مطهری فیلسوفی با «طهارت روح و قوّت ایمان» بود

حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: مطهری که در طهارت روح و قوّت ایمان و قدرت بیان کم‌نظیر بود، رفت و به ملأاعلی پیوست؛ لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت اسلامی و علمی و فلسفی‌اش نمی‌رود.
کد خبر: ۳۴۴۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷ - 01May 2019

امام خمینی (ره): شخصیت اسلامی، علمی و فلسفی مطهری از بین نمی‌رودبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، حضرت آیت‌الله «سید مرتضی مطهری»، فیلسوف، دانشمند و متفکر بزرگ شیعه بود که از دوازده سالگی پای در حوزه علمیه مشهد برای فراگیری علوم دینی نهاد و چنان در مسیر کسب علم تلاش می‌کرد که مورد توجه اساتید خود قرار گرفت. 

وی سال ۱۳۱۶ راهی حوزه علمیه قم شد و در دوران عمر پربرکت خود، از علمایی همچون آیت‌الله «مرعشی نجفی»، آیت‌الله صدوقی، علامه طباطبایی، امام خمینی (ره) و... بهره برد و تحصیل رسمی علوم عقلی و فلسفی را در سال ۱۳۲۳ آغاز کرد.

استاد مطهری، همچنین در دوره تحصیل خود همفکر و یار و یاور سازمان «فدائیان اسلام» بود و در راستای مبارزه با تفکر مارکسیستی در ایران فعالیت می‌کرد و موجب می‌شد تا جوانان از این تفکر روی‌گردان شوند. وی سال ۱۳۳۱ با دختر آیت‌الله روحانی (ره) ازدواج و پس از آن به تهران هجرت کرد.

استاد مطهری با نشریه «مکتب تشیع» همکاری علمی و ارشادی داشت و مقالات وی در آن منتشر می‌شد.

وی در مدرسه علمیه مروی و دانشگاه تهران تدریس را آغاز و در راستای پیش‌برد اهداف انقلاب اسلامی، در قیام ۱۵ خرداد نقش اساسی ایفا کرد و به‌خاطر سخنرانی‌اش در شب عاشورای حسینی که در آن گفته بود «باید واقعیت را بگویید و در مقابل همه نوع حادثه و گرفتاری بایستید»، دستگیر و به مدت دو ماه زندانی شد. 

استاد مطهری یکی از اعضای شورای رهبری حزب «مؤتلفه اسلامی» بود؛ ترور «حسنعلی منصور» (نخست وزیر وقت) بعد از تبعید امام خمینی (ره) به دست هیأت‌های مؤتلفه اسلامی صورت گرفت که ارشاد استاد مطهری در این اقدام تأثیر بسزایی داشت.

آیت‌الله مطهری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مهم‌ترین و مورد اعتمادترین مشاور حضرت امام خمینی بود که سرانجام یازدهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۸ استاد «مطهری» درحالی که از جلسه مهمی که در خانه دکتر «سحابی» برگزار شده بود برمی‌گشت، توسط «محمد علی بصیری» یکی از اعضای گروه منحرف «فرقان» ترور شد و به شهادت رسید.

آثار منتشر شده استاد مطهری بیش از ۵۰ کتاب است که برخی از مهم‌ترین آن عبارتند از: مقدمه‌ای بر جهان‌بینی اسلامی؛ آشنایی با قرآن؛ اسلام و مقتضیات زمان؛ انسان کامل؛ پیرامون انقلاب اسلامی؛ پیرامون جمهوری اسلامی؛ تعلیم و تربیت در اسلام؛ توحید؛ نبوت؛ معاد؛ حماسه حسینی؛ خدمات متقابل اسلام و ایران؛ عدل الهی؛ داستان راستان؛ سیری در نهج البلاغه؛ سیری در سیره نبوی؛ سیری در سیره ائمه اطهار (ع)؛ شرح مبسوط منظومه؛ علل گرایش مادی‌گری؛ فطرت؛ فلسفه اخلاق؛ فلسفه تاریخ؛ گفتارهای معنوی؛ مسأله حجاب؛ نظام حقوق زن در اسلام؛ قیام و انقلاب مهدی (عج) و...

پس از شهادت استاد عالی‌قدر «سید مرتضی مطهری»، حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در پپامی با بیان این‌که من فرزند بسیار عزیزی را از دست دادم و در سوگ او نشستم که از شخصیت‌هایی بود که حاصل عمرم محسوب می‌شد، فرمودند: مطهری که در طهارت روح و قوّت ایمان و قدرت بیان کم‌نظیر بود، رفت و به ملأاعلی پیوست؛ لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت اسلامی و علمی و فلسفی‌اش نمی‌رود.

ایشان افزودند: اینان که شکست و مرگ خود را لمس نموده و با این رفتار غیر انسانی می‌خواهند انتقام بگیرند، یا به خیال خام خود مجاهدین در اسلام را بترسانند، بد گمان کرده‌اند. از هر موی شهیدی از ما و از هر قطره خونی که به زمین می‌ریزد، انسان‌های مصمم و مبارزی به وجود می‌آید. شما مگر تمام افراد ملت شجاع را ترور کنید و الّا ترور فرد هر چه بزرگ باشد، برای اعاده چپاول‌گری سودی ندارد. ملتی که با اعتماد به خدای بزرگ و برای احیای اسلام بپاخاسته با این تلاش‌های مذبوحانه عقب‌گرد نمی‌کند. ما برای فداکاری حاضر و برای شهادت در راه خدا مهیا هستیم.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار