ظریف: گفت‌وگو‌های مهمی با امیر و وزیر خارجه قطر و وزرای چندین کشور داشتم

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به حضورش در نشست دوحه عنوان کرد که گفت‌وگو‌های مهمی با امیر و وزیر خارجه قطر و وزرای چندین کشور داشته است.
کد خبر: ۳۴۴۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۲ - 01May 2019

به گزارش گروه سیاست خارجی دفاع‌پرس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در شانزدهمین نشست مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا ACD دیروز (سه‌شنبه دهم اردیبهشت) در رأس هیأتی راهی دوحه شد، امروز (چهارشنبه) با انتشار تصاویری از دیدار‌ها و برنامه‌هایش در قطر در صفحه توئیترش نوشت: «در دوحه در نشست مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در سطح وزرای خارجه، گفت‌وگو‌های مهمی با امیر و وزیر امور خارجه قطر و وزرای چندین کشور داشتم. بر اهمیت ایجاد مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای و همسو کردن توانمندی‌های خود برای مهار یکجانبه گرایی توسعه‌طلبانه تاکید کردم و با الجزیره نیز گفت‌وگو کردم.»

ظریف در این سفر همچنین با وزیرای خارجه اندونزی، مالزی ترکیه، قطر و همچنین سریلانکا دیدار کرده بود.

دیدار با معاون وزیر خارجه قزاقستان و مشاور وزیر در امور خارجی هند از دیگر دیدار‌های امروز ظریف در دوحه بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی که دیروز عصر وارد دوحه شد، دیشب در ضیافت شام «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر شرکت و امروز نیز در نشست مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: قاره آسیا، غرب آسیا و خلیج فارس درگیر بحران‌هایی است که در وهله اصلی ناشی از فقدان گفت‌وگوی منطقه‌ای فراگیر توام با ماجراجویی‌های کوته بینانه و یکجانبه گرایی تخاصم آمیز دولت کنونی آمریکا است.

ایده تشکیل «گفت‌وگوی همکاری آسیا» برای اولین بار توسط نخست‌وزیر تایلند در سی و چهارمین نشست وزرای امور خارجه کشور‌های آ. سه. آن در سال 2001 مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

اولین اجلاس وزرای امور خارجه ACD در سال 2002 با حضور نمایندگان 18 کشور عضو در تایلند برگزار شد و وزرای امور خارجه کشور‌های شرکت کننده در این اجلاس، حمایت خود را از تشکیل و تداوم کار مجمع مذکور اعلام کردند.

در حال حاضر 34 کشور عضو این مجمع هستند.

پانزدهمین نشست آن ژانویه 2017 در ابوظبی و چهاردهمین نشست وزرای خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا اسفند 1394 در بانکوک پایتخت تایلند برگزار شد.

انتهای پیم/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار