به عنوان مانعی در مقابل گفت‌و‌گوی جدید عمل می‌کند.

ظریف مصاحبه‌ای با فاکس نیوز رسانه نزدیک به دونالد ترامپ و نومحافظه کاران حاکم بر کاخ سفید داشت، گفت: ... زندگی در فضای امن جهانی فقط زمانی میسر است که شما برای خودتان و امضای خود (پای توافق‌ها) احترام قائل باشید. پیام این است که آمریکا قابل اعتماد نیست...

علاوه بر ظریف، پیگیری سخنان دولتمردان نشان دهنده این است که بدلیل سیاست آمریکا در چهار دهه گذشته بخصوص در یک سال گذشته (یعنی همان خروج از برجام و بازگشت تحریم‌ها است) اعتماد اولیه و حداقلی برای شروع مذاکرات وجود ندارد که در این باره بررسی موضع گیری‌های مقامات دولت جالب توجه است.

با چاقوکش مذاکره نمی‌کنیم

حسن روحانی، رئیس جمهور در سالیان اخیر و در مقاطع مختلف درباره غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی‌ها سخن گفته است.

روحانی چهار اردیبهشت ۹۸ در جلسه هیئت دولت با تأکید بر اینکه مردم به خوبی آگاه باشند که آمریکا به هیچ عنوان آمادگی برای مذاکره ندارد، تأکید کرد: اصلاً چنین نیست که برخی تبلیغ می‌کنند طرف آمریکایی، برای مذاکره آمادگی دارد، آمریکا اصلاً برای مذاکره آمادگی ندارد و اعمالی که انجام می‌دهد برای شکست ملت ایران است و قصد دارد، دومرتبه به ایران بازگردد.

رئیس جمهوری همچنین ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ در استان گیلان هم با بیان اینکه "کاری که حکومت آمریکا با مردم ایران می‌کند، فراتر از تحریم و جنایت علیه بشریت است"، تصریح کرد: دولت آمریکا به دروغ ادعا می‌کند که تنها با نظام و حکومت ایران مشکل دارد و این ادعا یک دروغ بی‌شرمانه است. آنان حتی برای ساخت یک مرکز دارویی برای مردم اعمال فشار می‌کنند.

رئیس جمهور ۱۳ آذر ۱۳۹۷ در مراسم روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی سمنان تصریح کرد: ... دشمن‌ترین افراد با ایران در آمریکا قدرت را به دست گرفتند. البته ما هیچ زمانی اعتماد صد در صد به آمریکا و دیگران نداشته و نداریم.. سال گذشته آمریکا ۸بار مستقیم و امسال ۳بار غیرمستقیم درخواست مذاکره داشت، بر مبنای عزت مردم نپذیرفتم.

رئیس جمهور ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ هم طی یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست اعتماد به آمریکا را در حالی که این کشور از تعهدات بین المللی اش کنار می‌کشد، ناممکن خواند و نوشته است: پیشنهاد آقای ترامپ برای مذاکره مستقیم و بدون پیش شرط با ایران صادقانه نیست. ما پیشنهاد ایشان را باور کنیم یا سخنان وزیر خارجه وی را که شرط گفتگو با ایران را تحقق نکاتی می‌داند که توهین آشکار به ملت ایران تلقی می‌شود؟ علاوه بر این، ما چگونه می‌توانیم به آمریکا اعتماد کنیم در حالی که از تعهدات بین المللی اش و مصوبه شورای امنیت که خود بانی آن بوده کنار می‌کشد و دیگر کشور‌ها را برای اجرای آن مصوبه تهدید به تنبیه می‌کند؟

حسن روحانی، ۱۷شهریور ۱۳۹۷ در چهاردهمین جشنواره شهید رجایی هم گفت: آمریکایی‌ها از یک طرف ملت ایران را تحت فشار قرار می‌دهند و از طرف دیگر هر روز برای ما از طرق مختلف پیغام می‌فرستند که بیایید با هم مذاکره کنیم.

آمریکا در توافق‌های بین‌المللی غیرقابل اعتماد است

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در مقاطع زمانی مختلف از بی اعتمادی و نقض عهد آمریکایی‌ها سخن گفته است. در ادامه برخی از موضع گیری‌های وزیر امور خارجه در این باره آمده است.

ظریف در مصاحبه‌ای بیست‌وپنج دقیقه‌ای با شبکه بی. بی. سی عربی که ۱۹ فروردین ۹۷ منتشر شد از بدعهدی آمریکا به توافق‌های بین‌المللی از جمله توافق هسته‌ای (برجام) انتقاد و این کشور را «غیر قابل اعتماد» توصیف کرد.

ظریف می‌گوید: ... ظاهرا آمریکا این پیام را مخابره می‌کند که عمر توافق‌های انجام شده [با آمریکا]در خوش‌بینانه‌ترین حالت، عمر یک دوره ریاست جمهوری است.

ظریف ۱۷ مرداد ۹۷ در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به پیشنهاد مذاکره از سوی آمریکایی‌ها اظهار کرد: آمریکایی‌ها هیچ گاه در این حوزه صداقت نداشتند؛ حرکت ترامپ، حرکت تبلیغاتی بود.

وی افزود: اگر بحث مذاکره باشد، ما دو سال مذاکره فشرده با آمریکایی‌ها داشتیم که نتیجه آن برجام بود و دولت آقای ترامپ از آن خارج شد. به فرض محال و در صورت گفت‌وگو با آمریکایی‌ها، چطور می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد که به توافقات خود پایبند بمانند؟ لذا روش آمریکایی‌ها هیچ اعتمادی را نه تنها برای ایران بلکه برای هیچ کسی در جامعه بین المللی ایجاد نکرده است.

محمد جواد ظریف ۲۹ مرداد ماه سال گذشته نیز در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: درباره آمریکایی‌ها و رویکردشان به توافق هسته‌ای و تحریم ایران اشتباه کرده است.

ظریف در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا دیدار رو‌در‌رو با ترامپ می‌تواند منفعتی برای «حسن روحانی»، رئیس جمهور ایران داشته باشد گفت: وقتی که پیشرفت‌های عظیمی که قبلاً کرده‌ایم دور ریخته شوند، خیر. [توافق قبلی]برای ما سنگ محکی بود که ببینیم می‌توانیم به ایالات متحده اعتماد کنیم یا خیر.

ظریف تأکید کرد: اگر الان ما با او وقت بگذاریم و توافق دیگری را امضا کنیم، چقدر دیگر دوام دارد؟ تا پایان دولت خودش؟ یا تا زمان خروج از جایی که پای توافق را امضا می‌کند؟.

وزیر امور خارجه دوم مهر ۱۳۹۶ در گفت‌وگو با سی ان ان با تاکید بر اینکه آمریکا ثابت کرد که قابل اعتماد نیست، گفت: اگر دنیا نتواند به حرف‌های آمریکا به عنوان یک شریک مذاکراتی اعتماد کند در این صورت هیچ کس با آمریکا مذاکره نخواهد کرد، چون آن‌ها می‌دانند که آمریکا بالاخره از این اصطلاح مشهور استفاده خواه کرد که آنچه که مال من است مال من است، اما آنچه که مال شما است قابل مذاکره است!

همچنین ظریف در اواسط اسفند ۹۳ در جلسه مجلس خبرگان ضمن تشکر از حمایت‌های مداوم رهبری از سربازان دستگاه دیپلماسی که در خط مقدم در راستای تامین منافع ملی فعالیت می‌کنند، با اشاره به نامه ۴۷ سناتور آمریکایی به مقامات ایران مبنی بر لغو تمامی توافقات در پایان دوره ریاست جمهوری اوباما گفت: در این نوع نامه نگاری که کاری بی‌سابقه و غیردیپلماتیک است در واقع به ما گفته می‌شود که آمریکا غیرقابل اعتماد است؛ اما سرمایه غرب، اهرم تحریم و فشار آوردن به ایران است که از ابتدای انقلاب و پس از تسخیر لانه جاسوسی شروع شده و چیز تازه‌ای علیه ایران نیست.

فرقی بین اوباما و ترامپ هست؟

توافق هسته‌ای (برجام) اگر چه زمان باراک اوباما به امضا رسید، اما مسئولان جمهوری اسلامی همان موقع نیز اذعان داشتند که دولت آمریکا مانع از رفع تحریم‌ها و سرمایه گذاری جدی شرکت‌های خارجی شده‌اند و آورده ایران از برجام «تقریباً هیچ» بوده است. با روی کار آمدن دونالد ترامپ با وجود اینکه توافق هسته‌ای بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ بود، اما واشنگتن از آن خارج و تحریم‌ها را در چند مرحله برگرداند. سیاست ترامپ در این مدت تاکید بر شعار «اول آمریکا» بوده و به همین دلیل واشنگتن از توافقاتی مانند برجام و پاریس خارج شده است.

در راستای سیاست یک جانبه گرایانه کاخ سفید، مایک پمپئو بعد از خروج از برجام در بنیاد هریتج از ۱۲شرط (از تغییر توافق هسته‌ای و از بین بردن برنامه موشکی تا توقف حمایت از حزب الله، طالبان و القاعده) برای دستیابی به توافق جدید با ایران رونمایی کرد. ۱۲ شرطی که عملاً به معنای تسلیم محض ایران در مقابل با آمریکا است و دقیقاً به همین دلیل بوده که تمامی مقامات جمهوری اسلامی با این شروط مخالفت کرده‌اند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها